Dubieus huurcontract

Complexity
Topic Starter

Dubieus huurcontract

#1 , 22 jul 2013 10:18

Beste,

Ik en mijn vriending zijn van plan om te gaan samenwonen en we hebben een huurcontract gekregen van onze huurder.
Echter staan hier een aantal zaken in die volgens mij niet mogen of die op zijn minst vreemd zijn.

Hieronder heb ik deze punten opgelijst.

3) De huurder verbindt er zich toe het appartement te onderhouden als een goede huisvader en alle “huurbare”herstellingen uit te voeren(de in art.1754 van het Burgerlijk Wetboek opgesomde herstellingen).Jaarlijks laat hij de schoorstenen en andere afvoerbuizen onderhouden.(zie syndicus Immo Dendra).Hij zorgt verder voor de goede werking van alle toebehoren zoals kranen, sloten, ramen, toestellen, sanitaire installaties, verwarming, elektrische installaties enz.De keuken met kasten, ijskast, aanrecht en kookfornuis alsook de vaatwasser en verlichting in de woonkamer, de slaapkamer, de badkamer, de keuken en de WC behoren vast tot het appartement.De gordijnen en ophangsystemen ervoor, in de woonkamer en de slaapkamer en de verduisteringssystemen van de veluxramen behoren tevens tot de uitrusting van het appartement.Het is de huurder niet toegelaten veranderingen aan het goed te doen zonder schriftelijke toestemming van de eigenaars.Elke verfraaiing of verbetering met of zonder toestemming uitgevoerd blijft in het voordeel van de verhuurders zonder dat de huurders aanspraak kunnen maken op enige vorm van vergoeding.De verhuurder behoudt zich het recht om gedane veranderingen welke niet volgens de regels van de kunst zijn gebeurd af te keuren en op kosten van de huurder in de oorspronkelijke staat te laten herstellen.Hierbij speciale aandacht voor het maken van bevestigingen in de muren daar deze op professionele manier moeten aangebracht worden en terug gedicht moeten worden met plaaster tevens op professionele wijze.

3: Het lijst me vreemd dat ik moet instaan voor alle kosten (kranen, sloten, ramen, toestellen, ...)
Is dit niet ten koste van de eigenaar?

5) De huurder moet zich voldoende laten verzekeren tegen de huurrisico’s eigen aan appartementsgebouwen zoals brand,waterschade en glasbreuk(de huurrisico’s).De verhuurder kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor brandschade of andere gevolgen veroorzaakt door verborgen gebreken van het verhuurde goed.

5: Is het normaal dat de verhuurder niet verantwoordelijk gesteld kan worden voor brandschade of andere gevolgen veroorzaakt door verborgen gebreken?

7) Bij de ondertekening van het contract betaalt de huurder de som van XXX als borg voor de goede uitvoering van zijn verplichtingen.Deze waarborg zal door de verhuurder terugbetaald worden op het einde van de overeenkomst nadat zal zijn vastgesteld dat het appartement in goede staat en volgens de voorschriften in het contract verlaten wordt.Deze waarborg wordt cash betaald aan de eigenaars van het appartement bij ondertekening van de huurovereenkomst.

7: Dient een waarbord niet op een geblokkeerde rekening geplaatst te worden op naam vaan de huurder?
Is het tevens ook niet zo dat je als huurder recht hebt op de waarbord + intrest?

8) Deze overeenkomst wordt afgesloten voor een termijn van 3(drie)jaar, die aanvangt op --------en van rechtswege eindigt op -------- 3 jaar later.De huurder en de verhuurder hebben het recht een einde te stellen aan deze overeenkomst op het einde van het derde jaar, mits dat per aangetekend schrijven aan de andere partij te betekenen, ten laatste drie volle maanden voor deze vervaldatum.Bij vroeger einde van de overeenkomst worden er naar gelang de periode waarin dit gebeurd drie, twee, één maand huur aangerekend al naar gelang de opzeg gebeurd één, twee of tijdens het derde jaar.Noch de huurder, noch de verhuurder zal de stilzwijgende verlenging mogen inroepen op het einde van de huurovereenkomst, tenzij de wet anders beschikt.Na drie jaar en zonder opzeg van de huurder en of verhuurder loopt het huurcontract gewoon voort van jaar tot jaar, met deze clausules van het contract en bij opzegging dient de termijn van drie maand vooropzeg uitgevoerd te worden met een aangetekend schrijven. De aanvangsdatum van het contract zijnde-------------, blijft dus ook bestaan als einddatum van het contract.

8: Is het niet zo dat indien je een andere huurder vind die jouw contract wilt overnemen je geen 1, 2 of 3 maanden opzeg dient te betalen?
Indien zo, moet dit dan in het contract vermeld worden?

Nog een extra vraag: Is het niet zo dat er een plaatsbeschrijving dient te zijn voor ieder huis/appartement dat je huurt, zodanig dat je later kan aantonen dat eventuele schade niet door u aangebracht maar door vorige huurders?

