eot

eot

who
Topic Starter

eot

#1 , 11 jul 2013 15:39

graag een antwoord op volgende:

de toekomstige ex van vriend heeft scheiding ingezet EOT met pro deo .. ( is de 2de x dat ze dat doet in een 5 j huwelijk, 1ste x heeft ze stopgezet en zijn ze terug samen gekomen)
zij woont nog in het huurappartement, 3 j ovk door beiden ondertekend, nog tot volgend jaar...
na veel heen en weer gedreig en geschel, heeft hij uiteindelijk zijn adres veranderd zodat hj niet mee moeten opdraaien voor de eventuele schulden die zij maakt/gaat maken
EOT is nu ingezet, momenteel eist zij dat hij nog steeds de helft betaalt van de huur, dus zij leeft in de luxe van het grote appartement, met heel de inboedel, want hij krijgt niks mee.
gaat hij niet akkoord met de EOT ( en het mee blijven betalen van de helft van de huur) dreigt ze ermee een vechtscheiding te starten, waarmee ze ook alimentatie voor haar gaat vragen (heeft eigen inkomen, plus trekt stempelgeld bij, en werkt int zwart ook bij)
er zijn geen kinderen
de gelden op de zicht en spaarrekening (op haar naam, maar gezamenlijk gesponsord) heeft zij
alsook de volledige vrij nieuwe (2j oud en dure) inboedel

de vraag is nu:
- moet hij mee blijven betalen ook al woont hij ergens anders ( domicilie) (het gaat toch om 450 euro)
- kan zij alimentatie eisen?
- wat kan ze mij doen( heeft mijn adres doorgegeven aan advocaat)
- zij belt MIJ ipv hem, want hij reageert niet meer op sms of telf, toch maar om ruzie te maken (te pas en te onpas stuurt ze smssen gewoon om hem op stang te jagen en enige reactie te krijgen, dat ze dan kan gebruiken tegen hem...

alvast bedankt !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
x.shot

#2 , 11 jul 2013 15:57

Eigen inkomen + stempelgeld en toch pro deo?
Ze kan partneralimentatie vragen, de vraag is of ze het ook toegekend krijgt...als het verschil in inkomen aanzienlijk is, dan heeft ze kans.
Ze kan jou weinig doen.

duma

#3 , 12 jul 2013 17:55

1) domicilie heeft er niets mee te maken. Zij hebben beiden het huurcontract getekend en zijn dus ook beiden verantwoordelijk om dat contract na te komen. Pas als zijn naam vna het contract geschrapt wordt, heeft hij daar geen verplichtingen meer. Hij kan best eens contact opnemen met de huisbaas en voorstellen om zijn naam te schrappen (door middel van een toevoeging aan het contract). Als hij of zijn ex hier niet mee akkoord gaan => vrederechter. Hij blijft aan sprakelijk zolang het huurcontract (ook) op zijn naam staat.

2) Zij kan eisen wat ze wil, krijgen is iets anders. Onderhoudsgeld voor een ex-partner wordt minder en minder toegekend.

3) Jou kan ze niets doen. Wat bedoel je hier juist mee? Jullie hebben geen wettelijke band en jij bent geen betrokken partij in hun scheiding ...

4) Niet opnemen, lijkt mij het beste. Gewoon negeren.

Reclame

eylis

#4 , 12 jul 2013 19:39

nog een tip:als ex vindt dat hij nog moet meebetalen in de huurlasten waar zij alleen woont, zou hij in ruil ook een woonstdervingvergoeding kunnen vragen aan haar. Meestal bedraagt dat de helft van de huurkost van de woning :-)

j.demoor

#5 , 13 jul 2013 09:00

“Art.229. § 1. De echtscheiding wordt uitgesproken wanneer de rechter vaststelt dat het huwelijk onherstelbaar ontwricht is...§ 3. De onherstelbare ontwrichting bestaat ook wanneer de aanvraag wordt gedaan door één enkele echtgenoot na meer dan één jaar feitelijke scheiding...”(Burgerlijk Wetboek).

‘gaat hij niet akkoord met de EOT ( en het mee blijven betalen van de helft van de huur) dreigt ze ermee een vechtscheiding te starten’

Indien er geen redelijk akkoord kan bereikt worden inzake E.O.T. dan kan u steeds toepassing maken van voornoemd art.229,§3.

“Art.301... § 2. Bij gebrek aan overeenkomst zoals bedoeld in § 1, KAN de rechtbank in het vonnis dat de echtscheiding uitspreekt of bij een latere beslissing, op verzoek van de BEHOEFTIGE echtgenoot een uitkering tot levensonderhoud toestaan ten laste van de andere echtgenoot...”(B.W.).Lees zelf dit volledige artikel.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

who
Topic Starter

#6 , 13 jul 2013 14:44

a duma en anderen;
zij heeft mijn adresgegevens aan haar pro deo overgemaakt: met de melding dat ze het mij en hem heeeeeeel moeilijk ga maken... Daarop heb ik met haar gebeld, op een vrij rustige beleefde manier, dat ik daar helemaal niet van gediend was en dat IK niet de oorzaak was dat ze gingen scheiden en dat ik daar helemaal niet mee in betrokken wil worden... Zij antwoordde daarop dat ALS ik zorg dat hij alles mooi blijft betalen er dan niets mee gaat gebeuren.... Nu ik heb van haar niet echt bang ,maar heb hier wel een jong kind rondlopen die ik volledig buiten schot wil houden...
Ik hou mij voor de rest volledig buiten die echtscheiding maar ik krijg wel op mijn vaste lijn van haar telefoon, smorgens vroeg, s avonds laat....

who
Topic Starter

#7 , 13 jul 2013 14:46

en behoeftige persoon.... misschien kan ze full time gaan werken, ipv parttime... in de horeca (waar ze nu ook al in werkt) is job genoeg......

Terug naar “Echtscheiding”