Niet naleven van voorwaarden compromis bij verlijden akte

Inni
Topic Starter

Re: Niet naleven van voorwaarden compromis bij verlijden akt

#16 , 03 jul 2014 10:24

De wereld op zijn kop... Iemand komt een contract niet na... En jij moet dan naar de gerechtelijke instanties stappen om dat af te dwingen...
Lijkt mij toch de normale gang van zaken. Hoe zou u het anders doen? De tegenpartij zal niet zelf gaan melden dat hij niet van plan is om zijn plichten na te komen.
Met het verschil dat hij dat nu wel heeft laten weten dat hij de voorwaarden in de compromis niet zal nakomen... Zonder ons akkoord.
Had ik het toen maar geweten wat ik nu weet....

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#17 , 03 jul 2014 10:48

Ik bedoel, hij zal niet zelf naar de rechtbank gaan om dit te melden. U moet zelf uw rechten afdwingen, als het niet minnelijk kan dan gerechtelijk.

Inni
Topic Starter

#18 , 03 jul 2014 11:21

Is het dan mogelijk op basis van wat we nu al weten (nl dat hij de voorwaarden van de compromis niet zal nakomen) de verkoper nu al in gebreke te stellen? En de gerechtelijke draaimolen nu al in gang te zetten?

Reclame

Turaki

#19 , 03 jul 2014 14:24

Tot hij niets verkeerd gedaan heeft, kan je niets doen. Het enige dat je kan proberen is je in te dekken mocht hij dit toch doen, door in de akte de clausule die ik voorstelde op te nemen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#20 , 03 jul 2014 15:18

En de babbeltjes niet vergeten...

In een verhuurzaak was de huurder ook gevlogen ... appartement leek onbewoond en kwartierinspecteur heeft de persoon ook gesignaleerd en procedure AACB opgesteld..
Bleek dat er nog andere zaken speelde toen kwartierinspecteur het ANG systeem raadpleegde.
Eigenaar werd duidelijk aangeraden ook procedure wegens niet betalen enz op te starten en uithuiszetting te vragen.
KwI kon gezien er constant OI binnenkwamen van fout parkeren in straat X andere politiedienst tippen dat hij vermoedelijk verbleef bij ex.
Daar is men dan binnengevallen - de DW was daar net alle 'bezittingen' in beslag aan het nemen - betrokkene was daar ambtshalve ingeschreven.*
Dus samenwerken met KwI kan handig zijn. 8_)
* procedure niet 100% correct beschreven want dat zou te ver leiden qua uit te leggen elementen.

mava105

#21 , 03 jul 2014 16:32

Je kan toch een eenzijdig verzoekschrift in kortgeding naar de vrederechter richten, en hem vragen een dwangsom per dag vertraging van overhandigen van de sleutels vragen, en tevens een vergoeding voor meubelopslag, bijkomende verhuis, en hotelovernachting. Met dit vonnis kan de notaris deze bedragen dan inhouden bij de verkoop.

Inni
Topic Starter

#22 , 03 jul 2014 18:04

Vandaag van het dagje verlof eens gebruik gemaakt om de streek te gaan verkennen. Bij lokale handel eens binnen geweest,en vooral meer te weten gekomen over de verkoper ( wish i had done this before...)

Eigenaar blijkt dus al zelfstandig elektricien, chauffagist, loodgieter, interieur decorateur, enz te zijn geweest. Zijn vrouw heeft de volle 3 maanden een bakkerijtje gehad, dat failliet is gegaan, wegens 2 linker handen.
De lokale middenstand is dus ook bij de schuldeisers. Allen hadden ze geen idee dat de woning verkocht was...wisten zelfs niet dat deze heeft te koop gestaan...
1 lokale handelaar wist wel dat hij " op de vlucht was gegaan in België"