Ook zie ik hier in enkele topics een bepaalde vraag terugkomen en dat is: "Is het huurcontract geregistreerd?"
Waarom is dit zo belangrijk?

Dit huurcontract wordt trouwens geregistreerd (staat in het contract).

Kan iemand dit eens bekijken en me laten weten of dit normaal is?

Mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 22 jul 2013 10:33

3. Het gewone onderhoud is voor de huurder, slijtage is voor de verhuurder. Ontstoppen van een afvoerputje is dus voor de huurder, vervangen van een versleten slot is voor de verhuurder.

7. Ook als de waarborg niet op een rekening staat, heeft u recht op de gemiddelde rente bij terugbetaling. U mag (via AS) eisen dat de waarborg op een geblokkeerde rekening wordt gestort. Vanaf dan heeft u recht op de wettelijke intrest.

8.Neen, dit is niet zo. De meeste contracten van 3 jaar of korter kunnen normaal niet vervroegd worden opgezegd, tenzij anders overeengekomen (zoals bij u in het contract).

Ingaande PB is niet verplicht, maar dat mag voor u geen probleem zijn, het is de verhuurder die moet bewijzen dat de schade door u veroorzaakt werd, en zonder PB is dit voor hem zeer moeilijk.

Complexity
Topic Starter

#3 , 22 jul 2013 10:40

Beste,

Bedankt voor u snelle antwoord, ik zou dus het volgende willen doen:

1. Vragen aan de verhuurder dat hij het contract aanpast om zodanig dat de huurwaarborg op een geblokkeerde rekening word gestort.

Nog één enkele vraag, zoals ik in het contract kan lezen, klopt het dat we op iedere periode uit het appartement kunnen vertrekken mits het betalen van één, twee of drie maand huur?
Kan ik vragen aan de eigenaar dat deze zijn contract aanpast zodanig dat het mogelijk is om eruit te trekken zonder enige vergoeding mits ikzelf voor een andere huurder kan zorgen?

Met vriendelijke groeten,

Reclame

Turaki

#4 , 22 jul 2013 10:46

1. Verwijs meteen naar de wet hiervoor, zodat hij weet dat dit verplicht is.

Klopt, u kan er uit wanneer u wil mits een opzeg van 3 maanden. U mag aan uw verhuurder vragen om dit aan te passen (zelf aanbrengen van nieuwe huurder), maar de verhuurder is niet verplicht om hier op in te gaan.

Complexity
Topic Starter

#5 , 22 jul 2013 10:48

Bedankt,

Dit verduidelijkt al heel veel voor mij.
En een plaatsbeschrijving is dus niet nodig. Het is aan de huurder op te bewijzen dat ik bepaalde zaken heb stuk gedaan. Ik dacht dat het aan de huurder (mij) was om te bewijzen dat de schade er al was toen ik mijn intrek nam.

Mvg,

Complexity
Topic Starter

#6 , 22 jul 2013 10:57

Beste,

Graag had ik nog een antwoord op punt 5 gekregen in verband met de brandschade of andere door verborgen gebreken.
Zou u hier ook nog even naar kunnen kijken?

Mvg,

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 jul 2013 12:58

Het is aan de huurder op te bewijzen dat ik bepaalde zaken heb stuk gedaan. Ik dacht dat het aan de huurder (mij) was om te bewijzen dat de schade er al was toen ik mijn intrek nam.

Mvg,
Voorzichtig hiermee.
Het aan beide partijen interessant te weten of bepaalde schade er al of niet was.
Voor u als huurder kan een PB niet grondig genoeg zijn opgemaakt voor wat betreft de reeds aanwezige schade. Als ze niet beschreven is, kan ze aan u aangerekend worden op het einde van de rit. Als er helemaal geen PB is uitgevoerd, kan verhuurder u niets maken, tenzij hij aan de hand van facturen ed kan bewijzen dat een bepaald iets nieuw was toe u begon te huren.
Als huurder moet je je steeds verzekeren voor uw eigen inboedel, en ook voor het geval jij de oorzaak was van de brand. Spreek er uw makelaar over. Je kan nooit verplicht worden om tussen te komen in de verzekering die de eigenaar voor brand dient af te sluiten. Dit zijn 2 verschillende verzekeringen.

Complexity
Topic Starter

#8 , 22 jul 2013 14:08

Wat bedoel je juist me de verzekeringen? Dit is mij niet helemaal duidelijk?

En wat bedoeld de eigenaar met "Het contract zal geregistreerd worden?"

Wat heeft dit als voordelen en nadelen voor beide partijen?

Mvg,

krisje1973

#9 , 22 jul 2013 14:57

Jij dient je zelf te verzekeren voor je inboedel, de eigenaar moet zijn appartementen als 'blok' ook verzekeren tegen brand.

Het huurcontract zal geregistreerd worden nadat jullie beiden getekend hebben.
In deze link meer duidelijkheid hierover: http://minfin.fgov.be/portail2/nl/e-ser ... nt/faq.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Huren”