erfenis/vruchtgebruik

ponnetje
Topic Starter

Re: erfenis/vruchtgebruik

#31 , 21 jul 2015 12:57

Ik heb lang geaarzeld om toch nog hier de volgende gegevens te vermelden, maar misschien begrijp je dan wat beter in welke situatie ik verkeer, en met wie ik te doen heb.
ik vermelde al eerder dat er geen contact is tussen ons, en dit is de reden waarom : 4 jaar geleden werd ik opeens gecontacteerd door de politie dat er zich zeer ernstige feiten hadden afgespeeld tussen mijn broer en mijn vader. Mijn vader werd fysiek en psychisch mishandeld door mijn broer en deze werd bij vonnis van de rechter uit het huis gezet. Mijn moeder kon dit niet hebben (mijn broer was haar zorgenkindje en altijd door haar beschermd geweest) en is uiteindelijk samen met mijn broer verhuisd. Mijn moeder had ondertussen de volledige gezamenlijke rekening leeggehaald en mijn vader compleet berooid achtergelaten en vroeg nadien de scheiding aan. Ze is wel veroordeeld ook om de helft van de geldsom terug te geven aan mijn vader. Ik ben in bezit van deze vonnissen, omdat mijn vader mij die persoonlijk komen brengen is; met de boodschap om in de toekomst zeer goed uit te kijken met mijn broer en moeder. Ik werd nadien gecontacteerd door de sociale dienst, of ik akkoord was dat mijn vader onder bewind geplaatst werd gezien de situatie destijds. Ik ging akkoord omdat dit de beste oplossing was om hem zeker te stellen. Mijn vader was zeer verward op dat moment en was kapot van verdriet , en wou dat zijn vrouw naar huis wou keren, maar dan zonder mijn broer. Mijn moeder wou dat niet, maar plots 2 jaar geleden nam ze toch contact op met hem en stelde haar eisen : mijn broer moest en zou mee terugkomen. Mijn vader ging akkoord en alles leek goed te gaan ondertussen denk ik. Mijn broer zwaaide m.a.w daar de plak en wou samen met mijn moeder geen contact meer met mij. Mijn vader zag ik wel nog sporadisch. Het kwam dan ook als een totale verrassing dat mijn vader overleden was via een bericht van de notaris, want mijn broer en moeder hebben me zelfs niet laten weten dat hij opgenomen was in ziekenhuis, zelfs niet dat hij overleden was, en werd door hen begraven al na 3 dagen zonder dat ik van iets wist (zelfs de familie van vaders kant werd niet op de hoogte gebracht).
En nu doen ze me dit voorstel ..... ik ben dus heel voorzichtig.... heel voorzichtig, want ik vertrouw deze zaak voor geen meter :-(

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#32 , 21 jul 2015 14:00

Nog een mogelijkheid is dat uw broer, nà het overlijden van uw moeder, zijn deel van het huis onmiddellijk aan uw dochter schenkt (met behoud van vruchtgebruik) in ruil voor het vruchtgebruik van jouw gedeelte. Dan heb jij er natuurlijk ook niks aan, maar dan staat je dochter wel sterker in haar schoenen. Alleen: dan draaien jullie beiden op voor de structurele mankementen, heeft je dochter geen recht meer op extra subsidieringen als ze zelf een eigen woning wil kopen, want dan is ze reeds "eigenaar".

ponnetje
Topic Starter

#33 , 21 jul 2015 14:15

eerlijk gezegd wil ik zo vlug mogelijk van gans die affaire af. Mijn dochter is momenteel 20 (dus betrekkelijk jong), heb de situatie met haar besproken en ze zegt ook liever geen contact meer te hebben met mijn broer later, noch wil ze iets van dat huis. Ik ga mijn dochter ook niet belasten met iets dat in de toekomst op haar hoofd gaat/kan vallen. Dus je begrijpt dat het momenteel een zeer lastige situatie is. wij vallen nu letterlijk slachtoffer van mijn broers luiheid (geen werk, dus ook geen lening) én zijn dominant karakter en eis om toch het vruchtgebruik in handen te krijgen. Mijn moeder zal ook alles in het werk stellen om zeker te zijn dat hij dat verkrijgt ... maar momenteel zitten we dus in een patstelling bij wijze van spreken. en ik vrees letterlijk voor de dag dat ik beslis om het te verkopen (als moeder overlijdt) en dan hij zijn zin niet gekregen heeft. Eerlijk gezegd maakt de toekomst me bang :-(