Buren vertelden ons dat het een "merkwaardig koppel is". Kwamen nooit buiten en zeiden met moeite goedendag.
Tot op de dag van verhuis er werd aangebeld met de vraag of ze iets konden doen met " overschotten van verhuis"...
Verkoper vertelde honderduit over zijn verhuis naar ZA, en het huis dat ze daar hebben gehuurd. Hij gaat er aan het wérk als helicopter piloot.
Ze vroegen de buren ook om een oogje in het zeil te houden, want verwachtten dat de kopers van hun woning zouden trachten binnen te dringen. Ook aan de lokale politie hebben ze gevraagd om rondes te doen tijdens hun reis.
We worden blijkbaar afgeschilderd als onbetrouwbaar en dikke nekken, met een wagen die we niet kunnen afbetalen (sic)
Tevens meldden ze dat de 2 maanden in feite een test waren, en dat ze sowieso moeten terug keren om de minderjarige kinderen op school te steken.
Zodra ze het geld van de verkoop hebben, gaan ze zoeken naar een woonst in ZA. Tenminste, als hun verblijf daar aangenaam is/was.
Ze hebben nog niet meteen plannen om weg te gaan uit hun woning, wegens geld nodig voor aankoop andere woning.

Intussen staat de failliete bakkerij te koop. Alles is binnen verwijderd, tot de vloerdelen van de verdiepen toe. Een feit van toen verkoper nog zelfstandige was... Staat al meer dan een jaar te koop intussen, zonder enig resultaat. Dit volgens de zelfstandige verfwinkel die er juist naast gevestigd is.

Resultaat is dat onze vrees en bedenkingen veel meer waarheid bevatten, dan we zelf hadden kunnen dromen. Nl, dat de eigenaar ons gebruikt om zijn voordeel uit te halen, en de woning pas zal vrij maken als het hem past...

Morgen ga ik langs bij de notaris om hem het hele verhaal te doen, en te vragen wat hij er aan gaat doen.
Een lokale zelfstandige die ex makelaar is, wist me zelfs te vertellen dat de immo verkoper mee moet opdraaien voor de kosten, indien de voorwaarden van de compromis niet nageleefd worden. Of dit laatste waar is , weet ik niet.

Stress en miserie. Nooit gedacht dat het zou zo lopen....

roharro

#23 , 03 jul 2014 18:16

Een lokale zelfstandige die ex makelaar is, wist me zelfs te vertellen dat de immo verkoper mee moet opdraaien voor de kosten, indien de voorwaarden van de compromis niet nageleefd worden. Of dit laatste waar is , weet ik niet.
Dat laatste klopt zeker niet.
Bij het nalezen van uw berichten is het me opgevallen dat in de compromis geen bepaalde datum werd vermeld.
In dat geval geldt normaliter de termijn van vier maanden om de woning vrij te maken (tenzij de akte eerder wordt verleden of iets anders -in de compromo- werd overeengekomen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Inni
Topic Starter

#24 , 03 jul 2014 18:20

Akte wordt verleden op 28/08/14. Notaris heeft van de verkoper volmacht gekregen om in zijn naam de akte te tekenen.
In de compromis staat DUIDELIJK dat de woning dient vrij te zijn bij akte. Zonet heeft de koper het recht om alle niet verwijderde goederen te laten verwijderen op kosten van de verkoper. Werd ondertekent door verkoper en wij dus...

roharro

#25 , 03 jul 2014 18:22

Akte wordt verleden op 28/08/14. Notaris heeft van de verkoper volmacht gekregen om in zijn naam de akte te tekenen.
In de compromis staat DUIDELIJK dat de woning dient vrij te zijn bij akte. Zonet heeft de koper het recht om alle niet verwijderde goederen te laten verwijderen op kosten van de verkoper. Werd ondertekent door verkoper en wij dus...
Maar staat er in de compromis een datum vermeld voor het verlijden van de akte? Zoniet....

Franciscus

#26 , 03 jul 2014 18:26

DOEN wat we al geschreven hebben is niet de eerste die gratis transport krijgt ...
Compromis is 28/8 ... er kunnen dus nog de nodige AS gestuurd worden naar zijn officieel adres ( de koopwoning) vermoed ik om u volledig in te dekken.
Kinderen indien minderjarig waar zijn die nu dan... wat gaat er mee gebeuren in september .... allemaal zaken waar politie al eens navraag/nazicht kan voor doen.

roharro

#27 , 03 jul 2014 18:34

DOEN wat we al geschreven hebben is niet de eerste die gratis transport krijgt ...
Compromis is 28/8 ... er kunnen dus nog de nodige AS gestuurd worden naar zijn officieel adres ( de koopwoning) vermoed ik om u volledig in te dekken.
Kinderen indien minderjarig waar zijn die nu dan... wat gaat er mee gebeuren in september .... allemaal zaken waar politie al eens navraag/nazicht kan voor doen.
Probleem is dat er geen datum in het compromis werd vermeld.....

ik lees immers:

"Tijdens ondertekenen compromis vragen we aan verkoper om eerste week van aug 2014 in woning in te trekken.
Verkoper meld dat mogelijk moet zijn, doch wordt dit (stomme fout zo blijkt nu) niet schriftelijk opgenomen."

