wat kost een eigenhandig testament opmaken, en laten bewaren

Fietje
Topic Starter

wat kost een eigenhandig testament opmaken, en laten bewaren

#1 , 01 mar 2011 14:39

Hallo,

Ik zou heel graag een eigenhandig testament laten opstellen ten voordele van mijn vriend waarmee ik al drie jaar samen woon, het ligt zo, wij kunnen slechts binnen enkele jaren trouwen,
Nu al hebben wij een gezamelijk spaarboekje en rek. We hebben al verschillende dingen samen gekocht. We leven in "mijn huis" en betalen "mijn hypothiecaire lening samen af", dit al drie jaar dus

De kans bestaat dat we misschien wel nog werken gaan uitvoeren aan mijn huis,

mijn bedoeling is nu, als ik volgende week iets tegenkom en ik kom te overlijden, dan wil ik dat hij wat hij in mijn huis heeft geinvesteerd helemaal terugkrijgt, want als ik kom te sterven dan gaat mijn huis en de inboedel daarvan helemaal naar mijn twee kinderen en wordt hij op straat gezet

aan dit vruchtgebruik wil en kan ik nu nog niets doen, tot dat we getrouwd zijn

alles wat we samen hebben aangekocht staat op factuur op de twee namen

kunnen wij voor elkaar zo een testament opmaken ,hij één voor mij en ik één voor hem, wat zijn de kosten daarvan, kunnen wij dat bij een advocaat regelen ?? misschien kost dit zo minder

we willen een minimmum aan kosten uigeven omdat we toch binnen een drietal jaar gaan trouwen en dan alles gaan regelen bij de notaris

wie kan mij wat wijzer maken ???

heel veel groetjes hier ...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 01 mar 2011 15:32

http://www.2747.com/2747/law/will/cost/belgie.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Klik ook op de barema's.

jojan

#3 , 01 mar 2011 15:41

mij heeft mijn eigenhandig geschreven testament een 80 euro gekost bij mijn notaris.

Reclame

Fietje
Topic Starter

#4 , 01 mar 2011 19:13

mij heeft mijn eigenhandig geschreven testament een 80 euro gekost bij mijn notaris.
Ik had ook zo al iets gevonden via internet, dat het tss de 100 en de 200 euro kost

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 mar 2011 19:53

Ik betaalde mijn notaris 50 € voor het opnemen in het register.

Creatief

#6 , 01 mar 2011 20:28

Dit staat ook vermeld in de link, maar hij kan zich ook binden aan de barema's.

wanton

#7 , 02 mar 2011 17:50

Feitelijk samenwonenden leven sowieso in een systeem van scheiding van goederen. De gezamenlijke rekening en de samen aangekochte goederen zijn voor de helft van beiden. Het huis is van U , waar uw vriend mee aan betaald heeft. Indien hij dat aan de hand van een contract of facturen kan bewijzen , kan hij dat bedrag steeds terugvorderen. In alle geval , deze situatie is niet aan te raden. In afwachting van een huwelijk , misschien registreren als wettelijk samenwonenden en een samenlevingscontract opmaken. Dat kan al veel oplossen. In de huidige situatie zie ik niet direct een oplossing in een 'testament'.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Fietje
Topic Starter

#8 , 10 mar 2011 10:57

Feitelijk samenwonenden leven sowieso in een systeem van scheiding van goederen. De gezamenlijke rekening en de samen aangekochte goederen zijn voor de helft van beiden. Het huis is van U , waar uw vriend mee aan betaald heeft. Indien hij dat aan de hand van een contract of facturen kan bewijzen , kan hij dat bedrag steeds terugvorderen. In alle geval , deze situatie is niet aan te raden. In afwachting van een huwelijk , misschien registreren als wettelijk samenwonenden en een samenlevingscontract opmaken. Dat kan al veel oplossen. In de huidige situatie zie ik niet direct een oplossing in een 'testament'.

Inderdaad, ik begrijp je en we hebben dat ook overwogen, maar ik zit met een kotstudent en krijg daar een aanzienlijke beurs voor, indien ik morgen wettelijk samenwonend ben, wordt er rekening gehouden met zijn inkomen en verlies ik zo mijn beurs .

We zij vanplan bij een advocaat een contract op te maken, wij alletwee dus, waarin we bij overlijden hetgeen we samen hebben aangekocht aan elkaar in vruchtgebreuk schenken, ook de gezamelijke spaarboek laten we aan elkaar na

eerst een kijken of dit mogelijk is ...

groetjes

v

SopfieV

#9 , 10 mar 2011 14:09

life's a bitch, some you loose, some you win....

jojan

#10 , 10 mar 2011 15:21

Inderdaad, ik begrijp je en we hebben dat ook overwogen, maar ik zit met een kotstudent en krijg daar een aanzienlijke beurs voor, indien ik morgen wettelijk samenwonend ben, wordt er rekening gehouden met zijn inkomen en verlies ik zo mijn beurs .

