wettelijk samenwonend, uit elkaar, en dreiging van het vrede

Bunder
Topic Starter

wettelijk samenwonend, uit elkaar, en dreiging van het vrede

#1 , 06 nov 2010 15:31

Hallo

Mijn ex-vriendin en ik hebben 3 jaar geleden een huisje gekocht en helemaal verbouwd. We zijn wettelijk samenwonend. Ons huis is 50/50 geleend. Nu de verbouwing eindelijk voorbij is is onze relatie op de klippen gegaan door een zware vertrouwensbreuk (lees het gras is groener aan de overkant).
Ikzelf woon nu nog steeds in het huis en heb gewoon gevraagd om eventjes een afkoelperiode in te lassen om alles eens op een rijtje te zetten. Zijzelf woont nu al 2 weken bij haar moeder niet ver hiervandaan.

Zelf wil ze me uitkopen tegen een belachelijk voorstel uitkopen namelijk dat ik al mijn geïnvesteerde geld gewoon terug krijg. Nu denkt ze waarschijnelijk dat ik een ezel ben en nog nooit gehoord heb van inflatie, enz... Aangezien ik mentaal nog niet echt op mijn positieven ben wil ik alles nog eventjes afwachten. Nu komt ze af met de dreiging van het vredegerecht om mij buiten te laten zetten zodat zij weer voor de 3 katten kan gaan zorgen.

Als ze hier komt vallen er wel harde woorden maar ik ben geen fysieke bedreiging alhoewel ze me steeds probeert uit te dagen dat ik dat wel zou doen. (vissen voor het vredegerecht).

Zelf zegt ze dat de vrederechter altijd voor de vrouw kiest in zo'n situaties. Terwijl zij zelf weggegaan is.

Enige raad ivb met die vrederechter?

dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
punkprincess

#2 , 07 nov 2010 03:58

Zover ik er iets van ken kan jij haar uit kopen en zij jou.
Drie katten die kan jij ook verzorgen of niet?
Beste is als een van beide uitkoopt is een schatter of de notaris de huidige waarde van de woning laten schatten.
Mss is raad gaan vragen bij de notaris en zeker raad gaan vragen bij een juriste.
Vergeet niet dat zij de woning heeft verlaten mss moet je dat laten vaststellen?

Bunder
Topic Starter

#3 , 07 nov 2010 14:39

Ik kan haar onmogelijk uitkopen maar zij zou dat wel willen doen. Gisteren ook gemerkt dat de gemeenschappelijke rekening leeggehaald is zonder dat ik er van wist. Kan ze dat zomaar zo doen?
Liefst van al wil ik de boel gewoon verkopen. Verder dreigt ze ook van sommige spullen van mij voor haar te houden omdat ik toch geen bewijs van aankoop op mijn naam heb. Aangezien ik het grootste deel van mijn wedde iedere maand op die gemeenschappelijke rekening zette heb ik op mijn personelijke echt niet veel geld meer over. Volgende maand zal ik financiëel zwaar in de problemen komen en zal ik de lening niet meer of heel moeilijk kunnen betalen. Naar ik denk te weten moet zij niet meer meebetalen aan de lening aangezien ze ergens anders woont.

Wat zijn de gevolgen voor haar wanneer ze de woning verlaten heeft? En hoe laat ik dat vaststellen?
We zijn nog steeds wettelijk samenwonend. Laat ik dit best ongedaan maken?

Ze dringt er ook regelmatig op aan om effe naar mijn familie te gaan aan de andere kant van het land. Dan moet ik haar waarschuwen ivb met de poezen eten te geven. Na de stunt met de bankrekening ben ik natuurlijk bang dat er nog meer zou kunnen verdwijnen.

Dit begint meer en meer op een spelletje schaak te lijken...

Reclame

eylis

#4 , 07 nov 2010 16:01

Laten vaststellen door de kwartieragent dat mevrouw niet meer op jullie gezamelijk adres woont. Dus procedure ambtelijke uitschrijving laten opstarten. Klacht wegens vezinsverlating kan niet, want geldt niet in geval van wettelijke samenwoning. Klacht neerleggen dat ze de gezamelijke rekening heeft geplunderd kan wel. Brneg bankafschriften mee om aan te tonen dat uw loon daar grotendeels op gestort werd én ook het bewijs dat ze 'm leeggehaald heeft.
Diefstal tussen gehuwden is moeilijk te bewijzen. Maar tussen samenwonenden is het WEL een misdaad.
Vraag aan de plotie of u uw sloten mag verandern omdat u bang bent dat ze de boel komt leeghalen (bewijs: de kankrekeining is al leeg...)
Ik weet niet of ze het toestaan, maar misschien kunnen ze u een goed raad geven, of haar eens een bezoekje brengen om haar uit te leggen dat ze de meubels niet zomaar mag weghalen :-)
Mevrouw kent waarschijnlijk niet het verschil tussen een onroerend goed (eventueel samen) bezitten en ergens wonen (domicilie)
Je kan perfect in onverdeeldheid een woning bezitten zonder dat je er woont, maar daarom is het je domicilie niet. Mevrouw woont er dus niet meer.
Als je bij de gemeente laat noteren dat u de wettelijke samenwoning wil annuleren, is dat meteen een feit. Dan woont u niet meer samen. Doordat ze de woning fysiek ook verlaten heeft, geeft ze helemaal te kennen dat ze er niet meer woont.
Courage,

