ik vindt het zelfs niet eerlijk dat je eerst een vooropzeg van 6 maand moet geven...en nadien nog eens zes maanden boete,als je als verhuurder een opzeg geeft zes maand op voorhand,heeft de huurder toch tijd genoeg om een andere huurwoning te vinden,waarom moet hier altijd een boete aan gekoppeld zijn,als je ziet welke schade sommige
huurder achterlaten,de huurder heeft wel meer rechten en waarom?.
Omdat de huurder in een ondergeschikte positie zit, en deze "extra" rechten dienen om hem te beschermen en de situatie meer gelijkwaardig te maken. Wat sommige huurders doen is trouwens irrelevant, er zijn evenzeer verhuurders die zeer malafide te werk gaan (groot deel van dit forum gaat enkel en alleen over dit onderwerp).
Mag de zes maanden boete gerekend worden met de eventuele schade indien de garantie niet toereikend zou zijn.
Dat moet u overeenkomen met uw huurder. Ik vraag me wel af hoe u nog gaat opzeggen voor het einde van de 2e 3-jarige periode, deze is reeds gepasseerd op 6/6/2014 (nu ik de data erbij heb, snap ik het antwoord van JPV plots veel beter, hij was dus niet fout). U kan ten vroegste opzeggen tegen 6/6/2017, en dan moet u geen boete betalen.
Maar waarom wil u per se opzeggen om te verkopen? Iemand die de woning wil kopen als belegging zal blij zijn dat hij geen huurders moet zoeken (zitten er namelijk reeds in), en iemand die de woning zelf wil bewonen kan perfect zelf opzeggen. En dan zit u ook niet met een lege woning die, tot u deze verkocht heeft, niets opbrengt en alleen maar kost.