Hoe mijn erfdeel vrijwaren ?

Johanh
Topic Starter

Hoe mijn erfdeel vrijwaren ?

#1 , 28 mar 2015 11:11

Hallo, hier even in 't kort mijn verhaal :

Een zestal jaren terug kwam mijn vader schielijk te overlijden. Er kwam toen aan het licht dat mijn moeder voor de helft eigenaar werd en voor de andere helft had zij het vruchtgebruik. Tijdens de regeling van de begrafenis werd mijn 3-jarige dochter uitgescholden voor bastaard. Mijn ex kwam op de doodsbrief en niet mijn vriendin (nu echtgenote) waarmee ik toen al 7 jaar samen was. Een kadertje van ons (partner, onze gezamenlijke dochter en haar kids) werd verwijderd van het graf van mijn vader.... Hij was diegene die de familie samenhield. Ik besliste toen dat ik niks meer met hen wou te maken hebben.

Een tijdje geleden werd ik door één van mijn broers gecontacteerd dat ze (mijn moeder, mijn andere broer en mijn zus) mijn handtekening nodig hadden omdat de ouderlijke woning zou verkocht worden. Ik vroeg me toen af of dit zo maar kon : blijkbaar niet. Ik ging dus niet akkoord.
Een paar weken later ontving ik een schrijven van een advocaat. Dit schrijven hield in dat mijn moeder (76j) mij via de RB wou dwingen tot een verkoop omdat ze geld nodig had om een serviceflat te bekostigen.

Kan ik van haar eisen dat ze, ipv verkopen, de woning verhuurt??

Indien ik akkoord ga met een verkoop van bijv 200,000 komt de helft sowieso haar toe.

Nu komen we to the point : Iedereen in het dorp weet dat ze 'een gat in haar hand heeft'. Ik weet ook dat ze door schenkingen mijn broers en zus zal bevoordelen en haar helft zal verdelen.
Hoe kan ik voorkomen dat dit zal gebeuren? Kan ik mijn erfdeel opvragen? Hoe kan ik transparantie bekomen op de uitgaven van mijn moeder?

Alle reakties zijn welkom !
Thanks !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 28 mar 2015 12:15

Indien u akkoord gaat met de verkoop - of via de rechtbank gewongen wordt - moet inieder geval uw deel uitbetald worden.
Uw moeder zal evenwel , afhankelijk van haar leeftijd , meer krijgen dan de helft want het vruchtgebruik moet vergoed worden. Meer kan je voorlopig niet doen.
Indien uw moeder binnen de drie jaar zou overlijden moet steeds haar deel verantwoord worden. Indien u dan kan bewijzen dat zij heeft uitgedeeld maar niet aan u, kan u compensatie vragen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Johanh
Topic Starter

#3 , 28 mar 2015 12:28

Wanton,

Dank voor de reaktie.
Ik ben voorstander om de woning met loods, gelegen in de Brusselse rand, te verhuren. Mijn moeder heeft een weduwepensioen van om en bij de 1200€, reken daarbij de huurinkomsten en ik denk dat de huur van een serviceflat snel bekostigd is. Daarenboven behoudt ik dan, mijns insziens althans, zich op mijn deel van de volledige erfenis bij overlijden van mijn moeder. Het moet echter gezegd zijn dat mijn 2 broers en mijn zus ook voorstander zijn van een verkoop om de gekende redenen, namelijk het incasseren van een schenking.
Ook willen ze de verkoop laten doorvoeren door een door hun gekozen immo-kantoor. Ik vrees dan ook dat er een deel in 't zwart zal gegeven worden door de verkoper om de prijs te drukken. Hoe kan ik hieraan voorkomen en zorgen dat ALLES legaal gebeurd?

Tnx,

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 28 mar 2015 12:30

Door als voorwaarde voor uw akkoord te stellen dat het via openbare verkoop dient te gebeuren.
Zonder uw akkoord kunnen ze NOOIT geldig uit de hand verkopen!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Johanh
Topic Starter

#5 , 28 mar 2015 12:41

Heel goed idee, Roharro.....

