Samenwonen met ouder (jonger dan 65)

R1908
Topic Starter

Samenwonen met ouder (jonger dan 65)

#1 , 10 dec 2013 22:47

Wij zijn een jong koppel me een zoontje van 1 jaar en drie maanden. Een huis kopen is voor ons vandaag financieel onhaalbaar. Wij zijn daarom op zoek naar een betaalbare huurwoning met voldoende comfort en ruimte voor onze zoon.

Mijn moeder is 53 en alleenstaande, ook voor haar is het niet zo eenvoudig een comfortabele en betaalbare woonst te vinden.

Om die reden zijn we op zoek naar een kangoeroewoning maar helaas: geschikte woningen zijn amper te vinden, laat staan woningen waar de huisbaas bereid is de woonst op te splitsen in twee adressen. (busnummers)

Nu hebben we een huurhuis gevonden waarin naast drie grote slaapkamers een vierde kamer is gevestigd met eigen badkamer én keuken. Als het ware een studio in het grote huis. Er is echter maar één ingang (enfin, garagepoort en voordeur) en één brievenbus. De huisbaas is ook niet bereid om een opdeling aan te vragen.

Mijn vraag is nu: wat zijn de gevolgen voor ons als koppel en voor mijn moeder als we gewoon met ons vieren onze intrek nemen in de woning en ons er naar waarheid domiciliëren?
1) op het kindergeld? (m.i. geen effect, dit staat gewoon op naam van mijn vrouw)
2) op de belastingen? (kan ik nog steeds gewoon aanduiden wettelijk samen te wonen met mijn wederhelft en met haar een gezamenlijke belastingaangifte invullen en mijn moeder één apart?)
3) op ons pensioen? (??)
4) op eventuele uitkeringen bij arbeidsongeschiktheid?
5) op eventuele uitkeringen bij werkloosheid?
6) andere nadelige gevolgen?

En finaal: is het wettelijk? Mogen wij wel met z'n vieren samenwonen? In de praktijk zullen de ruimtes allen gescheiden zijn maar in principe kunnen we bij controle door de wijkagent zeggen dat we de tuin en de garage delen zodat de huisbaas geen PV krijgt voor het onvergund opdelen van de woning. Of is dat niet voldoende?

Alvast bedankt!

Mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 11 dec 2013 08:44

eerste vraag: wat is de financiële status van jullie: werken jullie beide, wat is (ruwweg) jullie inkomen, hoe zit het met jullie moeder, ... ?

R1908
Topic Starter

#3 , 11 dec 2013 09:21

Ikzelf ben bediende met een brutoloon van ongeveer 2900 eur / maand.
Mijn wettelijk samenwonebde partner verdient momenteel zo'n 1500 eur bruto maar zou door de verhuis tijdelijk werkloos worden. Ze zou dan ofwel een opleiding naar een knelpuntberoep starten ofwel werk zoeken waarbij ze een zelfde loon zou kunnen verdienen als vandaag.
Mijn moeder werkt voltijds en verdient denk ik ook zo'n 1500 eur bruto.
Mijn job en die van mijn moeder zijn meer dan stabiel te noemen al kunnen we wel ziek worden natuurlijk.

Reclame

JPV

#4 , 11 dec 2013 10:57

ok, dan de volgende antwoorden op je vragen:
1. geen enkel effect, zolang jullie (het koppel) samen nooit <2300 euro zouden verdienen, vanaf dan zouden jullie iets kunnen bijkrijgen, wat met het inkomen van je moeder problematisch kan worden)
2. belastingen: geen enkel probleem
3. pensioen: geen enkel probleem
4. arbeidsongeschiktheid: voor je moeder mogelijks een probleem, ze zou kunnen als samenwonende beschouwd worden.
5. werkloosheid: geen probleem indien de werkelijke situatie is dat je een eigen huishouden zou hebben los van je moeder en omgekeerd. Ze moet dus haar eigen eten koken, huishuur betalen, ...
6. zie ik niet direct

of het wettelijk is, durf ik me niet over uit te spreken, ik ken te weinig qua bouwvergunningen etc.

R1908
Topic Starter

#5 , 11 dec 2013 11:04

Bedankt!

Er is een aparte keuken en badkamer enz. en het is de bedoeling dat ze inderdaad haar eigen huishouden heeft. Het is wel een eengezinswoning dus een huurcontract en een betaling van huur. Ook een meter voor gas en water en dus een contract. Zij zou bv op mijn rekening storten en ik het volledige bedrag aan de huisbaas.
Voor het overige alles apart: eten, auto, meubels, frigo, leefruimte, ...

Dus fiscaal apart maar voor de wijkagent een gezin want anders krijgt de huisbaas een aanmaning om zijn woonst correct op te delen (vergunning)
Ik wil gewoon weten of er onoverkomelijke problemen kunnen opduiken.

JPV

#6 , 11 dec 2013 19:20

zorg ervoor dat er een duidelijke huurovereenkomst is tussen jou en je moeder, deze om te kunnen gebruiken bij de RVA/mutualiteit. Zorg ook dat deze met de realiteit overeenstemt.

Mariette

#7 , 11 dec 2013 20:38

Misschien staan in dit draadje een aantal teksten die voor U van pas kunnen komen:

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 789#p90789" onclick="window.open(this.href);return false;

ik lees zo vb.
“Art.4.2.1.Niemand mag zonder voorafgaande stedenbouwkundige vergunning :...7° een woning opsplitsen of in een gebouw het aantal woongelegenheden die hoofdzakelijk bestemd zijn voor de huisvesting van een gezin of een alleenstaande wijzigen, ongeacht of het gaat om een eengezinswoning, een etagewoning, een flatgebouw, een studio of een al dan niet gemeubileerde kamer...”(15 MEI 2009. - Vlaamse codex ruimtelijke ordening).
en
Er bestaat wel degelijk een wettelijke definitie van "gezin". In verschillende beleidsdocumentern wordt daar naar verwezen. Dat was o.a. ook het geval voor de "verwarmingspremie die tot vorig jaar onder bepaalde voorwaarden werd toegekend. Ik ben op dit ogenblik niet thuis en kan het niet opzoeken. Misschien hebben anderen de referentie of de wettekst wel bij de hand....

Blijkbaar is er zelfs een ministeriële omzendbrief om één en ander te verduidelijken:

"De notie "gezin" heeft een eigen betekenis gekregen in
de wetgeving op het houden van de bevolkingsregisters
en het vreemdelingenregister. Bij omzendbrief van 7
oktober 1992 van de federale minister van Binnenlandse
Zaken werd dit begrip omstandig, met voorbeelden,
uitgelegd ; zonder andersluidende definitie in een
bepaalde verordening, worden de gemeentebesturen
dus geacht de wettelijke omschrijving van het begrip
"gezin" te hanteren."

Alleszins is het zo dat iedereen die (officieel) op hetzelfde adres is gedomicilieerd beschouwd wordt samen één gezin te vormen. Maar anderzijds is het "wonen" op hetzelfde adres wel een noodzakelijke maar niet voldoende voorwaarde om als één gezin te worden beschouwd.
enzovoort

Terug naar “Archief”