Ik heb al e.e.a. gelezen op dit forum maar zit met een specifieke situatie:
- op 1/10/2008 huur ik een appartement met een vriend voor één jaar. Er volgt één verlenging, voor één jaar. Dit contract wordt vervolgens opgezegd.
- vanaf 1/10/2010 wordt de vriend vervangen door mijn vriendin. De nieuwe overeenkomst is een tweejarig contract, zonder domicilie (we studeerden beiden nog). Na aanstalten van de verhuurder om ons de opzeg te geven, geven wij zelf een opzeg (er was vertraging door het inbrengen van het zelfstandig bijberoep in het huurcontract, m.n. omdat onze fiscalist op vakantie was). Dit gebeurde allemaal op amicale basis en geraakt opgelost.
- op 1/10/2012 start een derde contract, dit keer voor 3 jaar.
- in februari 2014 kopen wij een appartement, en geven bijgevolg onze opzeg voor 31/05 (op tijd, en werd aanvaard).
De verhuurders eisen nu 2 maand opzegvergoeding.
Zoals ik 3§6 WHW lees, moeten (minstens) de contracten van 2010 en 2012 gezien worden als één negenjarig contract. De opzeg in 2012 (dus voor het afsluiten van het laatste contract) verandert hier m.i. niks aan. Of lees ik dit fout?
De cruciale vraag is dan, lijkt mij, wat 'dezelfde voorwaarden' zijn. Het gaat om (i) hetzelfde goed, (ii) een overeenkomst tussen dezelfde partijen, (iii) voor dezelfde prijs (excl. indexatie: in 2010 650€, geïndexeerd naar 677,87€ o.i.d.), in 2012 675€). Het huurcontract is identiek m.u.v. (i) domicilie (ik weet zelfs niet of hier iets expliciets over in het contract staat) en (ii) de inbreng van het zelfstandige bijberoep van mijn vriendin (beide zijn fiscale redenen maar omdat de verhuurder een NV is, maakt dit voor hen niks uit - in tegendeel, het is beter omdat wij een deel KI betalen).
Ik voel me behoorlijk genaaid na 6 jaar huren bij deze mensen, met amicale relaties. Ik heb de aangetekende brief onmiddellijk geprotesteerd. Maar ik had graag de kijk van de experten hier op de situatie. Is er een precedent in de rechtspraak (ik heb niks kunnen vinden)?
Bedankt!