We zij van plan bij een advocaat een contract op te maken, wij alletwee dus, waarin we bij overlijden hetgeen we samen hebben aangekocht aan elkaar in vruchtgebreuk schenken, ook de gezamelijke spaarboek laten we aan elkaar na

eerst een kijken of dit mogelijk is ...
Als u bij overlijden iets wil schenken moet u dit vast leggen in een testament. (gehuwden kunnen in hun huwelijkscontract wel een contractuele erfstelling opnemen).

Een testament kan u nooit samen met iemand anders maken. In dit geval moet u dus allebei een testament opstellen.
Let wel op de volgende zaken:
U moet rekening houden dat u uw kinderen hun wettelijke deel laat behouden. Anders kunnen zij eventueel het testament aanvechten.
Een testament is eenvoudig herroepbaar en kan steeds gewijzigd worden zonder medeweten van de partner.
Op uw spaargeld zal de hoogste schijf van succesierechten worden toegepast, omdat er geen bloedverwantschap bestaat.

Mijn advies is: maak een afspraak bij een notaris of advocaat (informeer eventueel al eens naar de kostprijs). Als u enkel advies inwint bij een notaris is dat gratis.

In volgende brochure vindt u meer uitleg over erven en een testament opstellen:
http://www.notaris.be/admin/files/asset ... i-2011.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

wanton

#11 , 10 mar 2011 19:08

Fietje ,
in een samenlevingscontract kan je geen bepalingen opnemen ivm uw nalatenschap. Daarvoor moet je idd een testament opmaken. Daarin geef je het vruchtgebruik van de woning plus inboedel aan uw vriend (het is uw huis) , en daardoor schaad je niet de reserve van uw kind(eren). Hij moet geen successierechten betalen op het vruchtgebruik van de woning , wel op de inboedel. De tarieven voor feitelijk samenwonenden meer dan 1 jaar , zijn die zoals in rechte lijn en tussen echtgenoten. Uw spaarcenten hou je momenteel best gescheiden , ieder het zijne . Want dat is eigenlijk de wettelijke regeling van feitelijke samenwonenden : een stelsel van scheiding van goederen. Je kan bovendien je spaarcenten niet aan hem overlaten , die zijn voor je kind(eren).
Toet-anch-Amon

mapleleiah

#12 , 10 mar 2011 19:18

Ik zou eerlijk gezegd toch iets meer uitgeven en de notaris het testament laten opstellen. Als je ook maar één foutje maakt bij het eigenhandig opstellen, kunnen andere erfgenamen het aanvechten en krijgt je partner misschien niets.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Fietje
Topic Starter

#13 , 11 mar 2011 11:13

gisteren zijn we bij de advocaat langs geweest, en het volgende geregeld, er wordt een contract opgemaakt waarbij we bij overlijden de goederen die op beide namen staat aan elkaar toebedelen,
we laten het contract daar bij de advocaat liggen, als er iets gebeurt dan kan mijn vriend met dit papier toch aanspraak maken op wat wij samen hebben aangekocht, alsook het geld terug opeisen die we aan het huis hebben uitbesteed, het gaat hier dan wel over eventuele grote veranderingen
Ik daarentegen moet mij niet teveel zorgen maken want mijn huis is het mijne en alles wat wij daaraan hebben besteed is onze zaak, en blijft ook in mijn bezit

Daarnaast maken we een testament op om het geld van spaarboekjes enz aan elkaar na te laten bij overlijden, voor alle duidelijkheid, het gaat niet over hele grote sommen geld, en het is maar voor een jaar of twee, want daarna gaan we trouwen en alles laten schrijven bij een notaris
De kinderen worden zeker niet blootgedeeld want mijn huis blijft mijn huis en mijn partner heeft ook nog een huis, we hebben trouwens elk nog een eigen spaarboek

Het is maar een tijdelijke zaak, het is vooral moest mij iets overkomen , mijn partner toch het materiaal of grote aankopen die we samen hebben gemaakt kan recupereren .

We maken elk een eigenhandig testament , en dat wordt ook gewoon bewaard bij de advocaat, Daar het enkel ons twee aanbelangt en dat niemand dat anders in handen kan krijgen of dat het eventueel niet verloren kan gaan
Bij einde relatie wordt alles teniet gedaan

Ik weet dat we daar succensierechten gaan op betalen maar dat is dan het mindere aan de zaak

alles moet nu nog gerealiseerd worden, dikke merci voor de info en de goeie raad
hopelijk maken we een goeie keuze in afwachting van de grote dag , hihi

veel groetjes hier

v

Creatief

#14 , 11 mar 2011 18:43

Je klopt voor deze zaak aan bij een advocaat? Je laat het testament bij hem bewaren? :?:
Je spreekt al van successierechten en jullie zijn nog springlevend! :wink:

wanton

#15 , 11 mar 2011 18:51

Soms vraag ik mij af of wel gelezen wordt wat wij op dit forum brengen. Die advocaat moet toch ook weten dat , wanneer iemand een kind heeft uit vorige relaties , men bij een nieuw huwelijk geen huwelijkscontract kan maken waarbij men alles aan de echtgenoot overlaat , volgens de clausule 'langst leeft,al heeft.' Want dit komp neer op het onterven van eigen kinderen
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”