Bijtje

#5 , 07 nov 2010 16:43

Als de lening mee op haar naam staat moet zij wel nog de helft blijven afbetalen, ook als zij er niet meer gedomicileerd zou zijn. Waarschijnlijk zijn jullie zelfs beiden aansprakelijk voor 100% van de lening, dus zowel zij als u. Dus als u niet betaalt, kunnen ze de afbetaling zowel bij u als bij haar eisen. (zie even uw contract na).

j.demoor

#6 , 08 nov 2010 10:19

“Art.1476,§2...De eenzijdige verklaring van de beëindiging(van wettelijke samenwoning) wordt overhandigd aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente van de woonplaats van beide partijen of, indien de partijen geen woonplaats hebben in dezelfde gemeente, aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de woonplaats van de partij die de verklaring aflegt. De ambtenaar van de burgerlijke stand betekent binnen acht dagen de beëindiging bij gerechtsdeurwaardersexploot aan de andere partij en in voorkomend geval geeft hij er kennis van bij aangetekende brief binnen dezelfde termijn aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente van de woonplaats van de andere partij. In elk geval moeten de kosten van de betekening en de kennisgeving vooraf worden betaald door hen die de verklaring afleggen. De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt melding van de beëindiging van de wettelijke samenwoning in het bevolkingsregister...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek)

“Art.1479...Na de beëindiging van de wettelijke samenwoning en voor zover de vordering binnen drie maanden na die beëindiging is ingesteld, gelast de vrederechter de dringende en voorlopige maatregelen die ingevolge de beëindiging gerechtvaardigd zijn. De vrederechter bepaalt de geldigheidsduur van de maatregelen die hij oplegt. Die geldigheidsduur mag niet langer dan één jaar bedragen. De vrederechter beschikt overeenkomstig de bepalingen van de artikelen 1253ter tot 1253octies van het Gerechtelijk Wetboek.”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 nov 2010 18:07

Als het een gemeenschappelijke rekening is dus door beide geopend dan is alles wat op de rekening staat gemeenschappelijk dus kan elke partij het geld eraf halen.
Of ze uiteindelijk door een rechter in het gelijk zal gesteld worden DAT is iets anders want gemeenschappelijk wil ook zeggen voor een gemeenschappelijk doel gebruiken. Maar dat moet u dan ook nog kunnen bewijzen.

Klacht indienen bij de politie ... neen dus want dat is GEEN diefstal en dus geen strafbaar feit misdrijf hier zeker wanbedrijf = correctionele vervolging (op dit ogenblik en met de info die we hebben).
Dadelijk de gemeenschappelijke rekening blokkeren zodat ze niets meer KAN afhalen.
Terug een eigen rekening nemen

Zolang ze er gedomicilieerd is ingeschreven dus kan en mag ze er binnen.
Maar niets belet u Nu al de sloten te veranderen - zij mag dan ook een slotenmaker laten komen enz enz maar het is niet verboden.
Indien zij niet akkoord is dient ze maar naar de (vrede) rechter te stappen.

Wat de kwartierinspecteur betreft ... deze stap dadelijk zetten gezien ze geen belangen meer heeft in de woning. Van het ogenblik dat er een procedure is opgestart staat u veel sterker en KAN u de toegang weigeren zeker gezien binnenwaartse verhuis dus in de gemeente is er aangifteplicht van verhuis binnen de 8 dagen.

Zij blijft eigenaar van de woning maar dat wil niet zeggen dat ze bewoont.
Wat de lening betreft gezien beide partijen hebben afgesproken een lening te nemen kan het zijn dat in het contract ieder de helft zal betalen of dat beide gezamenlijk de lening hebben en in solidum (hoofdelijk) aansprakelijk zijn voor de ganse som.
Kijk dat na want dat wil zeggen dat de bank bij eender wie de GANSE som kan komen halen.

Als ze er niet meer woont - u geen samenlevingscontract meer hebt (dit om zeker te zijn) - kan ze dus zeker uw goederen niet verkopen of wegnemen (bewijs is iets anders)
De regel van geen diefstal tss echtgenoten (als grond van verschoning) is NIET toepasselijk tussen (wettelijke of feitelijke) samenwonenden en zeker niet tgo familie die mee zou 'verhuizen'.

De vrederechter kan wel maatregelen treffen lees art 223 burgerlijk wetboek maar na en daar hoeft geen intra-familiaal-geweld bij te zijn gebeurd. Dus wat gezinswoning betreft zou het kunnen.

Een reden te meer om bovenstaande asap uit te voeren.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”