Reclame

Mariette

#34 , 21 jul 2015 14:19

ik vrees letterlijk voor de dag dat ik beslis om het te verkopen (als moeder overlijdt) en dan hij zijn zin niet gekregen heeft. Eerlijk gezegd maakt de toekomst me bang
U hoeft geen rechtstreeks contact met uw broer te hebben als je het pand verkoopt.
Via de rechter zal hij verplicht zijn om uit verdeling te gaan, je kan een makelaar aanstellen om de verkoop te regelen, en je zorgt dat je je eigen notaris hebt aangesteld.
Het enige moment dat je samen bent is op het ogenblik dat de verkoop wordt getekend.

ponnetje
Topic Starter

#35 , 21 jul 2015 17:03

ik heb nu al besloten om mijn eigen notaris in te schakelen, want ik voel me echt in een hoek geduwd bij hun notaris. vb de dossierverantwoordelijke zegt dat ze het attest van erfopvolging niet kan opmaken (dus de verdeling van de successierechten) zolang ze nog niet weet wat ik ga doen ivm met die voorgestelde regeling. Dus mij klinkt dat zeer verdacht ... daarom laat ik morgen direct het dossier overmaken naar mijn notaris, zodat die ook een oogje in het zeil kan houden , en eventueel daar attest van opvolging kan gaan tekenen, zodat alles correct verloopt op dit moment.

Mariette

#36 , 22 jul 2015 01:02

Laat ons aub weten wat het vervolg is.
Nog nooit gehoord dat je eerst moet beslissen wat je later met je erfdeel gaat doen, alvorens de erfopvolging te tekenen?

ponnetje
Topic Starter

#37 , 22 jul 2015 10:59

idd, dit betekent dat ze het attest al zouden willen opmaken alsof ik al de volle naakte eigendom zou hebben, met als resultaat dat ik ook de volle pot successierechten zou moeten betalen! Mijn notaris zegt dat dit niet wettelijk is (natuurlijk is het dat niet!). In wezen heb ik nog tijd om te beslissen wat ik hiermee aanvang tot aan het openvallen van de nalatenschap van moeder. Dit is echt niet meer normaal.. ik laat zeker het verloop van deze zaak weten.

duma

#38 , 23 jul 2015 09:23

Ik ben ook zeer benieuwd en die eigen notaris is heel slim!

ponnetje
Topic Starter

#39 , 20 aug 2015 19:28

Mariette wou graag het vervolg weten van deze zaak , dus bij deze :

Attest van erfopvolging is nog altijd niet binnen, dossierbeheerder wou eerst afwachten of er nog schulden (begrafeniskosten, teruggave pensioen etc ) af te trekken waren van de rekeningen van vader. Deze zijn voor zover ik weet allemaal betaald, en ze zou me opbellen om het papier gaan te tekenen, dan pas wordt de resterende geldsom vrijgegeven.... ok tot daar. Ik meldde ook aan de notaris dat ik afzag van hun voorstel nl : de schenking van mijn broers aandeel aan mij, in ruil voor het vruchtgebruik aan hem. Dus ik aanvaard gewoon mijn wettelijk deel van de woning en resterende geldsom (wat maar normaal is)
Maar vandaag kreeg ik terug een verrassing in mijn bus : een brief van mijn moeder (niet aangetekend) met de volgende tekst :

'Binnenkort word je mede-eigenaar van de woning gelegen te....... , en bijgesloten vind je 3 offertes van uit te voeren werken aan de woning. Het betreft het vervangen van de garagepoort, en vervangen van een golfplaten dakje aan de achterbouw. Totale som van deze werken bedragen 6.456 euro, waarvan jij je deel zal moeten (moeten is onderstreept!) betalen. Dit zal je moeten betalen, willen of niet , als je durft je aandeel in de erfenis te aanvaarden.
Ps : er zijn ook nog andere werken gepland in de nabije toekomst"

De offertes dateren van verleden jaar (maart 2014) en vader is overleden in juni dit jaar 2015.
wat Ik dus vreesde komt dus nu al te voorschijn , nee sterker nog : ik word op deze manier onder druk gezet om af te zien van mijn erfdeel!
en te denken dat het papier van erfopvolging zelfs nog niet binnen is!

