Erfrecht op tweede verblijf in het buitenland

Bojangles
Topic Starter

Erfrecht op tweede verblijf in het buitenland

#1 , 03 jul 2015 14:59

Wij zijn feitelijk samenwonend (elk met eigen kinderen) en hebben samen een eigendom gekocht in Spanje. Als één van beiden komt te overlijden, mag de andere dan het eigendom verder houden of kunnen de kinderen dan al aanspraak maken op de helft van dit eigendom ? Veranderd de situatie als we zouden wettelijk samenwonen of huwen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 03 jul 2015 15:35

Het Belgische erfrecht is dan van toepassing, als jullie nog hier wonen.

Bij feitelijk samenwonen, erven de kinderen direct en worden zij direct volle mede-eigenaar en kunnen zij dus de verkoop eisen.
Bij wettelijk samenwonen hetzelfde.
Bij huwen erven ze enkel het blote deel en blijft u de vruchtgebruiker. ECHTER, gezien het niet om de gezinswoning gaat, kunnen de kinderen sowieso de verkoop eisen, maar zullen ze de overlevende ook de omzetting van het vruchtgebruik moeten vergoeden.

Mariette

#3 , 04 jul 2015 10:03

Kan men als eigenaar niet apart specifieren dat de parter verplicht het vruchtgebruik krijgt?

Heet dat niet een tontinne?

Reclame

wanton

#4 , 04 jul 2015 10:49

Tontinne is iets meer, maar dit geeft ook , bij feitelijk samenwonenden, geen bescherming. De kinderen kunnen steeds de omzetting of verkoop vragen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Bojangles
Topic Starter

#5 , 06 jul 2015 13:08

Wat moeten we dan doen als één van ons komt te overlijden en we willen vermijden dat de kinderen zomaar mede-eigenaar worden (en dus ook het recht hebben om het onroerend goed te bewonen) ?

duma

#6 , 06 jul 2015 13:11

Mede-eigenaar en recht hebben om het te bewonen zijn twee verschillende dingen.
Het is niet omdat je mede-eigenaar bent dat je ergens mag wonen. En het is niet omdat je ergens mag wonen dat je mede-eigenaar bent.

Tenzij een er een groot kapitaal is, is er weinig dat je kan doen.
Elk kind heeft recht op zijn reservataire deel (van ZIJN ouder). Jouw kinderen erven dus enkel van jou en de kinderen van je partner enkel van hem/haar.
Je kan bij testament nog wel een deel vrij bepalen, maar dat gebeurt niet automatisch. Hoe groot dat deel is, hangt af van hoeveel kinderen je hebt. (Bij 1 kind is dat de helft, bij 2 kinderen is dat 1/3e, bij 3 of meer kinderen is dat vrije deel 1/4e van de totale erfenis.

Als er dus genoeg 'cash geld' is om dat buitenverblijf als dat vrije deel aan de partner na te laten, kan het.

k.b.

#7 , 06 jul 2015 13:22

Mede-eigenaar en recht hebben om het te bewonen zijn twee verschillende dingen.
Het is niet omdat je mede-eigenaar bent dat je ergens mag wonen. En het is niet omdat je ergens mag wonen dat je mede-eigenaar bent.

Tenzij een er een groot kapitaal is, is er weinig dat je kan doen.
Elk kind heeft recht op zijn reservataire deel (van ZIJN ouder). Jouw kinderen erven dus enkel van jou en de kinderen van je partner enkel van hem/haar.
Je kan bij testament nog wel een deel vrij bepalen, maar dat gebeurt niet automatisch. Hoe groot dat deel is, hangt af van hoeveel kinderen je hebt. (Bij 1 kind is dat de helft, bij 2 kinderen is dat 1/3e, bij 3 of meer kinderen is dat vrije deel 1/4e van de totale erfenis.

Als er dus genoeg 'cash geld' is om dat buitenverblijf als dat vrije deel aan de partner na te laten, kan het.
Dan kan je natuurlijk ook gewoon dit geld nalaten aan de langstlevende ...
Deze kan het dan gebruiken om desgevallend diegenen die uit onverdeeldheid willen treden te vergoeden ...

k.b.

duma

#8 , 06 jul 2015 13:46

Als ze niet aan de langstlevende willen verkopen, zit je dan wel met een probleem natuurlijk, als je ineens het huis nalaat, ben je zeker.
Maar bon, ik acht de kans klein dat er zoveel kapitaal is. bij de meeste mensen is er dat toch niet.

Bojangles
Topic Starter

#9 , 06 jul 2015 14:05

Ja, maar, wat erven mijn kinderen dan ? Ik heb zelf twee kinderen en mijn partner 1 kind. Stel dat we wettelijk samenwonend zijn, en ik kom te sterven, mogen mijn kinderen dan (net zoals ik) in mijn tweede verblijf hun vakanties doorbrengen zonder toestemming van mijn partner ? Mogen ze het verkopen ? (zo ja, wat als mijn partner dit niet wil ?). Moet mijn partner hun financieel vergoeden als ik kom te overlijden ?

k.b.

#10 , 06 jul 2015 15:03

Het aandeel van de overledene vererfd naar diens kinderen ... de langstlevende behoudt zijn aandeel ...
Indien u eerst zou overlijden ontstaat er dus een situatie waarbij uw partner 50 % eigenaar is en uw kind de andere 50 % van de eigendom bezit .

Voor zowel verkoop , verhuur , en eigen gebruik is de goedkeuring van alle eigenaars vereist.

Bovendien hebben alle partijen het recht uit onverdeeldheid te treden , in eerste instantie "minnelijk" maar bij het uitblijven van een overeenkomst via de rechtbank en mongelijks met openbare verkoop tot gevolg.