Er is dus wel degelijk een probleem.

Inni
Topic Starter

#28 , 03 jul 2014 18:42

@ roharro: verkoper werd door notarissen een voorstel datum over gemaakt met datum verlijden akte. Hij is hiermee akkoord gegaan ( daarom ook heeft hij zijn notaris een volmacht gegeven, moest hij niet tijdig terug in het land zijn). Er hoeft dus geen datum akte verlijden in de compromis te staan. Verkoper ging namelijk expliciet akkoord met de datum van 28/08 ( volgens info van onze notaris).

@ Franciscus: kinderen worden per 1/09/14 weer op school ingeschreven. Dat is ook de reden waarom verkoper op 28/08/104 terug keert naar België. Kinderen gaan gedomicilieerd worden bij de schoonmoeder van verkoper. Verkoper en zijn vrouw gaan dan, ofwel naar ZA op zoek naar een woning, ofwel in België op zoek naar een woning ( dixit de buurman). Dus zijn ze niet van plan de woning meteen leeg te maken. Meer nog...ze hebben de centen van de verkoop (als er al iets overschiet na uitbetaling schuldeisers) nodig om iets anders te kunnen kopen / huren... Een brief sturen naar zijn huidig adres is wel mogelijk, maar zal niet afgeleverd worden wegens een dicht geplakte postbus. Postbode kan daar niets meer in de postbus steken.
Kan ik via lokale politie te weten komen waar ze nu wonen? Zodat brief naar ginder kan? Of stuur ik deze beter naar zijn instrumenterende notaris?

roharro

#29 , 03 jul 2014 18:50

@ roharro: verkoper werd door notarissen een voorstel datum over gemaakt met datum verlijden akte. Hij is hiermee akkoord gegaan ( daarom ook heeft hij zijn notaris een volmacht gegeven, moest hij niet tijdig terug in het land zijn). Er hoeft dus geen datum akte verlijden in de compromis te staan. Verkoper ging namelijk expliciet akkoord met de datum van 28/08 ( volgens info van onze notaris).

@ Franciscus: kinderen worden per 1/09/14 weer op school ingeschreven. Dat is ook de reden waarom verkoper op 28/08/104 terug keert naar België. Kinderen gaan gedomicilieerd worden bij de schoonmoeder van verkoper. Verkoper en zijn vrouw gaan dan, ofwel naar ZA op zoek naar een woning, ofwel in België op zoek naar een woning ( dixit de buurman). Dus zijn ze niet van plan de woning meteen leeg te maken. Meer nog...ze hebben de centen van de verkoop (als er al iets overschiet na uitbetaling schuldeisers) nodig om iets anders te kunnen kopen / huren... Een brief sturen naar zijn huidig adres is wel mogelijk, maar zal niet afgeleverd worden wegens een dicht geplakte postbus. Postbode kan daar niets meer in de postbus steken.
Kan ik via lokale politie te weten komen waar ze nu wonen? Zodat brief naar ginder kan? Of stuur ik deze beter naar zijn instrumenterende notaris?
Dan moet zijn ntaris toch zorgen voor het ontruimen van de woning?
Van belang is precies te weten hoe die volmacht is opgesteld en wat er juist instaat.

Inni
Topic Starter

#30 , 03 jul 2014 18:55

Effe het compromis er bij genomen:

Artikel 10.2 :

De partijen verbinden zich er toe om voor het verlijden van de akte voor de instrumenterende notaris OP ZIJN VOORSTEL te verschijnen en dit uiterlijk binnen de 4 maanden vanaf heden.

Wat dus ook kenbaar gemaakt werd aan beide partijen en deze geen enkel bezwaar hadden tegen deze datum. Deze werd ook officieel vast gelegd door beide notarissen.

Terug naar “Kopen”