Ten eerste zijn dit eigenlijk geen grote herstellingen toch ?? en ten tweede , kan dit zomaar ? offertes van toen vader nog leefde, nu pas maar laten uitvoeren?

Ik ga morgen uitleg vragen hieromtrent aan beide notarissen (de hunne en de mijne). Ik zou graag weten wat jullie mening hierover is?? ik ben ten einde raad :-(

wanton

#40 , 20 aug 2015 20:12

Nu jij mede-eigenaar wordt, heb jij toch ook iets te zeggen over wat en hoe er gebeurt met de woning.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

ponnetje
Topic Starter

#41 , 20 aug 2015 20:20

wel dat is mijn vraag eigenlijk wanton. Kunnen zij zomaar beslissen zonder mij of die werken noodzakelijk zijn ? Ikzelf heb geen zicht op de achterbouw, aangezien mijn moeder geen plaatsbeschrijving wil......maar garagepoort is volgens mij niet nodig ze te vervangen, dat zie ik zo van op de straat. En dan nog : is dit wel normaal, nu al komen zwaaien met offertes om bij wijze van spreken mij op deze wijze onder druk te zetten?... chanteren zeg maar om erfenis te weigeren... ik word hier zo moedeloos van.

Mariette

#42 , 23 aug 2015 07:53

een golfplaten dakje en een garagepoort behoren NIET tot de kosten die de naakte eigenaar mee moet dragen. Voor de rechten en plichten van de naakte eigenaar zie:

http://plusmagazine.knack.be/nl/011-225 ... enaar.html
Bovendien moet de vruchtgebruiker op zijn kosten de kleine herstellingen uitvoeren. En die term wordt zeer ruim ingevuld. Tot de kleine herstellingen hoort bijvoorbeeld het leggen van een nieuwe vloer, het herstellen van de oprit, het herstellen van deuren, trappen en de waterleiding, het schilderen van de woning, herstellen van parket, het onderhoud van de schoorsteen,... De vruchtgebruiker moet verder ook de brandverzekeringspremies en de onroerende voorheffing betalen.

ponnetje
Topic Starter

#43 , 23 aug 2015 14:06

ok bedankt Mariette!
Ben dus nog eens bij notaris langs geweest, en hij was onder de indruk van de brief van mijn moeder. Hij zei dat dit pure afpersing was , en ging meteen mijn moeder en broer meedelen dat dit niet door de beugel kon. Blijkbaar waren ze daar verleden week al geweest met die offertes bij de notaris, en deze had hen toen al gezegd dat dit niet zomaar kon, dat ik mee akkoord moest gaan voor deze werken. Ze zijn daar toen uitgevlogen tegen die notaris en zijn daar gefrustreerd buitengelopen. En toch hebben ze nadien de brief verstuurd naar mij achter zijn rug om. Hij kon er in ieder geval niet mee lachen. Enfin, de notaris ging er alles aan doen om me te 'verlossen' van deze mensen (zo zei hij dat) , en hen een nieuw voorstel te doen om me uit te kopen. Gingen ze niet akkoord, blijft de geldsom geblokkeerd tot er een compromis uit de bus komt. Ik besef nu zei hij , dat deze mensen je gewoon willen onder druk zetten om je erfenis te verwerpen, en zal er alles aan doen om dit te voorkomen.
Ondertussen heeft mij broer me ook via sms laten weten dat' ze er een rechtszaakje gaan van maken'.....ik zal betalen zei hij , tot er niks meer overschiet van mijn aandeel in de geldsom, indien ik die aanvaard.
Leuk is anders, ... maar ondertussen zit ik er toch maar mooi mee :shock:

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”