Woonbonus

mava105
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Woonbonus

#1 , 30 jul 2014 20:09

Kan je ook genieten van de woonbonus als je bvb in ons land geen belastingen moet betalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 31 jul 2014 00:13

Kan je ook genieten van de woonbonus als je bvb in ons land geen belastingen moet betalen?
Absoluut niet!
Zonder belastingen verschuldigd te zijn kan men geen enkele belastingsvermindering krijgen.
In sommige gevallen (maar niet iedereen, hier zijn ook weer uitzonderingen) kan men een "belastingskrediet" krijgen.
Maar dat bestaat, voor zover ik weet, nog maar enkel voor dienstencheques.
Heeft nooit bestaan voor de woonbonus.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

denonkel

#3 , 31 jul 2014 06:44

En dat belastingkrediet voor dienstencheques, moet ik dat zelf berekenen en bijhouden?

Sent from my iPad using Tapatalk

Reclame

JPV

#4 , 31 jul 2014 07:35

als je een belastingsaangifte indient gaat dit automatisch.

mava105
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 jul 2014 07:47

Absoluut niet!
Zonder belastingen verschuldigd te zijn kan men geen enkele belastingsvermindering krijgen.
.
Er wordt inderdaad geen belasting betaald op arbeid aan de Belgische fiscus, maar wel aan de EU. Er enkel OV betaald in ons land op een appartement en een gezinswoning.

JPV

#6 , 31 jul 2014 09:40

De vraag is niet of er belasting wordt betaald, maar of er een belastingsaangifte in Belgiê dient te gebeuren.

roharro

#7 , 31 jul 2014 14:44

Absoluut niet!
.
Er wordt inderdaad geen belasting betaald op arbeid aan de Belgische fiscus, maar wel aan de EU. Er enkel OV betaald in ons land op een appartement en een gezinswoning.
Ik kan het weten want ik ben ook in dat geval.
Kan ook vermelden dat het belastingkrediet op dienstencheques alsook eventuele verrekening van allerhande belastingverminderingen via roerende inkomsten in dit speciale geval (salaris of pensioen ten laste van internationale organisatie zonder progressievoorbehoud) wordt geweigerd.
Eens dat dergelijke component in je inkomsten zit vallen bijna alle belastingvoordelen weg, ook voor je Belgische inkomsten.
Zo heb ik nooit enige aftrek kunnen doen voor hypothecaire leningen.

"Er enkel OV betaald in ons land op een appartement en een gezinswoning."
Om van de woonbonus te kunnen genieten mag men sowieso slechts één woning bezitten.
Het KI van de woning die men niet zelf bewoont (als officieel domicilie) moet in de belastingaangifte worden vermeld maar zal in dit geval niet effectief belast worden wegens toepassing van de vrijgestelde som.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Sirkii

#8 , 01 aug 2014 19:30

Bekijk het vanuit een optimistische bril. Je hebt de voordelen van de EU-regeling (die vroeger nog veen genereuzer was dan nu) en dus neem je r de nadelen van t niet kunnen genieten van de belgische voordelen er met de glimlach bij.

Terug naar “Kopen”