Het komt er dus op aan dat na uw overlijden uw partner "overweg" kan met haar en uw kinderen ...
Het wordt nog iets "lastiger" als er eventueel minderjarigen in het spel zijn ... die dan bvb in geval van uw dochter zouden "vertegenwoordigd" worden door hun moeder ...

k.b.

duma

#11 , 06 jul 2015 15:39

wat erven mijn kinderen dan ?
Uw kind erft uw volledige eigendom. Als je gehuwd bent, is dat enkel in naakte eigendom en heeft je partner over jouw deel vruchtgebruik.
Bij wettelijk samenwonen, beperkt dat vruchtgebruik zich tot de gezinswoning, maar dat kan je afnemen bij testament.
Bij feitelijk samenwonen, is er geen automatisch vruchtgebruik van de gezinswoning, maar kan je dat geven per testament.
Stel dat we wettelijk samenwonend zijn, en ik kom te sterven, mogen mijn kinderen dan (net zoals ik) in mijn tweede verblijf hun vakanties doorbrengen zonder toestemming van mijn partner ?
Dan is jouw partner voor 50% eigenaar en elk kind voor 25%.
Zij zijn dan SAMEN eigenaar en moeten SAMEN beslissen over hun eigendom.
Ze hebben allemaal evenveel recht om daar te komen, aangezien dat niemands gezinswoning is.
Maw: Als 1 van jouw kinderen daarheen trekt, is dat niet strafbaar. De miserie begint natuurlijk wanneer er onderling geen afspraken gemaakt kunnen worden of er schade wordt veroorzaakt.
Mogen ze het verkopen ? (zo ja, wat als mijn partner dit niet wil ?).
Zij mogen niet alleen beslissen om het te verkopen. Voor een verkoop is de handtekening van elke eigenaar nodig.
Het maakt niet uit wie voor hoeveel procent eigenaar is.

Als uw partner niet wil verkopen, kunnen zij wel de verkoop eisen.
Niemand kan verplicht worden eigenaar te blijven van iets (met uitzondering van de gezinswoning: daar kunnen ze je partner nooit uitzetten).
Dat kan dan via de vrederechter en die zal dan de openbare verkoop vorderen, welke typisch minder opbrengt dan een particuliere verkoop.
Moet mijn partner hun financieel vergoeden als ik kom te overlijden ?
Neen.
Maar wat bedoel je exact?

Bojangles
Topic Starter

#12 , 06 jul 2015 16:10

Oké, da's al iets duidelijker. Als ik goed begrijp kunnen mijn kinderen het tweede verblijf niet 'gebruiken' zolang ze de toestemming van mijn partner niet zouden hebben, maar ze zouden wel via de rechtbank kunnen eisen dat het verkocht wordt door uit de onverdeeldheid te stappen.

Verandert de zaak als we zouden gehuwd zijn ?

En bijkomend vraagje : de notaris is Spanje heeft ons aangeraden om een testament te maken. Heeft dit nog zin vermits het Belgisch erfrecht van toepassing is ? En zo ja, wat is dan de bedoeling van dit testament ? Als de kinderen van rechtswege erven dan kunnen we dat toch niet via een testament schenken aan mekaar ?

Bojangles
Topic Starter

#13 , 06 jul 2015 16:13

Citaat : Uw kind erft uw volledige eigendom. Als je gehuwd bent, is dat enkel in naakte eigendom en heeft je partner over jouw deel vruchtgebruik. Bij wettelijk samenwonen, beperkt dat vruchtgebruik zich tot de gezinswoning, maar dat kan je afnemen bij testament.

Het gaat wel om een tweede verblijf in het buitenland. Geldt dit ook daarvoor ? We zijn nog steeds gedomicilieerd in België.

wanton

#14 , 06 jul 2015 18:48

Alleen het vruchtgebruik van de gezinswoning beschermt de langstlevende. Welke de onderlinge eigendomsverhouding ook is van de eigendom in Spanje, de kinderen kunnen steeds de verkoop vragen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

duma

#15 , 07 jul 2015 08:16

Als ik goed begrijp kunnen mijn kinderen het tweede verblijf niet 'gebruiken' zolang ze de toestemming van mijn partner niet zouden hebben
Neen, dat heb ik niet gezegd. Ze zijn vanaf uw overlijden mede-eigenaar en hebben evenveel rechten als eender welke andere mede-eigenaar; dat bij samenwonen.

Enkel indien je gehuwd zou zijn, zou je partner daarover het vruchtgebruik krijgen en zouden ze het dus niet mogen gebruiken. MAAR aangezien dat de tweede woning is en niet de beschermde gezinswoning, kunnen ze dan nog steeds de verkoop eisen. Je partner zou dan wel zijn stuk vruchtgebruik ook nog uitbetaald moeten krijgen en naargelang hoe oud hij is, maakt het dat voor de kinderen een pak minder interessant om de verkoop te eisen.

En bijkomend vraagje : de notaris is Spanje heeft ons aangeraden om een testament te maken. Heeft dit nog zin vermits het Belgisch erfrecht van toepassing is ? En zo ja, wat is dan de bedoeling van dit testament ? Als de kinderen van rechtswege erven dan kunnen we dat toch niet via een testament schenken aan mekaar ?
Het is inderdaad Belgisch erfrecht dat van toepassing is, maar een testament (bij een Belgische notaris) kan wel degelijk nu hebben.
Je kan, zoals hieronder reeds uitgelegd, je vrij beschikbaar deel aan je partner nalaten. Jij hebt twee kinderen, dus kan je 1/3e van je erfenis in volle eigendom aan je partner nalaten.
Je kan je kinderen niet onterven, ze hebben steeds recht op hun derde deel, maar je kan hun erfdeel wel beperken, want zonder testament erft elk kind de helft van jouw nalatenschap.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”