erfenis moeder via notaris ?

louise2
Topic Starter

erfenis moeder via notaris ?

#1 , 03 sep 2010 10:56

Mijn man en zijn broer zijn de 2 enige erfgenamen van hun moeder die een paar weken geleden overleden is. Hun vader was reeds jaren overleden.

Mijn man zou graag alles ivm de erfenis zo snel mogelijk laten afhandelen door een notaris.
Zijn broer voelt zich niet gehaast en stelt telkens uit om daar met hun beiden een afspraak voor te maken.

De erfenis bestaat uit :
- De voormalige gezinswoning van de moeder. De woning wordt verhuurd omdat de moeder jarenlang in een home verbleef.

- Haar bankrekening stond op 0 euro op de dag van haar overlijden.
Dat komt doordat beide zonen (bij volmacht) alle inkomsten van hun moeder automatisch lieten doorstorten naar een gezamenlijke zichtrekening op naam van hun beiden.
Dit gebeurde door een maandelijkse lopende bankopdracht, telkens na betaling van alle kosten.

Regelmatig schreven zij daarvan bedragen over naar een gezamenlijke spaarrekening.
Na de dood van hun moeder hebben zij het geld van de spaarrekening verdeeld en deze afgesloten.

Op hun zichtrekening hebben zij een som laten staan om samen de resterende (en toekomstige) fakturen van hun moeder nog mee te betalen.

WAT WIJ ONS NU AFVRAGEN :

1) de woning :
Daar de broer nog niet onmiddellijk tot verkoop wil overgaan (omdat de huurder toevallig van plan was om zijn opzeg te geven) :
Moeten zij deze in afwachting laten registreren op hun beider naam ?
Of mogen zij wachten tot na een eventuele verkoop om bij een notaris te gaan ? (dat is wat de broer beweert)

2) de bankrekening :
Moeten de bedragen die de laatste (3 ?) jaren naar de rekening van de broers gingen, aangegeven worden voor de erfenis ?
Of is het voldoende om te zeggen dat er geen geld meer op moeder's naam stond ?

Persoonlijk vind ik dit een rare situatie.
Ik heb altijd aan mijn man aangeraden om minstens een deel van het geld op moeder's naam te laten staan, om bij overlijden en erfenis problemen te vermijden.
Maar mijn man liet zich imponeren door zijn dominante broer, die hierdoor vermoedelijk successierechten wou vermijden.

Hoe dan ook : nu is het een voldongen feit dat moeder's rekening vóór haar sterfdag op 0 euro kwam te staan, doordat de maandelijkse lopende bankopdracht toevallig nét werd uitgevoerd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 sep 2010 12:04

Als de ambtenaren van de successie een rekening zien met 0 € worden ze achterdochtig en gaan verder spitten.

Creatief

#3 , 03 sep 2010 13:48

Het is inderdaad niet slim gehandeld door 0 € te laten staan op de rekening. Vadertje Staat zal de rekeningen volledig uitpluizen!
Opgelet! De boetes kunnen hoog oplopen. En hier speelt Vadertje Staat een slim spel. Ze wachten meestal soms 2 jaar met een boete te vragen, dan kunnen ze ook nog eens de intrest optrekken.

Reclame

roharro

#4 , 03 sep 2010 14:31

Wat de woning betreft moeten jullie niets doen. Die wordt automatisch onverdeelde eigendom van de twee broers.
In principe zijn de gelden die de laatste drie jaar zijn overgeschreven een schenking. Maar mischien kunnen jullie wel aantonen dat met die gelden de zonen de uitgaven van hun moeder betaalden. Moeder moet toch van iets geleefd hebben in die drie jaar.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

louise2
Topic Starter

#5 , 03 sep 2010 17:24

Bedankt voor de antwoorden.

Alle uitgaven voor hun moeder werden elke maand eerst betaald van haar zichtrekening.
Aan de bank werd opdracht gegeven dat het saldo nadien automatisch werd doorgestort naar de gemeenschappelijke rekening van de broers.

De moeder verbleef reeds meer dan 6 jaar in een rusthuis, en gaf in het begin van die periode een volmacht aan beide zonen voor al haar financiële verrichtingen .
De notaris kwam dit persoonlijk afhandelen in het rusthuis, en de zonen hadden (op vraag van de moeder) voor alle verrichtingen 2 handtekeningen nodig, zodat er geen onderling gefoefel mogelijk was.

Er waren inderdaad veel uitgaven te betalen (verblijf rusthuis, regelmatige ziekenhuisopnamen, dokterskosten, medicatie, kledij, enz...), maar zoals gezegd werden deze niet door de zonen betaald, maar rechtstreeks van moeder's eigen zichtrekening.

