Een vriend van mij vroeg me om even deze vraag hier te zetten (aangezien hij niet zo goed met computers overweg kan), dus bij deze.
1) Man heeft zopas zijn vrouw verlaten en plant binnenkort de echtscheidingsprocedure in te zetten. Ze zijn reeds 20 jaar getrouwd en dit onder het gemeenschappelijk stelsel. Ze hebben samen een bvba opgericht maar de verhouding waarin ze in de zaak is hij 90% en zij 10%. Hij wil graag op zichzelf verder en vraagt zich af hoe hij dit moet regelen. Moet hij haar dan uitbetalen? Er moeten voor de zaak geen goederen verdeeld worden (is eerder dienstverlening), maar er zijn wel 2 bestelwagens ingeschreven in de zaak. Hoe zit het dan met de verdeling? 50/50? En hoe hij krijgt hij z'n vrouw best uit de zaak?
2) Dan nog de thuissituatie. Man heeft een minderjarig kind en z'n vrouw werkt maar anderhalve dag in de week. Is hij haar tot 1/3 partneralimentatie verschuldigd? Of moet zij in principe werk zoeken? Als zij geen werk wil zoeken (ze wil liever niet werken), is hij dan verplicht jarenlang alimentatiegeld neer te leggen? Zij is trouwens eind de 30 en heeft zeker de nodige werkervaring om iets te vinden op de arbeidsmarkt. Ik vermoed dat het een beetje achterhaald is dat hij haar 20 jaar lang moet onderhouden met partneralimentatie?
Alvast bedankt voor een antwoord!