plaats van tewerkstelling wijzigt van België naar Nederland

alvin69
Topic Starter

plaats van tewerkstelling wijzigt van België naar Nederland

#1 , 05 apr 2014 10:25

Ik ben als loontrekkende tewerkgesteld in een Belgisch filiaal van een Nederlandse firma waar ik samen met een collega de IT-afdeling beheer voor een internationale groep van firma's die alle tot dezelfde Holding behoren. De firma waar ik werk behoort eveneens tot die Holding en heeft buiten mijzelf en mijn collega geen andere werknemers in dienst.

Mijn werkgever wil nu de plaats van tewerkstelling van Belgie naar Nederland verplaatsen, op dezelfde locatie als waar de hoofdzetel van de Holding is gevestigd. De voornaamste reden hiervoor is dat de loonkosten in Belgie veel te hoog zijn en dat in de toekomst nieuw IT-personeel uit Nederland zal worden aangeworven met een contract onder Nederlands recht.

Voor mij en mijn collega zou het contract onder Belgisch recht behouden blijven met alle bestaande verworvenheden, buiten het feit natuurlijk dat we dagelijks een grotere verplaatsing moeten maken naar Nederland, met een firmawagen weliswaar.

Mijn vragen zijn:

- ben ik verplicht deze wijziging te aanvaarden? De extra afstand die ik moet afleggen is 60km per dag, voor mijn collega is dit zelfs 150km.
- als ik dagelijks in Nederland werk, gaat zich dan de Nederlandse fiscus en sociale zekerheid hier niet mee moeien?
- kan het Belgische filiaal blijven bestaan, als geen er locatie meer is in België?
- welke rechtbanken zijn bevoegd in geval van een conflict?
- zijn er nog andere consequenties verbonden aan deze wijziging?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 05 apr 2014 19:15

- je bent niet verplicht deze wijziging te aanvaarden, tenzij de locatie van je werk expliciet ruim bepaald is in je arbeidsovereenkomst (maar zelfs dan zijn er mogelijkheden)
- hoewel je AO onder Belgisch recht valt, zal het idd onder Nederlandse sociale zekerheid en fiscaliteit vallen. Het voordeel van een bedrijfswagen is in Nederland héél beperkt, dus dat voordeel zou wegvallen (door een zware belasting)
- Belgisch filiaal kan perfect blijven bestaan,a sle rnog activiteit is in België (zelfs al zijn ze fysiek niet aanwezig)
- ivm rechtbank ben ik niet zeker. Kans lijkt me groot dat, als het niet expliciet bepaald is behalve "onder Belgisch recht", dat de Nederlandse rechtbank kan oordelen, mits ze zich baseert op Belgisch recht. Ken zo'n zaken waar het uiteindelijk zo afloopt, maar weet niet exact aan welke voorwaarden zo'n regeling onderhevig is.
- andere consequenties: fiscaliteit is Nederlands, dus andere belastingsaftrekken die in globaal pakket meestal minder voordelig zijn.

alvin69
Topic Starter

#3 , 21 jun 2014 09:21

Ik wil even terugkomen op deze zaak.

De verhuis wordt momenteel voorbereid en zou ergens in juli plaatsvinden. Het meubilair en computers worden dan mee verhuisd zodat in het kantoorgebouw waar ik nu ben tewerkgesteld enkel nog een paar keukentafels blijven staan.
Ik heb aan mijn werkgever via email gevraagd om toch vooraf één en ander op papier te zetten zodat ik niet voor verrassingen kom te staan, maar mijn werkgever staat daar weigerachtig tegenover en beweert dat zowel fiscaal als sociaal voorlopig alles bij het oude blijft, maw dat de Belgische wet- en regelgeving van toepassing blijft. Ik krijg dus van mijn werkgever geen document waarin mij het adres van de nieuwe plaats van tewerkstelling schriftelijk wordt meegedeeld.

Nochtans heb ik een en ander op het internet opgezocht en denk ik dat de Europese richtlijn inzake sociale zekerheid duidelijk bepaalt dat ik in Nederland sociaal zal moeten worden verzekerd. Ook fiscaal denk ik dat ik in Nederland belastingen verschuldigd ben en dat de 183-regel niet op mijn situatie van toepassing is, aangezien mijn werkgever - die van oorsprong een Nederlandse BV is met exploitatiezetel in België, die zoals hierboven gezegd binnenkort leeg zal komen te staan - in Nederland over een vaste inrichting beschikt waar ik zou worden tewerkgesteld.

Ik kan met deze hele gang van zaken niet akkoord gaan, temeer omdat waarschijnlijk het 1/5-tijdskrediet dat ik als 58-plusser heb opgenomen ook op de helling zal komen te staan.

Wat moet ik doen?

Reclame

JPV

#4 , 22 jun 2014 09:14

de ganse reutemeteut op papier zetten en aangetekend naar de werkgever sturen. Zeker vermelden dat hij liet weten dat fiscaal en sociaal alles bij het oude blijft, zonder alle schade die je eventueel mocht hebben daardoor, door hem betaald zal worden.

alvin69
Topic Starter

#5 , 23 jun 2014 09:14

Dat is een goed idee!

Bedankt voor het advies.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 jun 2014 15:43

En uiteraard uw aanvang werk te laten beginnen bij het verlaten van uw huis dus tijd huis werk inbegrepen in werktijd.

Indertijd begon mijn echtgenote standplaats A daar haar werk - door reorganisatie moest ze nu gaan werken in B (ook ter controle van boekhouding in B). Haar uren begonnen te lopen van het ogenblik dat zij in A op de trein stapte.

Terug naar “Andere”