schimmelprobleem hoe huisbaas aanpakken

crosser2007
Topic Starter

schimmelprobleem hoe huisbaas aanpakken

#1 , 04 sep 2010 09:43

hallo,

sinds 2007 huur ik een kelderverdieping appartement.( half onder de grond en half er boven
maar sinds 2008, nu inmiddels al 2 jaar :( heb ik last van schimmel in de slaapkamer.
ik en mijn vriendin hebben daar veel last van, zij diarree, buikklachten, bij mij is mijn astma in ergere mate teruggekomen( was er vanaf sinds 8 jaar ).

we hebben de huisbaas al meerdere malen aangesproken en hij beloofde telkens er iets aan te doen.
inderdaad begon hij eraan, maar elke keer na 2 dagen zien we hem niet meer terug.
de schimmel staat onderaan de 4 muren tot op een hoogte van 0.5 m. hoger niet. wat wijst op opstijgend vocht. ook hebben we al gezien dat de muren al eens behandeld geweest zijn d.m.v. injectie, dus geen twijfel mogelijk, het is zeker opstijgend vocht.
hij heeft op veel aandringen, een jaar geleden een aannemer laten komen die het vochtgehalte gemeten heeft.
volgens de huisbaas komt het doordat het niet goed verlucht word. ik heb het nooit gehoord van de aannemer zelf.
dus hebben we een rooster in het venster geplaatst voor continue te verluchten. maar het helpt niets.
ook zijn de stopcontacten volledig verroest, waardoor er brand kan ontstaan.

normaal zou ik einde van het jaar verhuizen voor gezondheidsredenen.
ik wil wel de volledige borg terug. maar ik denk niet dat hij dat wil doen.
maandag laat ik sowieso een afspraak maken met de dokter voor te komen kijken naar de kamer i.v.m. met mijn gezondheid

ook geraak ik niet echt uit aan het contract, daar staat in dat het voor 2 jaar is en dan per jaar word verlengt.
is dit dan een kortlopend of een langlopend contract.
hoe kan ik dit verbreken.

wat kunnen we hier aan doen?

in het contract staat er iets van artikel 1754, wat betekend dit en is dit in mijn nadeel of voordeel.

hopelijk kan er iemand mij helpen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 04 sep 2010 10:06

Vanaf wanneer exact in 2007?

crosser2007
Topic Starter

#3 , 04 sep 2010 10:15

Vanaf wanneer exact in 2007?
15 juni 2007

Reclame

Vandebos

#4 , 04 sep 2010 10:27

Dan is uw huurcontract vanaf 16 juni 2010 overgegaan in een negenjarig contract.

Kijk eens na bij het lokale registratie kantoor of het contract werd geregistreerd of niet.

Indien het contract werd geregistreerd zal u een opzeg van drie maanden dienen te geven. Deze opzeg begint op de eerste van de maand volgend op de maand waarin u de opzeg betekend hebt.

Indien het contract niet werd geregistreerd dient u geen opzeg van drie maand te geven. In theorie zou u de verhuurder vandaag kunnen meedelen dat u morgen het pand verlaat, in praktijk wordt om problemen te voorkomen toch altijd aangeraden een maand op voorhand de eigenaar te verwittigen.

Art 1754 is het klassieke artikel dat bepaald wat u dient te onderhouden in het pand. Zoek hier maar eens op art 1754 BW.

Opgepast! De huisbaas kan nog steeds laattijdig het contract laten registreren. Het is daarom van belang tegenover hem je zo discreet mogelijk op stellen mocht je erachter komen dat het contract niet werd geregistreerd.

crosser2007
Topic Starter

#5 , 04 sep 2010 10:38

Dan is uw huurcontract vanaf 16 juni 2010 overgegaan in een negenjarig contract.

Kijk eens na bij het lokale registratie kantoor of het contract werd geregistreerd of niet.
ik heb net even alles opgezocht en ga maandag naar het kantoor te Brugge.
wat moet je allemaal meenemen naar daar?

maar kan ik door de schimmel enzo niet opzeggen wanneer ik wil voor gezondheidsredenen? en mijn borg terug eisen.

Vandebos

#6 , 04 sep 2010 10:44

U neemt gewoon een kopie van het contract mee. In geen geval laten registreren!!! :mrgreen:

Om een contract op te zeggen wegens gezondheidsredenen zal er eerst een toxicologisch rapport van de schimmel dienen opgemaakt te worden waarbij bewezen wordt dat de schimmel in die mate aanwezig effectief schadelijk voor de gezondheid is. Hiertoe kan je contact opnemen met de woningdienst ( zie folder in onderschrift) of de dienst stedenbouw van je gemeente.

Je moet namelijk onmstotelijk kunnen bewijzen dat er een verband is tussen de ziekteverschijnselen en de schimmel.

