Beste,
Even de situatie schetsen. Mijn ouders (gehuwd zonder contract) wonen met mijn meerderjarige broer samen in een eigen woonst. Vader heeft door een gerechtelijke veroordeling een aanzienlijke schuldenberg opgebouwd (wat in principe niet onder schulden bij het huwelijk hoort). Aangezien de procedure nog steeds bezig was bij zijn overlijden wonen mijn moeder en broer nog steeds in de woning, verhuizen is momenteel geen optie wegens financiele moeilijkheden/onzekerheden. Het is nu de bedoeling de erfenis te verwerpen, maar hoe wordt dit het best aangepakt zonder dat de erfenis aanvaard lijkt te zijn? Het lijkt me dat mijn moeder wel recht heeft op een deel van de inboedel, maar hoe kunnen we dit duidelijk bepalen? Ik las ook op andere websites dat betalen van schulden gelijk staat met het aanvaarden van de erfenis, maar wat met betaling van de gemeenschappelijke schulden?
Een andere zoon, die op een andere plaats woont, had door enkele plaatsgebrek nog spullen staan in de ouderlijke woonst. Wat mag er hiermee gedaan worden?
Alvast bedankt voor de info