Mij gaat het écht niet om de centen, dat heb ik trouwens ook gezegd tegen hun advocaat.... Zelfs indien ik maar (ik heb recht op 1/8) 5000€ zou krijgen, heb ik daar geen probleem mee. Mijn aanverwanten echter wel.
Dus ik denk dat zij niet zullen instemmen met een openbare verkoop omdat de opbrengst sowieso lager uitvalt en geen geld onder tafel kan verdwijnen.
Ik heb een schrijven gedaan aan hun advocaat dat ik instem met verkoop als :
1, Kosten van attesten (EPC, e.d.) ten laste van uw mandante
2, Eventuele IMMO-kosten kunnen MIJ niet ten laste gelegd worden.
3, x mag niet als Immo-bemiddelaar aangesteld worden
4, Een minimumprijs van 200,000€ zal gedurende 6 maanden gehandhaafd worden en dit vanaf de datum van het ondertekenen van een overeenkomst met een immo-kantoor.
5, Foto's en gegevens, noodzakelijk om eventuele kopers aan te trekken, zullen aan mij overgemaakt worden.
6, De gegevens van het gebruikte Immo-kantoor zal mij meegedeeld worden vòòr het ondertekenen van de overeenkomst tussen uw mandante en het immo-kantoor.
7, IKZELF mag zelf kandidaat-kopers aanbrengen.

By the way : Immo, die de schatting deed gebruikt grondprijzen van 2013 !

Text aangepast omwille van privacy-reglementering

j.demoor

#6 , 29 mar 2015 09:16

“Art.745quater.§ 1. Wanneer de blote eigendom behoort aan de afstammelingen van de vooroverleden echtgenoot...kan de langstlevende echtgenoot of een van de blote eigenaars vorderen dat het vruchtgebruik geheel of ten dele wordt omgezet, hetzij in de volle eigendom van met vruchtgebruik belaste goederen...Art.745.sexies.§ 1. Indien alle blote eigenaars en de langstlevende echtgenoot meerderjarig en handelingsbekwaam zijn, kunnen zij in iedere stand van de zaak, in onderlinge overeenstemming en op de wijze die zij hebben vastgesteld, overgaan tot de omzetting of tot de overdracht van de blote eigendom van de goederen bedoeld in artikel 745quater, § 4. § 2. Bij gebreke van overeenstemming wordt de zaak bij de familierechtbank aanhangig gemaakt op verzoekschrift; alle rechtverkrijgenden worden in het geding geroepen bij gerechtsbrief. Wanneer de rechtbank de eis geheel of ten dele toewijst, bepaalt zij de wijze van omzetting of de prijs die moet worden betaald voor de overdracht van de blote eigendom van de goederen bedoeld in artikel 745quater, § 4. In voorkomend geval gelast zij de verkoop van de volle eigendom van het geheel of van een deel der goederen die met vruchtgebruik belast zijn, dan wel de verdeling van die goederen, zelfs indien ter zake van dat recht geen onverdeeldheid bestaat, tenzij zij verkiest de partijen naar een notaris te verwijzen om de omzetting te laten plaatshebben volgens de procedure omschreven in de artikelen 1207 tot 1225 van het Gerechtelijk Wetboek.§ 3. Het vruchtgebruik wordt berekend volgens de waarde op de dag van de omzetting. Bij die waardering wordt onder meer en naar gelang van de omstandigheden rekening gehouden met de waarde en de opbrengst van de goederen, de eraan verbonden schulden en lasten en de vermoedelijke levensduur van de vruchtgebruiker.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Een tijdje geleden werd ik door één van mijn broers gecontacteerd dat ze (mijn moeder, mijn andere broer en mijn zus) mijn handtekening nodig hadden omdat de ouderlijke woning zou verkocht worden.’

Bij ontbreken van uw handtekening kunnen zij voornoemde wetsbepalingen toepassen. Moeder bekomt dan de helft volle eigendom van de netto-koopsom alsmede de waarde van het vruchtgebruik op de andere helft. De kinderen verdelen het overige in gelijke delen. Hiervan kan u niet eenzijdig afwijken.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

duma

#7 , 30 mar 2015 15:25

Indien u niet akkoord gaat, is er geen andere weg dan de openbare verkoop.
Zij kunnen niet particulier verkopen, gezien zij uw handtekening daarvoor nodig hebben en u die niet zal zetten.
Ze dienen dus naar de rechtbank te gaan, de rechter zal hun eis inwilligen (u kande verkoop niet tegenhouden) en er zal een openbare verkoop komen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”