Hoi hoi,
Een goede maand geleden (op 1 juli 2014) ben ik in een appartementje ingetrokken.
Ik ben uit het vorige (in Gent) weggetrokken omdat de huisbaas een eikel was die absoluut niets qua herstellingen wou doen en bij de vrederechter helemaal niet bereid was om tot een compromis te komen.
Nu blijkt deze huisbaas van hetzelfde type te zijn.
In voorbereiding van een plaatselijk rommelmarktje stond er veel gerief in de losstaande garage (dozen met boeken, kledij, dvd's, ..., maar ook zetels enzo).
Afgelopen vrijdag zet ik alles in de garage klaar om in de auto te laden voor de rommelmarkt zaterdag ochtend, maar ik merk op dat de stenen vloer van de garage volledig nat is. Maar ook de dozen, stoffen zakken en zelfs het zitvlak van de zetel is nat. Niet vochtig, maar echt zeiknat.
Ik heb onmiddellijk foto's gemaakt en naar de huisbaas gebeld. Hij viel volledig uit de lucht.
Hij zei dat ik eens bij de buren moest horen of zij ook last hadden van vochtigheid in de garage.
Tevens zei hij dat het wel extreem veel had geregend die dag.
Hij wist me ook te vertellen (toen ik hem belde, uiteraard niet voor ik het contract tekende), dat de garage niet waterdicht is.
De buurman wist me te vertellen dat de huisbaas een sympathiek persoon is, maar absoluut alles uit de weg gaat om geld uit te geven. De buurman zei ook dat hij al vaak last had van een natte garage en dat hij dit vaak gemeld heeft bij de huisbaas.
Morgen bel ik alvast naar de verzekering en richt ik me eens tot de huurdersbond (wanneer zij ooit eens tijd hebben en me afvragende of ze ditmaal wél zullen helpen), maar ik vroeg me af:
Is het normaal dat een garage niet waterdicht wordt gemaakt?
Kan de huisbaas aansprakelijk gesteld worden hiervoor (nalatigheid)?
Aangezien ik nog maar een dikke maand hier woon, kan ik alsnog onder het contract uit?
Ik heb ook eens iets gehoord i.v.m. een soort van proefperiode, hoe zit het daarmee?
Alvast bedankt!
raf
Wijziging: even bijvermelden dat het over een contract van 3 jaar gaat.