verbreking immo contract

que_pasa
Topic Starter

verbreking immo contract

#1 , 08 sep 2010 15:40

Situatie is al volgt:

mijn moeder heeft een tijd geleden onze woning (van zowel mijn vader als haarzelf) te koop aangeboden via een makelaar.
Nu wenste mijn moeder dit op te zeggen aangezien de woning die we op het oog hadden gebreken had die we pas later ontdekten. (hier was geen contract voor opgesteld of iets dergelijks)
Dus stuurde ze een brief naar de makelaar (aangetekende brief) om te zeggen dat ze de termijn niet wilde verlengen. De makelaar contacteerde ons om te zeggen dat dit niet zomaar kon en dat hij een schadevergoeding eiste. Terwijl we de situatie aan de zoon vd makelaar hadden uitgelegd (overigens ook een makelaar) en deze akkoord ging met de situatie.
Nu enkele maanden later krijgen we een brief in de bus om +- 3.000 EUR te betalen, de helft van het ereloon. (1,5 % als ik me niet vergis)
Nu is mijn vraag kan dit zomaar? Als wij beslissen om ons contract niet te verlengen is dat toch ons recht? (let op, niet verlengen, niet verbreken!)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lori

#2 , 08 sep 2010 15:46

Meestal is het een maand voor einde contract wanneer je de opzeg moet geven (was zo in mijn geval toch ).Hebben jullie hier rekening mee gehouden ?
Als jullie hen aangetekend hebben ingelicht over het feit dat jullie geen verlenging van contract meer wensen ,zou dit toch geldig moeten zijn .

ChantalV

#3 , 08 sep 2010 15:59

Bij het aangaan van een contract met een immokantoor teken je voor een bepaalde periode bv. 3 maanden. Na die periode moet je dan een aangetekende brief versturen voor de opzegging van het contract. Let wel dat als je bv 1/8 getekend heb voor bv 3 maanden tot 1/11 en je dan opzegt dit meestal ingaat vanaf 1/12. Wil je zeker niet langer dan 3 mdn met de immo werken kan je beter al opzeggen op 1/10 om er op 1/11 ook effectief vanaf te zijn. Bij mij was het contract ten einde op de datum van ontvangst van het aangetekend schrijven. Zeker de kleine lettertjes lezen op het contract.

Reclame

que_pasa
Topic Starter

#4 , 09 sep 2010 14:58

De aangetekende brief is verzonden voor het einde van het contract...

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 sep 2010 15:12

Ik vermoed dat de makelaar in zijn brief ook schrijft op grond van welke bepaling uit de overeenkomst hij meent betaling te kunnen vorderen. Het zou nuttig zijn als u dat weergeeft.

que_pasa
Topic Starter

#6 , 09 sep 2010 15:38

Zal ik vanavond eens opzoeken zodra ik thuis ben.

Tot hoelang is het mogelijk om een rechtzaak van de rol te laten schrappen? (te annuleren, niet te laten doorgaan als er tot een akkoord kan gekomen worden..?)

Mogelijk zullen ze thuis toch betalen maar de makelaar zei na telefonisch contact dat hij de zaak niet meer kon laten annuleren omdat de rechtzaak al in gang is gezet. Toen er een afspraak werd gemaakt met een advocaat (kan pas ten vroegste volgende week doorgaan) zeiden ze daar aan het onthaal dat het tot één dag voor de rechtzaak mogelijk is om de zaak 'van de rol' te halen.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 sep 2010 15:58

Een zaak die op de rol gebracht werd kan ten alle tijde van de rol worden weggelaten met akkoord van partijen.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”