Onzorgvuldigheid Parket?

Marlin
Topic Starter

Onzorgvuldigheid Parket?

#1 , 17 dec 2009 15:59

Mijn zoon is mogelijk betrapt als bestuurder van een auto en geflitst met een snelheid > 50km. De auto stond op naam van een ander persoon en deze heeft mijn zoon aangewezen als bestuurder. De Nederlandse politie heeft mijn zoon telefonisch benaderd en mijn zoon verzocht hem dan een fot op te sturen, zodat hij kon achterhalen of hij de overtreding gedaan zou hebben. Het was vermoedelijk ten tijde van de overtreding een rechts gestuurde auto. Het Parket van Turnhout heeft 2 x een aangetekend schrijven aan mijn zoon gezonden. Op de momenten van bezorging was telkens niemand aanwezig en ik heb op het postkantoor alles terug laten sturen met de mededeling dat mijn zoon verhuisd, c.q. geëmigreerd is. Nu komt er een brief van de Federale Overheidsdienst Financiën met een acceptkaart er in om ruim € 770,00 te betalen. Ik wil hem aangetekend terugsturen met de vraag of er een papierversnipperaar achter de postbox van het parket staat en dat het parket grove nalatigheid verweten kan worden omdat zij, nadat zij de brieven teruggekregen heeft, niet de gemeentelijk administratie heeft laten raadplegen, ant dan hadden ze zo geweten waar mijn zoon woont. Ik vind dat het niet aan mij ligt om hen het adres van mijn zoon te geven.
Vraag1: kan mijn zoon nog onder de boete uitkomen, er van uitgaande dat op de foto duidelijk te zien is dat hij niet de bestuurder was.
Vraag2: wat gebeurd er als mijn zoon niet betaalt? Hij woont in Schotland. Wordt hij dan geregistreerd en maakt hij kan, als hij op een vliegveld of haven de marechaussee passeert aangehouden te worden? Geldt dit alleen voor de Belgische lucht- en zeehavens of ook voor bijv. Nederland en Duitsland.
Wij wonen in de grensstreek.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 17 dec 2009 16:24

- is uw zoon uitgeschreven op uw adres?

Marlin
Topic Starter

#3 , 18 dec 2009 12:16

Mijn zoon is officieel uitgeschreven uit het gemeenteregister. De eerste brief die hij op zijn nieuwe adres kreeg was van de Nederlandse belastingdienst.

Reclame

Vandebos

#4 , 18 dec 2009 13:02

- breng het parket van turnhout aangetekend op de hoogte dat je zoon niet langer in België woont, dat hij sedert datum X is uitgeschreven op jouw adres zoals ze kunnen nakijken in het rijksregister, dat je hen, om hun werk te vergemakkelijken bij deze een foto van je zoon bezorgt.

- financiën breng je eveneens aangetekend op de hoogte van het feit dat je zoon sinds datum X niet meer bij je is ingeschreven zoals zij perfect uit het rijksregister kunnen afleiden.

Uw zoon zal als geseind worden geplaatst en zal bij een doorgedreven identiteitscontrole in België opzij genomen worden om de boete te doen betalen of het dossier te klasseren mocht blijken dat hij effectief niet de chauffeur is.

Normaliter zijn er bilaterale overeenkomsten met GB op Europees niveau en moet de Nederlandse staat de boete bij hem ginds kunnen innen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 dec 2009 19:40

Parket Turnhout - feit in Nederland -- wat heeft Belgisch parket te maken met Nederlands feit.
Het gaat over een verkeersovertreding met 'laat ons zeggen' beperkte houdbaarheid en verjaringstermijnen ook naar strafuitvoering.

Ik ben niet op de hoogte dat parketten al de strafuitvoering van Nederlandse verkeersboetes op zich nemen - bij mijn weten doen de Nederlanders dat ook niet voor het Belgisch gerecht.
Nog sterker ze geven zelfs geen nummerplaat gegevens meer door.

Ik zou hen geen foto bezorgen --- u hebt trouwens dat recht niet( schending privacy van uw zoon.

uw zoon heeft het recht zich te verdedigen en zij hebben van hem geen info gekregen dat hij het gedaan heeft.
Men is onschuldig tot de schuld is bewezen....maar die moet wel bewezen worden door de overheid.

Indien de zoon internationaal gesignaleerd staat - kan je altijd eens vragen via je vb kwartieragent - is dat geen reden om hem van zijn vrijheid te beroven - is overtreding - of een gecontraventionaliseerd wanbedrijf ( hoogstens) - Belgische term - Hoe het in Nederland is weet ik niet.
PS (uit het hoofd) in België is een eenvoudige verkeerzaak na 2 jaar verjaard ( sterk vermoeden nu niet nagekeken)

Het is niet de gemeentelijk eadministratie maar wel het rijksregister - alle gemeenten en overheidsdiensten kunnen dit raadplegen en trouwens de gegevens worden (automatisch) aangepast.

Marlin
Topic Starter

#6 , 19 dec 2009 13:48

Even voor alle duidelijkheid, met excuses als het verkeerd is overgekomen.

Wij wonen in Nederland en de vermeende overtreding heeft in België
plaats gevonden. Vandaar het Parket van Turnhout.

Mijn zoon woont intussen in het Verenigd Koninkrijk.

Franciscus

#7 , 19 dec 2009 18:28

dan draaien we de zaken om ... België kan niet in de gegevensbanken van Nederland- dus sturen ze het naar het laatst gekend adres in Nederland.
Wanneer de brieven terugkomen moeten zij maar een verzoek doen aan Nederland naar het juiste adres.. tja en gezien justitie en parket per schilpad corresponderen met fod financiën zal het nog tot st juttemis duren voor dat ze dat weten.

Franciscus

#8 , 19 dec 2009 18:29

PS
omgekeerd van Nederland naar België is het ook hoor.
Foto's van Burgaarse vrachtwagens die snelheidsoverteding doen worden gestuurd naar de titularissen van Belgische platen en ook de incassobureau's daarna

Marlin
Topic Starter

#9 , 19 dec 2009 19:09

Als ik het dus goed begrijp, de acceptkaart (aangetekend?) terugsturen naar de Federale Overheidsdienst Financiën met een briefje dat de betreffende persoon niet op dit adres verblijft en geëmigreerd is en dat ik het spuug zat ben om zowel van de FOF als het Parket brieven te moeten blijven ontvangen.

Franciscus

#10 , 19 dec 2009 19:15

steeds lastig gevallen worden is stalking --- maar dan moet je wel in België klacht komen neerleggen en in de verklaring duidelijk laten vermelden -- ikw wens klacht neer te leggen voor lastig vallen en ik wens uitdrukkelijk vervolging.
Politie weet wel wat er juist moet staan.
Stalking is een van de weinige echte klachtmisdrijven die alleen worden vervolgt bij klacht slachtoffer.

Terug naar “Andere”