Ik ben huurder sinds 10 maanden en heb een huurovereenkomst getekend van 9 jaar.
Inbrekers hebben geprobeerd in te breken doch zijn niet binnen geraakt , maar hebben
wel de sectionale automatische poort beschadigd. Ik heb dezelfde dag een PV laten opmaken
door de Politie en alles netjes doorgestuurd naar de huisbaas. Hij heeft dit overgemaakt aan
zijn brandverzekering.
De poort ging niet meer dicht en heb de leverancier van de poort opgebeld die er voor gezorgd
heeft dat de poort mechanisch terug werkte. Er is echter schade en volgens deze technicus
moet de ganse poort vervangen worden. Ook geloofde hij niet dat er ingebroken was en zei
hij dat dit van binnen uit moet gebeurd zijn , wat niet het geval is. Volgens mij zijn de inbrekers
met een koevoet onder de poort geraakt want er zit een nogal brede rubber onderaan de poort.
En deze hebben met de koevoet zo de binnenkant van de poort beschadigd. Aan de buitenkant is niets
te zien.
Mijn huisbaas wilde dat ik een offerte zou aanvragen aan de leverancier van de poorten nochtans
is het zijn taak denk ik om de materialen te kiezen ter herstelling van de poort ?
Kan ik daar in de problemen mee komen dat ik een offerte op mijn naam heb aangevraagd ?
Ook is er een 250 euro franchise. Ik vermoed dat dit ten laste van de huisbaas is ?
Er is maar 1 sectie stuk van de poort. De onderste sectie. De rest is nog perfect in orde.
Maar de leverancier van de poort zei dat men zo 1 paneel niet meer kan vast krijgen.
Dus hij zegt dat de volledige poort moet vervangen worden. Wat als de expert van
de verzekering daar niet mee akkoord gaat ???
Mij moeder voelt zich niet meer veilig in dit huis. Maar heb een contract van 9 jaren.
Kan dit contract verbroken worden zonder dat ik 3 maanden boete + 3 maanden opzegtermijn moet betalen ?