Ik ben van plan om voedingsstoffen te verkopen die gebruikt worden voor binnen de aquaristiek. Volgens het FAVV zou ik mij hiervoor moeten laten registreren en jaarlijks 200€ registratierechten moeten betalen. Echter op hun website staat vermeld:
Ik ben echter niet actief in de voedselketen, toen ik dit opnieuw navroeg bij het FAVV kreeg ik dit als antwoord:Alle operatoren die in België actief zijn in de voedselketen dienen gekend te zijn bij het Voedselagentschap, en dus geregistreerd. Voor de uitoefening van bepaalde activiteiten is tevens een toelating of een erkenning vereist.
De meststoffen worden enkel gebruikt voor de gezonde groei van de planten, die planten worden niet als voer gebruikt, noch voor mijn klanten noch voor de beesten. Wat moet ik nu geloven? Want eerlijk gezegd heb ik de indruk dat ze me hier iets willen "aansmeren" waar ik eigenlijk niet tot verplicht ben gezien mijn activiteit niet gebonden is aan de "voedselketen". Kan ik ergens objectief informatie inwinnen?De opdracht van het Federaal Voedselagentschap is te waken over de voedselveiligheid en de kwaliteit van ons voedsel, ter bescherming van de gezondheid van mens, plant en dier.
De handel in meststoffen (ook voor gebruik in aquaria) valt bijgevolg onder de bevoegdheid van het FAVV en moet dus bij ons geregistreerd, toegelaten of erkend worden.
Met vriendelijke groeten
Bart