De flapdrol van de eigenaar dat je niet goed genoeg verlucht gaat in dit geval niet op aangezien de schimmel dan geheel andere verspreidingspatronen zou hebben op de muur.

crosser2007
Topic Starter

#7 , 04 sep 2010 10:48

U neemt gewoon een kopie van het contract mee. In geen geval laten registreren!!! :mrgreen:

Om een contract op te zeggen wegens gezondheidsredenen zal er eerst een toxicologisch rapport van de schimmel dienen opgemaakt te worden waarbij bewezen wordt dat de schimmel in die mate aanwezig effectief schadelijk voor de gezondheid is. Hiertoe kan je contact opnemen met de woningdienst ( zie folder in onderschrift) of de dienst stedenbouw van je gemeente.

Je moet namelijk onmstotelijk kunnen bewijzen dat er een verband is tussen de ziekteverschijnselen en de schimmel.

De flapdrol van de eigenaar dat je niet goed genoeg verlucht gaat in dit geval niet op aangezien de schimmel dan geheel andere verspreidingspatronen zou hebben op de muur.
zal ik zeker ook maandag doen.
Indien dit ooit voor het gerecht zou komen ( je weet maar nooit ) sta ik dan sterk of niet ?

in welke folder staat dit onder ( ver ) huren?
en wat kan ik eventueel nog doen van voorzorgen om sterk te staan

Vandebos

#8 , 04 sep 2010 11:08

Brochure nieuwe kwaliteitsnormen voor woningen.pdf

U kan uw dossier versterken door alle briefwisseling aangetekend te houden, door alle medische voorschriften in kopie bij te houden, geregeld foto's te maken van de schimmels enz , ...

crosser2007
Topic Starter

#9 , 04 sep 2010 11:14

Brochure nieuwe kwaliteitsnormen voor woningen.pdf

U kan uw dossier versterken door alle briefwisseling aangetekend te houden, door alle medische voorschriften in kopie bij te houden, geregeld foto's te maken van de schimmels enz , ...
ok bedankt.
maar aangetekende brieven heb ik nog nooit gezonden, doordat hij altijd beloofde er iets aan te doen, en ik zo stom, dat geloofde.
misschien best zo snel mogelijk enen zenden ?

Vandebos

#10 , 04 sep 2010 12:48

Vanaf heden aangetekend... In de brief zelf maak je ook uitgebreid melding van al de voorafgaande gesprekken, bezoeken en werken.

crosser2007
Topic Starter

#11 , 06 sep 2010 12:35

ik ben vandaag naar de huisvestingsinstantie in Brugge geweest, en deze hebben de klacht genoteerd.
deze week komen ze langs om alles na te zien.
en toen ik daar was ben ik direct naar de dienst voor inschrijvingen huurcontracten geweest.
maar jammer genoeg hadden ze een probleem met het programma en konden ze niet direct kijken dus vanmiddag of morgen ga ik een bellen.

hopelijk dat alles in orde komt.

nogmaals bedankt voor de hulp :D

crosser2007
Topic Starter

#12 , 14 sep 2010 19:04

ik heb onlangs naar de registratie dienst gebeld en het contract is geregistreerd sinds dec 2009 :(
ook heb ik een brief aangetekend weer gekregen als antwoord op mijn aangetekend schrijven.
daar staan volgende dingen in:

- zoals hij al 2 jaar zegt moet ik meer verluchten, maar
1 woon in een kelderverdieping dus als ik niet thuis ben kan ik de vensters niet open zetten alhoewel ze altijd op een kier staan in de keuken en slaapkamer. ( ik heb ook een kat die anders zou kunnen weglopen )
2 in de slaapkamer en de keuken zitten roosters in de vensters voor verluchting (al 1 jaar).
- hij zegt dat de gordijnen de verluchting belemmeren. deze gangen +- 30 cm van het venster en het zijn zeer lichte gordijnen.
- dat het grondvocht enz komt doordat 3 jaar geleden de afvoer van mijn wasmachine eens op de grond is gevallen en er was niet veel uitgekomen ( dit is wel woord tegen woord ).

ik heb ook al verschillende dingen gehoord over de verzekering inschakelen maar hoe zit dit precies in mekaar?

hoe kan ik hier het best op reageren en wat kan ik nog doen.
want dit noem ik echt een vorm van een huisjesmelker.

mava105
Juridisch actief: Nee

#13 , 14 sep 2010 19:58

En wat zegden ze op de huisvestingsdienst van de stad Brugge? Zijn ze komen kijken?

crosser2007
Topic Starter

#14 , 14 sep 2010 20:22

En wat zegden ze op de huisvestingsdienst van de stad Brugge? Zijn ze komen kijken?
ja ze hebben foto's getrokken. ze zouden in oktober terug komen met het Vlaams gewest.

ik heb er ook vergeten bij te vermelden dat mijn vaste computer nu voor de 2de maal binnen is voor het moederbord te vervangen.
door dat er op de stopcontacten geen aardingen zitten.
nochtans dat dit verplicht is.
maar die kosten voor de herstellingen van de pc zijn inmiddels al 300€.
kan ik deze kosten ook terug eisen van de huisbaas aangezien hij verantwoordelijk is voor stopcontacten?

Tope

#15 , 15 sep 2010 01:13

Opstijgend vocht en stopcontacten zonder aarding lijken mij wel een levensgevaarlijke combinatie.

Terug naar “Huren”