Webshop + eigen koeriersdienst: wat mag en wat mag niet?

Hausa
Topic Starter

Webshop + eigen koeriersdienst: wat mag en wat mag niet?

#1 , 21 mar 2015 18:16

Hallo iedereen!

Ik ben student aan de Universiteit Antwerpen en zou tijdens mijn studiejaren graag al wat ondernemingservaring opdoen.

Ik zit al enkele maanden te broeden op een idee en zou binnenkort graag al wat concrete stappen ondernemen om dit idee te realiseren. Alvorens dit te doen wil ik eerst mijn idee aan jullie voorleggen om een zicht te krijgen op de haalbaarheid / de mogelijkheden van mijn idee.

Mijn idee is het volgende: een webshop maken waar mensen verschillende producten kunnen bestellen en deze dan vervolgens zelf (of door een werknemer laten) leveren aan de klant.

Over het assortiment dat ik wil aanbieden ben ik nog niet helemaal zeker, ik ben momenteel aan het denken over de 2 volgende:

1) Nachtwinkel artikelen.
Dus m.a.w. ik wil een "nachtwinkel aan huis" oprichten.

Het gaat dus voornamelijk over droge voeding, diepvriesvoeding, drank, sigaretten en alcohol.

Mijn vraag is: Welke vergunningen moet ik hiervoor aanvragen?
Voor alcoholische dranken en sigaretten sowieso. En is het aanneembaar dat ik deze zou kunnen verkrijgen? Of is dit zo goed als onmogelijk omdat ik ze aan huis ga leveren?
Vergunningen voor het verkopen van voeding? Ja/nee?

2) Leverdienst McDonald's.
Iedereen heeft het zich al wel eens afgevraagd (ik alleszins toch) .. Waarom levert McDonald's niet aan huis?
Ik zou dan graag zelf een leveringsdienst op poten willen zetten.

Ik zou het assortiment van de McDo dus willen overnemen op mijn website, waar mensen dan McDo kunnen bestellen, waarna iemand deze dan voor de klant gaat halen en vervolgens ook leveren.

Mijn vraag is: Mag dit? Mag ik een hamburger kopen bij deze keten en vervolgens (met winst) verkopen?
Of kan ik dit omzeilen door puur als dienst op te treden en dus geen winst op het "verkochte" product maken maar gewoon een vaste vervoerskost vragen?

Alvast bedankt! :)
En ik sta open voor allerhande feedback :P

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 mar 2015 20:22

1. o.a. erkenning FAVV, licentie voor verkoop alcohol (http://www.vvsg.be/economie_en_werk/eco ... andel.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;), http://www.kortrijk.be/producten/beroep ... voor-tabak" onclick="window.open(this.href);return false;. In sommige steden zullen er mogelijsk nog gemeentelijke vergunningen zijn (zelfs al zou je bvb enkel in Antwerpen leveren, maar vanuit Beveren werken, zal je aan de Beverse erkenningsvoorwaarden moeten voldoen). Qua transport/veiligheid lijkt me dit overigens héél problematisch. Laat staan dat je veel commercieel succes zou hebben, gezien je die producten in steden nu eenmaal nét vlug in nachtwinkels zal vinden.

2. McDonalds zal meer dan waarschijnlijk niet willen dat je reclame maakt met hun naam, gezien ze zelf alle gemaakte hamburgers na een half uur weggooien en de kans héél klein is dat jij alles binnen eht half uur kan leveren (en dan nog voldoende warm). Bovendien vraag ik me af hoe je dat met de BTW zal regelen.

Enneuh: denk je dat vervoersbedrijven die "enkel een vervoerskost aanrekenen" geen winst wilen maken? ;).

LeenW

#3 , 22 mar 2015 01:34

Als het in Antwerpen te doen zal zijn, valt u mogelijk ook onder de nieuwe startbelasting van 6000 euro. Ook eens het nakijken waard.

Reclame

Hausa
Topic Starter

#4 , 22 mar 2015 13:10

1. o.a. erkenning FAVV, licentie voor verkoop alcohol (http://www.vvsg.be/economie_en_werk/eco ... andel.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;), http://www.kortrijk.be/producten/beroep ... voor-tabak" onclick="window.open(this.href);return false;. In sommige steden zullen er mogelijsk nog gemeentelijke vergunningen zijn (zelfs al zou je bvb enkel in Antwerpen leveren, maar vanuit Beveren werken, zal je aan de Beverse erkenningsvoorwaarden moeten voldoen). Qua transport/veiligheid lijkt me dit overigens héél problematisch. Laat staan dat je veel commercieel succes zou hebben, gezien je die producten in steden nu eenmaal nét vlug in nachtwinkels zal vinden. .
Thanks! Ik was dan ook niet van plan dit in steden toe te passen. Dit is al meermaals geprobeerd en is steeds geflopt. (waarom zou je minstens 15min wachten op een koerier als de nachtwinkel om de hoek is??)

Ik was vooral aan het denken aan meer landelijke regio's of kleinere steden met weinig nachtwinkels. Waar mijn ouders wonen is de eerste nachtwinkel 2km verderop.. ;)
2. McDonalds zal meer dan waarschijnlijk niet willen dat je reclame maakt met hun naam, gezien ze zelf alle gemaakte hamburgers na een half uur weggooien en de kans héél klein is dat jij alles binnen eht half uur kan leveren (en dan nog voldoende warm). Bovendien vraag ik me af hoe je dat met de BTW zal regelen. .
Ik ben ook niet van plan een "officiële McDo delivery service" op te starten. Gewoon een dienst waar mensen mcdo voedsel kunnen bestellen via een website en dat iemand het dan voor hun zogezegd gaat halen. Zoals nu vrienden dat voor je doen, zou ik daar een service voor willen maken.

Maar idd, nog veel grote vragen over hoe het zit met btw, FAVV,.. reclame maken, ...

edm

#5 , 22 mar 2015 17:02

transportvergunning???

bartvdv

#6 , 22 mar 2015 21:57

En allerlei aangepaste/specifieke verzekeringen voor diegene die het transport verzorgt en het transportmiddel.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 mar 2015 23:43

Sociale zekerheid - arbeidscontract - voertuig geschikt voor vervoer van voeding.
Is het een bedrijfsvoertuig en als dusdanig verzekerd?
Website dus alle vermeldingen van firma op de site + de algemene voorwaarden.
Boekhouding in en uitgaande facturen ...juiste BTW betalen min per kwartaal.

Terug naar “Handelspraktijken”