En doordat haar inkomsten hoger waren (overlevingspensioen, premie verminderde zelfredzaamheid, premie zorgkas, verhuur van de woning), bleef er elke maand een flinke som over.

Mijn man wil de aangifte van de erfenis door een notaris laten opmaken.
Hij zou aan deze willen uitleg geven over de bankrekeningen, en hem vragen om de aangifte op een eerlijke/aanvaardbare manier in te vullen.
Maar hij vreest dat zijn (dominante) broer dat niet zal willen aanvaarden.

Kan mijn man van zijn broer eisen dat ze samen de zogenaamde "schenking" van de laatste 3 jaar aangeven ?

Creatief

#6 , 03 sep 2010 19:45

Indien de broers niet met elkaar overeenkomen, dan mag je man zelf een aangifte doen, dus zonder zijn broer hier bij te betrekken. Hij is niet verplicht de aangifte voor de SSR in te dienen met zijn broer.

Ze kunnen ook samen naar de notaris gaan of de aangifte zelf invullen. Je man heeft het recht om nadien zijn aangifte te corrigeren door een bijkomende aangifte te doen.

louise2
Topic Starter

#7 , 04 sep 2010 21:15

Dank voor de uitleg.

Intussen is de broer akkoord om samen met mijn man naar de notaris te gaan.
Hij zegt wél dat ze daarvoor dienen te wachten tot ze hiervoor een brief ontvangen hebben met het verzoek tot aangifte van de erfenis, samen met de nodige formulieren.
Volgens mijn opzoekingen kan men deze gewoon downloaden, en/of hebben notarissen hiervoor ook de nodige formulieren.

Mijn man is van plan om eerst aan zijn broer voor te stellen om met de notaris open kaart te spelen, en aan deze raad te vragen over de aan te geven bedragen die naar hun gemeenschappelijke rekening overgeschreven werden.

Indien zijn broer niet akkoord gaat (wat hij verwacht), zou hij met de notaris een aparte afspraak maken om een eerlijke (of tenminste aanvaardbare) aangifte te laten opmaken voor hem alleen.

Maar zal dat dan niet voor nog grotere problemen zorgen als beide broers aparte aangiften doen met verschillende bedragen ?

j.demoor

#8 , 05 sep 2010 09:36

‘De handgift is een zakelijk contract. Het bestaat door het feit alleen van de overhandiging, d.w.z. door de afgifte van de geschonken zaken zó dat de begiftigde in het bezit zijn eigendomstitel vindt, overeenkomstig artikel 2279 van het Burgerlijk Wetboek (DE PAGE, TRAITE ELEMENTAIRE DE DROIT CIVIL BELGE, d. VIII nrs. 516 en 523).De begiftigde heeft in beginsel generlei schriftelijk bewijs te leveren. Daarentegen mogen de schenker of zijn erfgenamen de handgift normaal alleen bewijzen door een geschrift waarin de begiftigde erkent dat hij de geschonken zaken heeft ontvangen‘(Fisconet nr.R12/08-02)

‘Dat komt doordat beide zonen (bij volmacht) alle inkomsten van hun moeder automatisch lieten doorstorten naar een gezamenlijke zichtrekening op naam van hun beiden‘ is geen bewijs van handgift. Hieruit volgt dat die gelden fiscaal nog deel uitmaken van moeders nalatenschap.

De erfgenamen treden van rechtswege in de plaats van de erflater,zodat registratie niet vereist is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

louise2
Topic Starter

#9 , 06 sep 2010 10:26

Bedankt voor de toelichting.

Ik ben blij dat ik iets nieuws leren kennen heb via de link naar de wetboeken, maar eerlijk gezegd, ben ik daar niet wijzer uit geworden.

Als ik alles goed begrepen heb, is het dus aangewezen dat mijn man zijn broer probeert te overtuigen om met de notaris open kaart te spelen ivm de op hun rekening doorgestorte bedragen.

Intussen ben ik te weten gekomen dat niet alle facturen van hun moeder via haar eigen zichtrekening geregeld werden, maar ook gebeurden er regelmatig betalingen voor haar, via de gemeenschappelijke zichtrekening van beide zonen.

Het voorstel van die gemeenschappelijke rekening waarop het maandelijkse saldo van de moeder werd overgeschreven, kwam van de broer van mijn man. Deze heeft altijd volgehouden dat dit uitsluitend met de bedoeling was om alle kosten voor hun moeder gezamenlijk te betalen.
Mijn man heeft zijn (oudere) broer nooit durven tegenspreken.

Eén keer heb ik hem zelf proberen uit te leggen dat ze voor het geldbeheer van hun moeder beter op een andere manier zouden tewerk gaan. Toen heeft de broer mij bemoeizucht verweten, en heeft jarenlang niet meer willen spreken tegen mij en mijn man.

