Schenking van schoonouder aan haar kinderen

EIFR
Topic Starter

Schenking van schoonouder aan haar kinderen

#1 , 26 jan 2013 20:32

Beste,

Casus:
"Schoon"moeder (gescheiden) zal bouwgrond schenken aan haar 2 kinderen (50/50). Uiteindelijke doel is dat ik en vriendin (dochter 1) zullen bouwen op dit stuk grond. Vriendin en ik zijn niet gehuwd, nog wettelijk samenwonend.

- Op welke manier kan deze schenking het beste geregeld worden? (zo "kosteloos" mogelijk)
- Op welke manier kan het beste de zus (dochter 2) uitbetaald worden door ons aangezien wij de volledige bouwgrond willen bezitten.
- Grond is geschat aan bepaald bedrag, kan dochter 2 uitbetaald worden aan lager bedrag dan geschatte waarde (50%)
- Op welke manier kan ik medeeigenaar worden zodat ik nooit voor verassingen zal komen te staan. Ik zou graag voor een bepaald % (25% of >) eigenaar zijn van deze grond; hoe wordt dit het beste geregeld?
- kan het helpen dat 'schoonmoeder' een bepaald percent aan mij schenkt, waarna ik samen met vriendin (dochter 1) de andere dochter uitbetaal?
- Moeten we huwen of kan het ook anders geregeld worden?
- Heeft deze schenking gevolgen op langere termijn (bv als wij komen te sterven, en onze toekomstige kinderen er nog zijn)
- Wat als mijn vriendin komt te overlijden voor de 'schoon'moeder?

Graag tips en advies als ik zaken vergeet! Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 28 jan 2013 11:36

Een eenvoudige manier om zowel 50% mede-eigenaar te worden, als de tweede zus uit te betalen, is dat uzelf ten persoonlijken titel de zus voor 50% uitbetaalt en de grond op beider namen laat zetten.
Lijkt me logisch.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”