Huisdier (kat) in huurappartement

Klieve1989
Topic Starter

Huisdier (kat) in huurappartement

#1 , 13 aug 2015 14:25

Hey,

Een topic waar veel over terug te vinden is, maar bij mijn weten niets over onderstaande situatie:

In november 2014 ben ik met mijn vriendin gaan samenwonen in een huurappartement. Dit werd te huur aangeboden door een immokantoor.

Tijdens de overloping van het huurcontract keken we uit naar wat voor ons een belangrijk gegeven was: hoe zat het met het houden van (kleine) huisdieren?

In het huurcontract staat letterlijk: "Het houden van huisdieren is toegelaten mits overeenkomst met de verhuurders".
Dit was voor ons wat vaag en vroegen meteen wat duidelijkheid hierover aan de immomedewerker. Zij had op regelmatige basis contact met de huurbaas (het immokantoor is er vlakbij) en ze vertelde ons dat het houden van kleine huisdieren geen probleem was voor de huurbaas, dat het een redelijke mens is en dat we daar met hem sowieso wel een compromis mee konden sluiten.
Voor ons klonk dit vrij positief (vind de dag van vandaag maar eens een app waar huisdieren toegelaten zijn), dus we tekenden het contract om op termijn wel een kat aan te schaffen.

Enkele weken geleden sprak ik de huurbaas aan over het feit dat we graag een katje zouden willen houden.
Hij stond hier heel weigerachtig tegenover en zei dat hij geen beesten in zijn appartementsblok wil, want volgens hem komt er daar vroeg of laat wel miserie van. Ik probeerde hem te overtuigen door allerlei argumenten op tafel te leggen maar hier had hij duidelijk geen oren naar, sterker nog, hij probeerde telkens van onderwerp te veranderen.

Op het einde van de discussie vroeg ik hem dan uiteindelijk waarom er dan in het huurcontract staat dat huisdieren toegelaten zijn mits overeenkomst. Dus wat voor dieren er dan eventueel wél zijn toegelaten.
Hierop antwoordde hij: "Ja maar da klopt nie, da staat wel zo int contract maar das nie juist, hier mogen geen dieren gehoude worden. Ze hebben mij da aangeraden op het immokantoor dat ik da nie mag toelaten want daar komt miserie van!"

Conclusie: wij zijn bedrogen door zowel het immokantoor als de huurbaas!

Wat valt hier aan te doen? We keken er enorm naar uit om op termijn een kat in huis te nemen, maar dan krijg je plots zó'n situatie...

Mvg
Kevin

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 aug 2015 14:28

Niets. U neemt gewoon een kat.

Klieve1989
Topic Starter

#3 , 13 aug 2015 14:41

Lanox,

Hier hebben wij ook aan gedacht, maar onze huurbaas woont hier ook in de blok en vroeg of laat zou hij of een andere bewoner het beestje wel eens zien zitten voor de raam of dergelijke. Als je op de bovenste verdieping woont is de kans daartoe kleiner, maar wij wonen op het gelijkvloers vlak naast de hoofdingang.

Wie weet wat voor een ellende heb ik dan aan de hand als de kat voor de raam gaat zitten op het moment dat de huurbaas of iemand anders thuiskomt?

Reclame

Turaki

#4 , 13 aug 2015 14:59

maar onze huurbaas woont hier ook in de blok en vroeg of laat zou hij of een andere bewoner het beestje wel eens zien zitten voor de raam of dergelijke.
En dan?
Wie weet wat voor een ellende heb ik dan aan de hand als de kat voor de raam gaat zitten op het moment dat de huurbaas of iemand anders thuiskomt?
Een huisbaas die komt zagen over iets waar hij zich niet mee te moeien heeft. Sta op uw strepen, verwijs hem naar de uitgebreide verzameling uitspraken die dergelijke clausule als nietig doen beschouwen, en geef uw kat een kussentje om zacht op de vensterbank te kunnen zitten.

Klieve1989
Topic Starter

#5 , 13 aug 2015 16:59

Waar kan ik deze artikels van het wetboek m.b.t. het verbieden van huisdieren vinden? Op die manier kan ik ze eventueel uitprinten en aan hem voorleggen, mochten er problemen van komen...

Vind het jammer dat het zo moet gaan, want ik kan begrijpen dat het officieel zijn eigendom is en dat hij beslist wat ermee gebeurd enz, maar een verbod op huisdieren, in dit geval een doodgewone kat, is ronduit belachelijk.

