Meeneembaarheid registratierechten aankoop nieuwe woonst

heedek
Topic Starter

Meeneembaarheid registratierechten aankoop nieuwe woonst

#1 , 17 okt 2013 13:08

Beste,

In 2010 kochten wij een bescheiden woning klein beschrijf. Nu kijken wij uit naar een grotere woonst. Betaal ik terug de volledige pot ivm registratierechten of valt daar een stuk van weg door vroeger betaalde registratierechten.

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72

#2 , 17 okt 2013 13:31

http://www.notaris.be/verkopen-kopen-hu ... embaarheid

2 seconden googlen op "meeneembaarheid registratierechten", eerste link

toevoeging: waar je wel rekening mee dient te houden, is dat als je geen 3 jaar onafgebroken je domicilie houdt in je huidige woning, het recht op klein beschrijf vervalt. Dus zou je eerst moeten bijbetalen naar groot beschrijf, wat uiteraard ook de meeneembaarheid ten goede komt.
Daar kan ook nog een boete bovenop komen (die niet meeneembaar is uiteraard)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

KimSe

#3 , 17 okt 2013 13:34

Als jullie de huidige woning verkopen, kunnen jullie mogelijks (een deel van) de betaalde registratierechten meenemen.

Er zijn 2 onderscheiden in meeneembaarheid:

1. Meeneembaarheid door verrekening
2. Meeneembaarheid door teruggave

In het eerste geval gaat men er van uit dat de huidige woning A al verkocht is op het moment dat jullie woning B aankopen. In dat geval wordt de verrekening van de betaalde registratierechten bij aankoop van woning A meteen verrekend met de registratierechten te betalen bij woning B.

In het 2e geval kopen jullie eerst woning B aan, en verkopen jullie later (binnen 2 jaar) woning A. In dat geval kan een deel van de registratierechten worden teruggestort.

In beide gevallen moeten jullie in de nieuw aangekochte woning jullie hoofdverblijfplaats vestigen en moet de eerste woning op enig moment binnen de 18 maanden voorafgaand aan de notariële akte, ook jullie hoofdverblijfplaats geweest zijn.

De rechten die kunnen meegenomen worden bedragen de registratierechten die je oorspronkelijk betaald hebt bij aankoop van woning A met een maximum van 12.500,00 euro.

Reclame

heedek
Topic Starter

#4 , 17 okt 2013 15:11

Beste, (lieve mensen)

Dus als ik mijn eerste woning kocht in februarie 2010, heb ik dit toch al langer dan 3 jaar. Ik ga er van uit dat ik niet meer in aanmerking kom voor een klein beschrijf aangezien het gaat om de aankoop van een tweede huis....

Voorbeeld: mijn huis heeft een waarde van 260 000 euro... Het volgende huis (geen nieuwbouw, 4 jaar oud) kan aangekocht worden voor 292000 euro. Men vertelde mij dat er nog 8% registratie op dit pand moet bijgerekend worden... Hoeveel kost mij het nieuwe huis?

Mvg

KimSe

#5 , 17 okt 2013 15:15

Als je in je huidige woonst gedomicilieerd staat sinds februari 2010 inderdaad geen probleem...

Als je huidige woonst eerst verkocht wordt, voor je je nieuwe woning koopt, kan je volgens mij, als het KI van je nieuwe woonst niet te hoog ligt, wel nog genieten van 5% registratierechten.

Wat is de volgorde van de aankoop/verkoop?

Verkoop woning A - Aankoop woning B?
Aankoop woning B - verkoop woning A?

heedek
Topic Starter

#6 , 17 okt 2013 15:21

Daar zijn we nog niet uit... vertel mij eens het beste

Verzonden vanaf mijn GT-I8190 met behulp van Tapatalk

Milo72

#7 , 17 okt 2013 15:27

't is toch iets complexer dan dat

Vooreerst, voor de drie-jaar-regel geldt de datum van domiciliering, niet van aankoop. Maar dan nog zal je er waarschijnlijk wel 3 jaar gedomicilieerd geweest zijn, dus dat zit wel snor

Wat klein beschrijf betreft: je komt in aanmerking als het je enige woning is, en als het KI onder een bepaalde waarde blijft. Dat je daarvoor al een andere woning gehad hebt (maar verkocht), verandert daar niks aan. Dus misschien kom je wel in aanmerking.

Wat je kan meenemen, is het bedrag dat je betaald hebt aan registratierechten bij aankoop van je huidig huis. Wat je nog moet betalen aan registratierechten is het verschil tussen de te betalen registratierechten voor je nieuwe woning, en de meeneembaarheid
Hou wel rekening met het feit dat je geen abattement noch verhoogd abattement (twee "kortingen" op het registratierecht, elk met hun voorwaarden) NIET mag combineren met meeneembaarheid.

Je kan een en ander makkelijk zelf berekenen in de rekenmodules ("aanschafkosten") op hoeveelkostmijnhuis.be

Een voorbeeld:
Je kocht je vorige huis aan 260000 euro, met klein beschrijf (dus 5% ipv 10%), met abattement en verhoogd abattement.

Dus registratierechten zijn 5% = 13.000 min abattement (750 euro) min verhoogd abattement (1.000 euro) = 11.250 euro.

Aangezien dit het maximum niet overschrijdt, mag je dit volledig meenemen.

Voor je nieuwe woning a 292.000 veronderstellen we nu groot beschrijf (dus 10%), min de meeneembaarheid (11.250 euro) dus 29.200 - 11.250 euro = nog 17950 euro te betalen.
Bij klein beschrijf is dit nog 14.600 - 11.250 = 3.350 euro te betalen.

Hou ook rekening met nog een 4.000 euro erelonen notaris en aktekosten.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

j.demoor

#8 , 19 okt 2013 09:01

“Art.61/3.In geval van zuivere aankoop van een tot bewoning aangewend of bestemd onroerend goed door een natuurlijke persoon om er zijn hoofdverblijfplaats te vestigen, wordt zijn wettelijk aandeel in de rechten die overeenkomstig de artikelen 44, 53, 2°, of 57 verschuldigd waren op de AANKOOP van de woning die hem voorheen tot hoofdverblijfplaats heeft gediend of van de bouwgrond waarop die woning is opgericht, verrekend met zijn wettelijk aandeel in de rechten verschuldigd op de NIEUWE AANKOOP, mits de nieuwe aankoop vaste datum heeft gekregen binnen twee jaar te rekenen van de datum van de registratie van het document dat aanleiding heeft gegeven :...”(30 november 1939 Wetboek Registratierechten).Lees de volledige tekst van dit artikel alsmede art.61/4 en 61/5 zelf verder.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Archief”