Overlast buren.

DavidV
Topic Starter

Overlast buren.

#1 , 28 apr 2012 10:51

Goedemorgen

De situatie is zo. Anderhalf jaar is mijn grootvader overleden. Aangezien mijn vader enige zoon is en ik de enige zoon ben hebben mijn ouders besloten om het huis van mijn grootvader te schenken aan mij. Lucky for me want vastgoedprijzen swingen hier de pan uit. Begin vorig jaar waren alle formaliteiten in orde enkel de woning moest grondig gerenoveerd worden. Architect/veiligheidscoördinator, elektricien, plaatsers ramen en deuren, chauffagist, dakwerker, elektricien allemaal gecontacteerd en mijn vader en ik hebben veel zelf gedaan. Vriendelijk briefje in de brievenbus gestoken van de buren dat ze tijdens de weekdagen hinder gaan ondervinden door grootschalige werken. Met mijn andere buren kom ik prima overeen enkel met mijn andere buren een gepensioneerd koppel lukt het totaal niet. Bemoeien, onverwachts aan de deur aanbellen, constant bespieden. Op een dag tijdens onze verbouwingen heb ik in een razende colére gezegd dat ze moeten stoppen met zich te bemoeien en mij met rust moeten laten. Mijn verbouwingen zijn sneller klaar dan verwacht. Een tijd verstrijkt ik spreek niet meer tegen ze maar ze laten me met rust. Tot begin dit jaar besluiten ze ook om hun woning te renoveren. Gaande van een vloer uitbreken, leidingen vervangen maar enkel in het weekend en op bepaalde feestdagen worden de werken uitgevoerd :? :? . Mijn woning is thermisch en akoestisch vrij goed geïsoleerd maar zulke werken komen natuurlijk vrij goed door de isolatie. Ik zet graag eens een stapje in de wereld en dat wil zeggen dat ik vaak in de vroege morgen thuiskom en tot de middag slaap in het weekend. Maar elk weekend is dit hetzelfde dan wordt er gewerkt en in de week niet!!!! Rustig uitslapen zit er voor mij (en mijn buren) niet meer in. Sorry ik heb ook verbouwingen gedaan, maar in het weekend en op zon en feestdagen werden er bij mij geen zulke grootschalige klopwerken uitgevoerd. Kan ik die situatie aanklagen of heb ik geen poot om op te staan? Dat dit eens een weekendje kan voorvallen maar die situatie is hier nu al meer dan 4 maanden aan de gang. Elk weekend word ik door geklop gewekt. Hun buren en ik en ook mijn buren horen zelfs al dat geklop en wij zijn dat beu, kunnen wij verdere stappen ondernemen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 28 apr 2012 11:00

Langs de ene kant, verbouwingswerken blijven niet duren. U heeft er nu last van, maar daarna is dit gedaan.

Daarnaast is er wel geluidshinder. Uw buren hebben het recht om te verbouwen, maar ook u moet van uw woning kunnen gebruiken zoals het hoort. Werken op een zaterdag lijken mij te horen tot het normale gebruik. Op zon- en feestdagen al iets minder, tenzij dringend (sommige gemeenten hebben dit trouwens opgenomen in hun politiereglement, kijk dit ook na).
U kan op basis van artikel 544 BW dit trachten aan te kaarten, maar of een vrederechter, als het zo ver komt, u hierin gaat volgen is niet zeker.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 apr 2012 16:16

En vergeet niet dat je, als je naar de VR stapt, nog jaaaaaren zal opgescheept zitten met lastige buren. :(

Best dus een paar goede oordoppen kopen en een paar maandjes op de tanden bijten. Verbouwingen blijven niet duren.

Reclame

Kingfisher

#4 , 02 mei 2012 11:59

Onverwachts aanbellen, daar kunnen wij ook niet tegen. Bij ons moeten de buren twee dagen op voorhand schriftelijk melden wanneer ze komen aanbellen. :roll:

Wat voor u weekdagen zijn, voor uw gepensioneerde buren gewoon hun weekend was. Dus zij hebben tijdens uw verbouwingen ook in het stof en lawaai gezeten. Vergeet niet dat jij "de nieuwe" bent, en zij daar al jaren wonen. Dus uiteraard zijn ze nieuwsgierig over wat de buurman daar allemaal uitspookt. Wie weet liepen ze indertijd toen uw grootvader daar woonde, daar gewoon binnen en buiten. Dus ze zullen nog even moeten wennen aan jouw gewoontes en uw bezoekuren. Als dat gepensioneerden zijn, dan hebben die compleet andere levensuren dan jij (genre 0600h-2100h), maar dat is hun recht.

Maar zoals eerder gezegd: de zaterdag kan u niets doen, de zondag staat soms vermeld als rustdag in het gemeentelijk politiereglement, en daarmee kan u inderdaad uw buren een beetje pesten. Dat daarmee een totaal eind komt aan 20 jaar toekomstig nabuurschap is uw probleem.

Misschien voorstellen om een handje te helpen? Dan zijn de werken nog zo rap gedaan. 't Is maar een idee.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”