zoon wil op kot dicht bij huis

Fietje
Topic Starter

zoon wil op kot dicht bij huis

#1 , 23 jun 2013 20:02

beste,

Mijn ex en ik hebben een overeenkomst waarbij bij verdere studies alle kosten worden gedeeld. Ook zo, dat ingeval onze zoon of dochter op kot gaan de kosten daaromtrent worden gedeeld.

Mijn dochter zit op kot in Gent, maar doordat ik bijna een volledige studietoelage krijg vallen er niet veel kosten te delen.

Mijn zoon heeft nu zijn bachelor beëindigd in Kortrijk (zo een 16 km hier van huis) en zou héél graag op kot gaan. Omdat hij eens het gevoel wil hebben van 'het kotleven'.

Ik vind dit een heel kostelijk plezier. Ik snap het wel dat hij ergens op eigen benen wilt staan maar financieel weeg dit niet op...

Mijn ex is een heel welstellende zelfstandige, en vind het een goed idee dat zijn zoon even op eigen benen wil staan.

Ik ben na lang aandringen van mijn zoon toch akkoord gegaan voor één jaar, zijn schakeljaar. Hij heeft me beloofd dat dat maar voor één jaar zal zijn.
Nu is hij van plan om twee jaar op kot te gaan.
Wat kan ik doen als ik nu echt niet akkoord ga, want er staat op de akte, na onderlinge overeenkomst ...

Eigenlijk voel ik me héél machteloos.
Het is mijn plicht in de kosten te delen maar wat als ik niet akkoord ga daarmee ? Terug een hele procedure starten,pff, dat zie ik niet zo zitten. En het zal véél tijd en geld kosten...

veel groetjes
Véro

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 jun 2013 20:05

Ik begrijp hieruit dat u reeds akkoord bent gegaan?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Turaki

#3 , 23 jun 2013 20:15

U maakt aan hem en uw ex duidelijk dat u, na het 1e jaar, terug overleg wil over het op kot gaan. Niets verplicht u om hier dan opnieuw mee akkoord te gaan. Drijft uw ex toch zijn zin door, dan betaalt u enkel de helft van de kosten die gemaakt zouden worden als pendelstudent.
Laat uw ex dan maar een procedure starten voor het terugvorderen van kosten die gemaakt zijn zonder uw akkoord, en zonder dat deze nodig zijn.

Reclame

Fietje
Topic Starter

#4 , 23 jun 2013 20:50

Ik begrijp hieruit dat u reeds akkoord bent gegaan?
Ik heb mijn zoon héél duidelijk gezegd voor één jaar omdat het een bijzonder zwaar jaar wordt .

grt

Fietje
Topic Starter

#5 , 23 jun 2013 20:55

U maakt aan hem en uw ex duidelijk dat u, na het 1e jaar, terug overleg wil over het op kot gaan. Niets verplicht u om hier dan opnieuw mee akkoord te gaan. Drijft uw ex toch zijn zin door, dan betaalt u enkel de helft van de kosten die gemaakt zouden worden als pendelstudent.
Laat uw ex dan maar een procedure starten voor het terugvorderen van kosten die gemaakt zijn zonder uw akkoord, en zonder dat deze nodig zijn.

Ik denk dat ik dat toch wel zou doen !! Bedankt voor de info

groetjes

Véro

eylis

#6 , 24 jun 2013 10:43

en als je zoon zijn bachelor al beeindigd heeft en wil doorstuderen en jullie zijn akkoord om ook nog die kosten te betalen, dan mag hij zich gelukkig prijzen...
elke volwassene met een beetje fierheid klust dan bij als hij dat "kotgevoel" wil ervaren.
Hij kan poterdorie bijna met de fiets naar school.
Strikt genomen ben je zelfs wettelijk niet eens verplicht de bijkomende diploma's te bekostigen. Dus het is al een gunst die je verleent.
Je moet niets ondernemen; Laat je ex gewoon weten hoe de wet mbt onderhoudsplicht ineen zit.

Turaki

#7 , 24 jun 2013 10:44

Strikt genomen ben je zelfs wettelijk niet eens verplicht de bijkomende diploma's te bekostigen. Dus het is al een gunst die je verleent.
Let op, hier zijn uitspraken over waarbij dit wel opgelegd wordt aan de ouders, omdat de bijkomende studies een betere toegang tot de arbeidsmarkt geven.

eylis

#8 , 24 jun 2013 10:52

turaki, ik schets de goodwill van poster: gezien het feit dat hij instemt met betaling van voortgezette studies is dat een excellent voorbeeld van goodwill. Voortzetting studies na behaald diploma is geen wettelijke must, maar een grijze zone waar een handige advocaat mee aan de slag kan. Maarre, rechters hebben tegenwoordig minde de neiging dat ik te willigen. Crisis voor iedereen en de gouden jaren 90 waar papa en maam hun kinderen laten studeren tot ze 30 zijn, worden stilaan een uitzondering.
Terug naar een mentaliteitsverandering van voor de gouden jaren war studenten na hun diploma werk zochten en gewoon met avondonderwijs of zelfstudie doorstudeerden.

Fietje
Topic Starter

#9 , 24 jun 2013 16:51

ik ben wel blij met de reacties hierop, want ken toch al wat mensen die met dezelfde vragen zitten, blijkbaar is dit iets wat echt nog niet duidelijk is bij gescheiden koppels en de toekomst van de kinderen. Er staar daaromtrent ook niet in de akte

mvg

Véro

eylis

#10 , 25 jun 2013 12:21

nee Fietje, maar de wetgeving (artikels uit het burgerlijk wetboek) is wel heel duidelijk mbt deze materie. en die zijn bindend ongeacht welke akte of vonnis ook;

Terug naar “Echtscheiding”