Door omstandigheden ben ik nog altijd op zoek naar werk en ik had graag geweten vanaf wanneer ik recht had op uitkering.
Situatie
Sinds 9 september 2009 ben ik afgestudeerd en ingeschreven als werkzoekende.
Vanaf 4 november 2009 heb ik tot en met 28 februari 2010, halftijds gewerkt (25u per week) onder tijdelijk contract die verlopen is.
Ook van 14 tot en met 16 april 2010 en het weekend van de 12de en de 13 juni heb ik interim gewerkt (voltijds).
Probleem
Normaal gezien zou ik in juni mijn eerste uitkering krijgen, maar mijn aanvraag werd geweigerd.
De reden: wachttijd is verlengt tot in september omdat ik twee maanden heb gewerkt (vier maanden halftijds = twee maanden voltijds)
Begin augustus heb ik mijn tweede aanvraag ingediend. Begin deze maand (september) ontvang ik een brief, afgestempeld op datum 31.08.2010 van de RVA, met de volgende inhoud:
U hebt een wachtuitkering aangevraagd vanaf 06.06.2010.
- U voldoet niet aan de voorwaarden inzake de wachttijd.
-Volgens de reglementering kunt u toegelaten worden tot het recht op wachtuitkeringen indien u een wachttijd doorlopen hebt van 233 dagen als u op het ogenblik van u aanvraag minstens 18 jaar maar minder dan 26 jaar bent.
U voldoet echter niet aan de voormelde voorwaarden omdat u op de datum van uw aanvraag om wachtuitkeringen slechts een wachttijd van 232 dagen hebt doorlopen:
- Uw wachttijd van 233 dagen ving aan op 09.09.2009 en kan ten vroegste eindigen op 07/06/2010
U wordt bijgevolg niet toegelaten tot het recht op wachtuitkering vanaf 06.06.2010
Mijn leeftijd is 25 jaar (1985). Het kindergeld is reeds juni gestopt omdat zij zeggen dat dit einde wachttijd is. Bijgevolg geen inkomen. De communicatie gebeurd via mijn uitbetalingsinstelling ACV.
Mijn vraag
Graag had ik wat advies gekregen, wat de duurtijd van de wachttijd is en of deze effectief wordt onderbroken of doorlopend is, wanneer enkele maanden onder tijdelijk bedienden contract gewerkt wordt tijdens die wachttijd.
Dank bij voorbaat
Groeten