Samenwonen...

Ostendaise
Topic Starter

Samenwonen...

#1 , 11 jul 2008 17:11

Ik denk dat ik mezelf serieus in nesten gewerkt heb en zou graag weten ho eik eruit geraak. Twee maanden terug heb ik een apartement gehuurd met mijn vriend. Sindsdien heb ik de relatie beeindigd... het was al een beetje rampzalig van bij het begin en ik snap nog altijd niet hoe ik erin geslaagd ben om mij te laten verleiden door "... als het niet lukt tussen ons dan verhuis ik wel en kun je de flat delen met een vriendin of zo..."
Nu... terzake... we hebben beiden het contract getekend, we staan er beiden gedomicilieerd en geen van beiden wil verhuizen. Hij is mij het leven zuur aan 't maken en ik zie niet goed wat ik kan doen. Hij beweert dat hij "misschien" wel zal verhuizen maar wanneer het hem past en dan nog... hij is het niet zeker...
Ik werk in een advocatenkantoor en heb reeds raad gevraagd aan iemand en volgens haar kan ik bitter weinig doen, aangezien we beiden het contract tekenden.
Is er echt geen oplossing buiten verhuizen en hem het apartement laten dat ik schilderde, waar ik de kleuren koos, waar AL mijn meubels staan (hij heeft een bed, een tafel en een kleerkast; verder staat het apartement VOL met mijn spullen)... Ik spendeer het grootste gedeelte van mijn tijd op mijn kamer en ondertussen is hij zich op zijn gemak aan 't installeren in mijn spullen... Hij werkt momenteel niet dus heeft hij al de tijd om zich in te nestelen zodat ik mij minder en minder thuis voel...

Wat kan ik doen? Help.....

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 13 jul 2008 11:18

“Art.577-2...§ 6. Andere daden van beheer alsmede daden van beschikking moeten, om geldig te zijn, met medewerking van alle medeëigenaars geschieden. Evenwel kan een der medeëigenaars de overige noodzaken deel te nemen aan daden van beheer waarvan de rechter de noodzakelijkheid erkent...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Een opzegging dient te worden beschouwd als een daad van beschikking over het onverdeelde huurrecht,zodat,voor de geldigheid ervan,krachtens art.577-2,§6 B.W.,hiertoe de medewerking van alle medehuurders vereist is[Rb.Gent 7 januari 2005(de H./Van B.),R.W.2006-07,1163-1166].

“Art.4.§ 1. De overdracht van de huurovereenkomst is verboden, behoudens schriftelijke en voorafgaande toestemming van de verhuurder...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Vraag de verhuurder vooraf die toestemming.

Met die toestemming kan u van de vrederechter vorderen uw medehuurder te noodzaken de huur mede op te zeggen of het deel van de ene aan de andere over te dragen.Zonder die toestemming kan u enkel mede-opzegging vorderen.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Archief”