Hallo,
De 16- en 19-jarige zonen van mijn vriend hebben een half jaargeleden beslist dat ze niet meer bij hun moeder willen wonen. Dit om wille van jarenlang alcoholmisbruik en alle problemen die daar bijhoren (deurwaarders, verhuizen, leugens, verwaarlozing, etc...).
Ze hebben een time out gevraagd en hebben hun moeder al 6 maanden niet meer gezien.
De afgelopen jaren heeft de moeder ook bij mijn vriend veel schulden gemaakt. Schoolrekeningen, doktersrekeningen, inschrijvingsgeld hogeschool etc . Dit werd telkens betaald door mijn vriend en zou door de moeder worden terugbetaald, wat zelden gebeurde.
In januari, voor de beslissing van de zonen om niet meer bij hun moeder te wonen, heeft de moeder toegestemd om de helft van het kindergeld te storten en maandelijks 50€ aan mn vriend af te betalen. Dit is op papier gezet en door beiden ondertekend (geen juridische waarde). Sindsdien hebben we geen enkele euro gezien.
Nu de kinderen deze beslissing genomen hebben, en nog steeds achter deze beslissing staan, heeft mijn vriend het volledige kindergeld gevraagd en ons maandelijks 70€ terug te betalen om haar schulden af te lossen. Ze heeft hier weer in toegestemd, maar weer hebben we hier nog niets van gezien.
Wat moeten we doen?
Mijn vriend heeft er altijd van af willen zien dat we naar rechters en advocaten stappen om de kids te beschermen. Dat wil zeggen dat er op papier staat dat de kids elke 2 weken een weekend naar ons komen. Ook al hebben we sinds 2005 co -ouderschap.
Nu vrees ik dat we geen andere opties meer hebben om het financiele plaatje goed te regelen.
Wat we willen is dat het kindergeld rechtstreeks op zijn rekening wordt gestort, dan moeten we niet blijven bedelen en zeuren voor wat ons toekomt. En we willen dat de kinderen officieel bij ons wonen.
Ze willen op termijn hun moeder wel eens gaan bezoeken, maar geen weekendregeling.
Kunnen we dit regelen zonder advocaat? Wat zijn de eerste stappen die we moeten nemen?
Iemand zei me dat ik bij de wijkpolitie moest aangeven dat de kinderen bij ons wonen? Klopt dit?
Graag jullie advies!