Langst leeft al

roland_els
Topic Starter

Langst leeft al

#1 , 11 nov 2006 19:47

Mijn ouders zijn gehuwd met een huwelijkscontract met de formule Langst leeft al.
Hun vermogen bestaat uit gelden, een woning en twee bouwgronden.
Deze twee bouwgronden zijn van " vaderszijde " ( vele jaren geleden geschonken door mijn grootouders aan mijn ouders )
Onlangs is mijn vader overleden. Volgens de notaris erf ik momenteel niets en ben ik ook geen naakte eigenaar, gezien het huwelijkscontract ( langst leeft al )
Ik ben enig kind.
Ondanks dat mijn ouders zeer veel spaargelden hebben wil mijn moeder nu deze beide bouwgronden verkopen. Ik ben hiermee uiteraard niet tevreden omdat in principe deze bouwpgronden waren voorbehouden aan mijn twee kinderen.
Kan ik alsnog aanspraak maken op deze bouwgronden en/of andere goederen.
Heb op het net gelezen van de procedure " Inkorting van inbrenging " ( begrijp er weining van ); zou deze procedure kunnen worden toegepast.
Zo ja, wat zou dan aan mij kunnen worden toegewezen.
Alvast bedankt voor de info

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 11 nov 2006 23:59

zie mijn commentaar op gelijkaardige vraag : www.juridischforum.be/forum/viewtopic.php?t=2436

roland_els
Topic Starter

#3 , 12 nov 2006 10:47

Hallo ! Thx voor de snelle reactie.
Heb je antwoord in een vorig topic gelezen. En kan dit antwoord inderdaad bevestigen.
Mijn specifieke vraag is het volgende :
- bestaat er een procedure om alsnog te verhinderen dat beide percelen bouwgrond verkocht worden. ( ondanks het bestaande huwelijkscontract " langst leeft al " )
- is dit eventueel mogelijk via de procedure : "verkorting van inbreng"

Reclame

j.demoor

#4 , 13 nov 2006 12:02

?Art.1461.Echtgenoten kunnen overeenkomen dat de langstlevende of een hunner indien hij het langst leeft, bij de verdeling een ander deel dan de helft, of zelfs het gehele vermogen, zal ontvangen.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Indien uw ouders dit overeenkwamen dan wordt hun hele gemeenschappelijk vermogen eigendom van de langstlevende bij overlijden van de eerststervende.U erft op DAT OGENBLIK dus niets.De procedure ?inkorting? is hierop niet van toepassing omdat art.1461 B.W. geen schenking is.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

roland_els
Topic Starter

#5 , 13 nov 2006 14:50

Bedankt !
Dit was voor ons een duidelijk antwoord !

wanton

#6 , 13 nov 2006 15:22

Inkorting kan ingeroepen worden als de erflater zoveel heeft weggeschonken dat de wettelijke erfgenaam niet ontvangt waar hij recht op heeft. Maar op dit ogenblik bent U geen erfgenaam , dus U kan er zich niet op beroepen. Moeder is volledig eigenaar en U kan haar in principe niet beletten te verkopen. Wat is zij zinnens te doen : het bedrag schenken aan U en/of uw kinderen? Let op want bij de verkoop van onroerend goed minder dan drie jaar voor het overlijden wordt verondersteld het bedrag aanwezig te zijn in de nalatenschap en zal de erfgenaam successierechten moeten betalen , ook al is het geld verdwenen.
Vraag uw moeder om haar bedoeling!

roland_els
Topic Starter

#7 , 13 nov 2006 18:08

Wanthon en J.Demoor,
Bedankt voor de deskundige uitleg.
Dit forum bewijst duidelijk zijn diensten.
Thx

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”