Ik woon met mijn 2 kinderen en nieuwe (Nederlandse) partner in Nederland. De moeder van de kinderen is tot ons aller verdriet twee jaar geleden overleden. Onze relatie was al een tijdje geleden op de klippen gelopen. De onderlinge relatie tussen mij en mijn ex verliep prima na de breuk - dit in het belang van de kinderen.
De relatie met mijn ex-schoonmoeder is altijd zeer moeizaam geweest. Ik was niet goed genoeg - mijn baan was niet goed genoeg - ons huis was niet goed genoeg. Ze maakte ons leven een hel op aarde met haar bemoeienissen en commentaren.
Nu is ze opnieuw mijn leven - met mijn nieuwe partner - aan het kapot maken met lastercampagnes - Klachten neer te leggen bij Bureau jeugdzorg in Nederland - politie op mijn dak sturen enz ... enz ... De kinderen leven echter in een paradijs bij ons - er is geen vuiltje aan de lucht - ze worden verzorgd zoals het hoort.
Ik ben altijd veel te goed geweest en heb haar omgangsrecht gegund voor de kinderen - er is nooit iets op papier gezet - het waren telkens mondelinge afspraken. Nu ben ik van mening - door haar gedrag waar geen houden aan is - dat het voor mijn kinderen en mijn gezin niet goed is dat ze de kinderen nog ziet. We staan allemaal stijf van de stress - bang voor de volgende klacht of bezoek van politie of Jeugdzorg ...
Deze korte inleiding om tot volgende vraag te komen : ik weiger haar vanaf heden de kinderen nog te zien. Wij wonen in Nederland - zij in België. Als zij hier een rechtzaak van maakt - komt dit dan voor een Belgische of een Nederlandse rechtbank ? Ik zou zeggen Nederlandse aangezien de kinderen officieel in Nederland gedomicilieerd staan, maar ben er echter niet zeker van. Dit is voor mij belangrijk om weten aangezien ik serieus opzoekingswerk wil verrichten naar de wetten omtrent omgangsrecht voor grootouders. Aangezien die wetten nogal verschillen tussen België en Nederland .... wil ik uiteraard de wetten bekijken die voor ons van toepassing zijn en geen nutteloze opzoekingen doen.
Zo ... dat allemaal voor 1 simpele vraag

Alvast bedankt voor jullie tijd en antwoorden
Groetjes
Een gezin dat op instorten staat onder het terreurbewind van zijn ex-schoonmoeder