opstijgend vocht door fout bezetter

saartje79
Topic Starter

opstijgend vocht door fout bezetter

#1 , 01 aug 2012 15:47

(geen idee of ik de juiste rubriek heb gekozen)
We hebben 5jaar geleden een stuk aan ons huis aangebouwd en de rest grondig verbouwd. De bezetter is nadien natuurlijk langs geweest, maar heeft blijkbaar over de waterkerende zwarte lijn in de nieuwbouw bezet. Nu hebben we vocht in het nieuwbouw gedeelte. De achterwand van de keuken en de kasten in de berging zijn ook aangetast.
Ik ben naar de bank geweest om informatie te vragen ivm verzekering. Daar vertelde ze mij (maar eerlijk gezegd leken ze er ook niet veel van te weten), dat ik wel verzekerd ben voor de schade. Dus ik mag een expert aanstellen voor vaststelling, kosten van de reparatie en nieuwe kasten van keuken en berging inbrengen. Ze komen niet tussen om rechtsbijstand te geven igv aansprakelijk stellen van de bezetter.
Maar ik vind dit zo gek. Gaan zij kosten betalen door een fout van de bezetter? Of moet ik toch best stappen ondernemen om de bezetter aansprakelijk te stellen/te contacteren?
Ik ben nog maar net begonnen om mijn verzekeringsdossier op te maken, dus wil geen fouten maken waardoor ik mijn geld aan mijn neus voorbij zie vliegen...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope

#2 , 01 aug 2012 19:05

Ik begrijp dat zo:
De verzekeraar betaalt niet de oorzaak van jullie schadegeval, maar wel het gevolg.
De kosten voor de foute bezetting zullen jullie op de bezetter moeten verhalen.
Hebben jullie dan een woningverzekering zonder rechtsbijstand?

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 aug 2012 20:01

Ik denk dat niet uw bezetter fout zit maar uw metser. Het is hij die de waterdichte laag blijkbaar te hoog heeft geplaatst.
Als uw bezetteer er niet mocht over bepleisteren, zou er een onbepleisterde boord onderaan blijven. Hoe zou je die afgewerkt hebben? De waterdichte laag moet juist onder de nulpas van de afgewerkte vloer geplaatst worden, zodat er tot aan deze laag kan bepleisterd worden. Vloertegels (of andere vloer) en de plint bedekt dan mooi alles, en er kan ook geen optrekkend vocht in de bepleistering komen.
Kan worden opgelost door de plinten te verwijderen, en achter de plinten een waterdichte cementbepleistering aan te brengen, waarna de plinten kunnen worden teruggeplaatst.

Reclame

beemka

#4 , 01 aug 2012 22:44

Ik ben zeker dat de bezetter geen fout heeft gemaakt. Hij heeft enkel de muren afgewerkt met plaaster. Zoals mava105 zegt, er is fundamenteel iets mis met het bouwwerk zelf. Dus je aannemer én architekt is denkelijk in de fout gegaan.

roharro

#5 , 01 aug 2012 22:50

Het is ook mogelijk dat de aarde langs de buitenkant van de muur teveel is opgehoogd zodat hij boven de waterkeringslaag komt....
of dat de voeg waar de waterkeringslaag in verwerkt zit niet volledig dicht is...
verschillende oorzaken mogelijk, maar niet de schuld van de stukadoor.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 aug 2012 11:18

Is er een spouwmuur? Dan is het ook nog mogelijk dat de muur boven de waterkeringslaag niet 100 % waterdicht is, en dat er vocht (water) via de spouw tot op de waterkeringslaag loopt. Dat water moet natuurlijk weg. Daarom worden er soms kleine stootvoegen (de korte vertikale voeg) om de meter opengelaten, zodat dit vocht weg kan. Ofwel zijn er geen open voegen, of zijn ze mogelijks verstopt met vuil (of insekten)
Laatst gewijzigd door mava105 op 02 aug 2012 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Winand

#7 , 02 aug 2012 14:10

Uw aannemer of architect probeert zijn handen in onschuld te wassen, dit kan nooit de fout van de bezetter zijn.
Muren moeten vochtvrij zijn eer een bezetter aan zijn werk begint.
De Diba-band zou op het beton moeten liggen voor de eerste steen ligt, geen plaats om te bezetten lijkt me.

dako

#8 , 03 aug 2012 11:33

Dit KAN de fout van de bezetter zijn.

Diba(waterkerende folie) dient iets boven uw vloerplas te zitten (1-5cm) en valt normaal mooi weg achter uw plinten, dus geen lelijke strook onbezet onderaan. diba op vloerpas is meestal ook not done, omdat er dan eventueel nog steeds water (van vb nat kuisen) tussen de voeg van vloer en plint kan lopen (als voeg niet 100% juist is afgekit/voegen gescheurd/...) en in de muur kan trekken. Lager dan vloerpas = idem probleem+extra gevaar van water in spouwmuur dat onderaan op uw diba blijft staan en in uw binnenmuren kan trekken. (want hoogte diba buitenmuur= hoogte diba binnenmuur)

Bezettting mag in principe niet lager zijn dan de diba, omdat het water wat onder je diba zit dan via uw pleisterwerk verder naar boven de diba kan, en dus vochtige muren geeft. Stukje tussen vloer en diba dient in principe met waterdicht (cementbezetting)te gebeuren. In de praktijk is het onmogelijk voor de bezetter om overal exact op de waterkering te stoppen. Het stukje bezetting onder waterkering zal in praktijk dus eerst afgekapt moeten worden voordat je dit stukje waterdicht bezet .

Het waterdicht stukje kan je (laten) bezettten (cementbezetting), of indien niet te groot opvullen met waterdichte tegellijm(waarmee je bij tegels de plinten kleeft.

Volgens mij is diba goed geplaatst (toch als hij op die 1-5cm boven vloer zit) en niet persee iets funtamenteel mis met uw bouwwerk. Gewoon zoals gezegd een probleem van pleisterwerk dat tot onder de diba komt. Enkel de vraag dus wie wat gedaan heeft, en wat er gevraagd is.

Heb jij de bezetter opdracht gegeven de muren te pleisteren, en onder waterkering waterdichte bezetting te voorzien (wat meestal niet gedaan word) dan is hij verantwoordelijk. Vroeg je enkel de muren, dan is volgens mij vooral bouwheer/architect verantwoordelijk. Hij moet dan aan iemand (anders) de opdracht geven deze waterdichte bezetting uit te voeren. Bij tegelvloeren doet de vloerder dit vaak als hij de plinten plaats.

roharro

#9 , 03 aug 2012 16:32

Waterkerende laag boven vloerpas is desastreus indien er een houten parketvloer wordt gelegd.....die zuigt dan langs de buitenmuur het vocht op!!!!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”