Mijn eerder bericht: http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=26000" onclick="window.open(this.href);return false;
Nog even kort: Toen mijn moeder +30j geleden overleed hadden mijn ouders een woning in eigendom. Als ik het dan goed begrijp had ik van deze eigendom 50% in naakte eigendom waarvan mijn vader behalve de andere 50% in volle eigendom ook vruchtgebruik had over mijn 50% naakte eigendom. Dit vruchtgebruik zou dan aflopen bij zijn overlijden en ik zou op dat ogenblik 100% volle eigenaar worden van mijn ouders hun woning.
Enkele jaren na het overlijden van mijn moeder hertrouwd mijn vader. Er wordt een andere woning gekocht die als gezinswoning wordt betrokken door hem en mijn stiefmoeder. Kort daarna wordt mijn halfbroer geboren.
Ondertussen is enkele maanden geleden mijn vader overleden.
Is het juist te veronderstellen dat:
De eerste woning, uit het 1e huwelijk van mijn vader en die dus NIET als gezinswoning wordt gebruikt, op dit ogenblik voor 3/6 (50%) mijn volle eigendom is?
Voor de andere 50% van de woning ben ik nu 1/6 naakte eigenaar, mijn halfzus ook 1/6 naakte eigenaar, mijn stiefmoeder het laatste 1/6 bezit (klopt deze redenering)?
Is het dan ook juist te veronderstellen dat mijn stiefmoeder over die 3 x 1/6 vruchtgebruik heeft?
Kan ik omdat ik voor 50% volle eigenaar ben eisen dat de woning verkocht wordt?
Of heeft mijn stiefmoeder geen % bezit in dit eigendom daar dit van voor haar huwelijk met mijn vader was aangekocht?
Ik hoop dat jullie een beetje aan mijn vraag uit kunnen.
Alvast bedankt voor enig licht in deze.