Dat is de reden waarom ik via deze weg probeer te weten te komen welke raad ik best aan mijn man meegeef als hij met zijn dominerende broer op stap gaat naar de notaris.

roharro

#10 , 06 sep 2010 12:13

Bedankt voor de toelichting.

Ik ben blij dat ik iets nieuws leren kennen heb via de link naar de wetboeken, maar eerlijk gezegd, ben ik daar niet wijzer uit geworden.

Als ik alles goed begrepen heb, is het dus aangewezen dat mijn man zijn broer probeert te overtuigen om met de notaris open kaart te spelen ivm de op hun rekening doorgestorte bedragen.

Intussen ben ik te weten gekomen dat niet alle facturen van hun moeder via haar eigen zichtrekening geregeld werden, maar ook gebeurden er regelmatig betalingen voor haar, via de gemeenschappelijke zichtrekening van beide zonen.

Het voorstel van die gemeenschappelijke rekening waarop het maandelijkse saldo van de moeder werd overgeschreven, kwam van de broer van mijn man. Deze heeft altijd volgehouden dat dit uitsluitend met de bedoeling was om alle kosten voor hun moeder gezamenlijk te betalen.
Mijn man heeft zijn (oudere) broer nooit durven tegenspreken.

Eén keer heb ik hem zelf proberen uit te leggen dat ze voor het geldbeheer van hun moeder beter op een andere manier zouden tewerk gaan. Toen heeft de broer mij bemoeizucht verweten, en heeft jarenlang niet meer willen spreken tegen mij en mijn man.

Dat is de reden waarom ik via deze weg probeer te weten te komen welke raad ik best aan mijn man meegeef als hij met zijn dominerende broer op stap gaat naar de notaris.
In dat geval zou ik persoonlijk gewoonweg het bedrag aangeven dat nog op die gemeenschappelijke rekening stond op ogenblik van overlijden. Als schenking.

louise2
Topic Starter

#11 , 10 sep 2010 13:00

....
Hij zegt wél dat ze daarvoor dienen te wachten tot ze hiervoor een brief ontvangen hebben met het verzoek tot aangifte van de erfenis, samen met de nodige formulieren.
Volgens mijn opzoekingen kan men deze gewoon downloaden, en/of hebben notarissen hiervoor ook de nodige formulieren.
...........
Intussen ben ik er nog niet uitgeraakt of het klopt wat mijn schoonbroer heeft horen zeggen; namelijk :
dat erfgenamen dienen te wachten tot ze een brief ontvangen hebben met het verzoek tot aangifte van de erfenis, (samen met de nodige invulformulieren hiervoor).

Kan iemand mij hierover uitsluitsel geven ?

roharro

#12 , 10 sep 2010 13:50

....
...........
Intussen ben ik er nog niet uitgeraakt of het klopt wat mijn schoonbroer heeft horen zeggen; namelijk :
dat erfgenamen dienen te wachten tot ze een brief ontvangen hebben met het verzoek tot aangifte van de erfenis, (samen met de nodige invulformulieren hiervoor).

Kan iemand mij hierover uitsluitsel geven ?
U kunt wachten maar bent dat niet verplicht....
Ik zou niet te snel zijn, het is altijd mogelijk dat er nog rekeningen, aanslagbiljetten e.d. binnenkomen die kunnen worden afgetrokken van het bedrag van de erfenis.

mava105
Juridisch actief: Nee

#13 , 10 sep 2010 15:18

Mijn moeder is in september 2009 overleden. Er waren nog 1 broer en 2 zussen. Ikzelf heb alle dokumenten ivm de successie eigenhandig opgemaakt. Heb NOOIT enig schrijven van de overheid ontvangen. Je moet binnen de 5 maanden na het overlijden een aangifte doen, zelf als je hiertoe niet wordt uitgenodigd.

louise2
Topic Starter

#14 , 20 jul 2011 11:25

Ter info laat ik weten hoe dit afgelopen is.

Mijn schoonbroer is uiteindelijk niet naar de notaris willen gaan; maar stelde voor om samen met mijn man de hulp in te roepen van een kennis, die volgens zijn zeggen werkt bij de dienst belastingen/successie.

Samen met deze ambtenaar hebben de 2 broers een aangifte ingevuld.
Voor het spaargeld hebben ze samen een aanvaardbaar bedrag berekend en aangegeven.
Voor de aangifte van de woning (die toen nog verhuurd werd) hebben ze een schatting gemaakt van de verkoopwaarde.
De ambtenaar deelde hen ook nog mee dat, als later de woning voor een hoger bedrag verkocht zou worden, ze het verschil nog moesten aangeven.
En bij een lager verkoopbedrag zouden ze niets moeten doen, want dat is niet meer recupereerbaar.

Enkele dagen geleden werd de woning verkocht voor 4000 euro minder dan het aangegeven bedrag.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”