Omgangsregeling misbruiken

ALAIN69
Topic Starter

Omgangsregeling misbruiken

#1 , 04 feb 2015 09:18

Hallo ,

Ten einde raad begeef ik mij op dit forum met de hoop een antwoord te vinden voor mijn probleem .
Sinds eind oktober houdt de mama na onze onderlinge overeenkomst van ongeveer 12 jaar geleden de kinderen weg bij mij.
Ze is na al die tijd plots naar de rechtbank gegaan met die overeenkomst !
Haar reden : GELD !
Ik ben ongeveer twee jaar geleden na vijf jaar zelfstandigheid moeten stoppen en ben sindsdien door hel geweest om terug op mijn plooi te komen waardoor ik een achterstand opgebouwd heb van mijn alimentatie . Ik betaal wel iedere maand met hier en daar extra volgens dat het kan om af te lossen.
Heb ook moeten zoeken om zo vlug mogelijk weer een dak boven mijn hoofd en dat van de kinderen te krijgen . Domiciliëring ging iets moeizamer maar is uiteindelijk ook in orde geraakt . Dus huisvesting is in orde .
Ik ga nu sinds november geweest zoveel mogelijk naar school om toch nog een glimps op te vangen van mijn kinderen.
Dus het gaat haar gewoon om het geld want voor de rest zijn er geen problemen. Ze vertelt tegen de kinderen dat ik eerst nog papieren moet in orde brengen. De ware toedracht zal ze wss niet durven zeggen . De kinderen zien mij graag en willen graag weer naar mij komen !
Mijn vragen :* Is dit wettelijk om op die manier mijn kinderen weg te houden ?!
* Zijn er geen sancties voorzien voor het onterecht weghouden van de kinderen ?
Ik ben het persoonlijk beu om gediscrimineerd te worden als papa voor de rechtbank !!
Dat is ongeveer in het kort wat ik kwijt wil en ik hoop op een degelijk antwoord van iemand aub ...

Met vriendelijke groeten .

Alain

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 04 feb 2015 10:19

(in de veronderstelling dat de omgansregeling ook officieel vastgelegd is bij de echtscheiding)

U kan elke keer dat ze zich niet aan de omgangsregeling houdt, klacht indienen bij de politie tegen uw partner. Zij moet zich daaraan houden, zelfs al hou jij je niet aan de alimentatiebetalingen. Langs de andere kant is de rechtbank héél streng voor zowel mama's als papa's die het alimentatiegeld niet betalen. Dat gaat voor op ELKE andere betaling, is het nu je eigen huur, je eten, .... Kinderen hebben nu eenmaal absolute voorrang. Zij heeft dus zeker het recht (imho zelfs de plicht) om met de alimentatieovereenkomst naar de rechtbank te trekken als u niet AL uw middelen prioritair daaraan uitgeeft (desnoods door uw auto/kledij/.... te verkopen)

De partner kan echter wel weigeren de kinderen mee te geven indien het sociaal niet verantwoord is. Daar is zij echter niet gemachtigd toe om dit te beslissen of u wel genoeg voor de kinderne kan zorgen (woning voldoende ruim, ...). Ze kan een sociaal onderzoek daarvoor aanvragen.

Onthou echter: NERGENS is er in uw verhaal sprake van discriminatie als papa bij de rechtbank.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”