DRINGEND: Ontbinding vrederechter lastens verhuurder

Steve015
Topic Starter

DRINGEND: Ontbinding vrederechter lastens verhuurder

#1 , 10 feb 2012 06:28

Dag iedereen.

Graag had ik dringend advies nodig van bekwame personen ter zake.

Wij zitten reeds 3weken zonder warm water, en het is nog steeds niet hersteld.
Wij hebben over een oppervlakte van 80%, ieder verblijf buiten de living, ook geen verwarming.
Genoodzaakt moeten wij ons dus blauw betalen aan elektrische vuurtjes die we met een timer slechts 3u per nacht laten draaien om toch iets van warmte te hebben. (175€/maand)
De living zelf moeten wij ook met 2 accumulatoren op continu netstroom verwarmen daar de batterijen stuk zijn.
We hebben hierdoor dus ook enorm last van vocht, in die mate dat ik mijn zoontje niet langer hier kan laten slapen.

Ik zou heel graag en heel dringend een zaak beginnen voor het vredegerecht aangezien de verhuurder geen actie onderneemt.
Zijn enig van deze punten een goede basis om te ontbinding van het huurcontract te verkrijgen lastens de verhuurder?
Kan ik een compensatie verkrijgen voor het hoge elektriciteitsverbruik?

Alvast bedankt voor het advies, ik wens hiervan nog werk te maken voor volgende week!

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 10 feb 2012 11:56

Zonder te weten welke stappen u reeds ondernomen heeft:

- u zendt een aangetekende ingebrekestelling naar de verhuurder met daarin de eis water en verwarming binnen de zeven dagen na kennisname te laten repareren. U verwittigt de verhuurder in het schrijven dat u de woningdienst inschakelt om de bewoonbaarheid van het pand te laten nakijken. U verwittigt de verhuurder dat u bij gebrek aan respons het vredegerecht zal inschakelen met het oog op verbreking van het contract en vergoeding voor de genotsderving en verplicht verblijf op een andere lokatie vanwege de huidige onleefbaarheid in het pand.

- u stapt naar de gemeente, dienst stedenbouw, en vraagt bij hoogdringendheid een woningonderzoek aan wegens vocht, gebrek aan verwarming en water, enz, Hoe meer bewijsmateriaal u meeneemt hoe sneller men geneigd zal zijn in te grijpen. Foto's en dergelijke van de problemen, dokterattesten, alles helpt.

- indien de verhuurder niet ingrijpt binnen de gestelde termijn dient u een verzoekschrift art 1344bis/ev Ger.W. in bij het lokale vredegerecht met alle grieven.

De verhuurder hoopt er waarschijnlijk op dat de vorstperiode reeds voorbij is tegen dat de zaak voorkomt...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 feb 2012 17:44

De kwartierinspecteurs in de meeste lokale politiezones kunnen bij een bezoek van het huis ook de procedure opstarten.
Indien het aantal 'punten' te hoog is kan er redelijk snel tot onmiddellijk ingegrepen worden.
Dit geeft tov van vrederechter een heel serieus argument ... om maatregelen te bekomen.

Reclame

TheJudge007

#4 , 10 feb 2012 18:04

Pittig detail waar de TS misschien iets aan heeft en dat een idee vormt van wat vrederechters zoal toekennen voor schadevergoeding wegens ontbreken warwatervoorziening tijdens de winter (in feite toch een nutsvoorziening). Ik heb ooit 6m. geen warmwater voor douche, keuken en bad gehad omdat de eigenaar een boiler diende aan te schaffen teneinde de vorige te vervangen. Later voor het vredegerecht werd mij een schadevergoeding hiervoor toegekend van slechts € 350, en dat enerzijds ook enkel omdat ik de feiten kon bewijzen. (verschil tussen datum waarop eigenaar de offerte aanvroeg aan de loodgieter en de datum waarop de installatie effectief geschiede.)

j.demoor

#5 , 11 feb 2012 09:28

“Art.2. § 1. Het gehuurde goed moet beantwoorden aan de elementaire vereisten van veiligheid, gezondheid en bewoonbaarheid...§ 2. Met toepassing van de artikelen 1720, 1754 en 1755 van het Burgerlijk Wetboek(=B.W.) op de huurovereenkomsten geregeld door deze afdeling, is de verhuurder verplicht tot alle herstellingen, andere dan de huurherstellingen....”(20 februari 1991 Woninghuurwet).

‘Wij zitten reeds 3weken zonder warm water, en het is nog steeds niet hersteld. Wij hebben over een oppervlakte van 80%, ieder verblijf buiten de living, ook geen verwarming.’

Dit huis voldoet dus niet aan voornoemde elementaire vereisten en dit bij een t° < -10° celsius.

‘Bij ernstige tekortkoming van de schuldenaar en wanneer de omstandigheden een snelle oplossing vereisen en men de uitslag van een proces niet kan afwachten,mag de schuldeiser op eigen risico een derde aanspreken ter uitvoering van de overeenkomst,zonder zich voorafgaandelijk tot de rechter te moeten wenden. Zulke handeling veronderstelt nochtans dat al de nodige maatregelen getroffen worden om de rechten van de verdediging te vrijwaren en een doeltreffende gerechtelijke controle a posteriori mogelijk te maken:-1.de plaatsbeschrijving,het verlaten van de werf,de vorderingsstaat,de eventuele gebreken moeten opgenomen worden in een gerechtelijke of minstens tegensprekelijke vaststellingsakte;-2.de aannemer dient,zonder verwijl,in gebreke te worden gesteld om de aangeklaagde tekortkomingen ongedaan te maken;-3.hem moet een redelijke termijn worden verleend om zijn verplichtingen na te leven‘(Luik 1 oktober 1991,T.Aann.1993,302,noot FLAMME,P.)

Maan uw verhuurder een laatste maal aangetekend aan de gebreken binnen de 24 uur te herstellen. Vat daarin chronologisch de feiten samen die zich sedert het uitvallen van de verwarming voordeden. Deel hem daarin mee dat u daarna zelf de verwarming laat hertstellen en de factuur aftrekt van de komende huur.

Bij de vrederechter kan u eventueel daarna bijkomende schadevergoeding vorderen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”