Ben normaal een persoon die oprechtheid en eerlijkheid hoog in het vaandel draagt, maar als je zo wordt gekloot door zowel de immo als de huurbaas, dan kan het niet anders...

sloeberken

#6 , 13 aug 2015 19:18

Daar is geen echte wetgeving onder. De grondwet en de Europese wetgeving gaat hierover.
Huisdier houden behoort tot u persoonlijke, en het recht op eerbiediging van zijn privéleven en zijn gezinsleven.
Er zijn al tal van uitspraken over het houden van huisdieren, zou er nier meer over spreken en een katje aanschaffen.

http://www.belgium.be/nl/justitie/privacy/

http://www.juridischforum.be/forum/viewtopic.php?t=7884
Laatst gewijzigd door sloeberken op 13 aug 2015 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 aug 2015 19:24

Immo /verhuurder hebben contract getekend en daar staat in dat kleine huisdieren mogen mits akkoord .
Wel het staat al in het contract .... zal leuk worden mocht dit tot de vrederechter komt.

Enkel bij overlast ( elke vorm van) kan er opgetreden worden.

Turaki

#8 , 13 aug 2015 20:22

Voorgaande aansporingen tot het negeren van de wensen van de eigenaar, zouden jou wel eens zuur kunnen opbreken ...
Als jij zijn wensen niet respecteert, kan hij bij de eerste contractuele gelegenheid de huurovereenkomst beëindigen.
Waar sta je dan?
De eerste contractuele mogelijkheid om de huurovereenkomst te verbreken (zonder kosten) is na 9 jaar (ervan uitgaande dat het een contract van 9 jaar is). Als iemand bereidt is om 9 jaar lang te wachten om wraak te kunnen nemen, lijkt het mij iemand die ook over andere zaken zal vallen, en zal er sowieso een opzeg komen na 9 jaar, ongeacht of er een kat is of niet. Ik zie hier dus weinig of geen bijkomende problemen voor TS.

Klieve1989
Topic Starter

#9 , 13 aug 2015 22:50

Het huurcontract is trouwens een 3-6-9-contract, even ter informatie.

tira00

#10 , 13 aug 2015 23:35

Ik moet gelukkig niet huren, maar ik erger me dood aan al die verhuurders die zich bemoeien met het privéleven van hun huurders.
Puur machtsmisbruik...

Vandebos

#11 , 14 aug 2015 01:04

Voorgaande aansporingen tot het negeren van de wensen van de eigenaar, zouden jou wel eens zuur kunnen opbreken ...
Als jij zijn wensen niet respecteert, kan hij bij de eerste contractuele gelegenheid de huurovereenkomst beëindigen.
Waar sta je dan?
Ook een eigenaar moet zich houden aan de regelgeving en jurisprudentie en niet denken dat het inlassen van een clausule hem almachtig maakt...

KJ86

#12 , 14 aug 2015 09:43

Ik moet gelukkig niet huren, maar ik erger me dood aan al die verhuurders die zich bemoeien met het privéleven van hun huurders.
Puur machtsmisbruik...
Het is heel gemakkelijk om de vinger te wijzen maar je moet durven doordenken. Wat is de oorzaak van die massale weigering?
Ik vind geen statistieken terug maar als ik in mijn eigen omgeving kijk, denk ik dat je een clausule van die aard in meer dan 50% van de contracten voor appartementen gaat tegenkomen.
Persoonlijk plaats ik ook een beperkende clausule, maar trek ik mij maar daar weinig van aan als de huurder toch van gedachte verandert. Ik vind het wel egoïstisch van mensen om een kat op te sluiten in een appartement. Je ziet die katten dan een groot deel van hun tijd voor een raam zitten. Ik vraag mij dan af of dat ze de buiten missen.
.

Vandebos

#13 , 14 aug 2015 09:48

U kan in uw contract het houden van huisdieren verbieden. Zolang het echter handelt om gewone huisdieren die in overeenstemming met de oppervlakte van het pand (één kat in een flat is geen probleem, 5 katten wel, één Jack russel in een appartement is geen probleem, Deense dog wel.) zal bij geding een rechter doorgaans oordelen dat het belang van het gezin dat het pand bewoont en de rol van een huisdier erin, zwaarder doorweegt dan een verbod dat reeds meermaals door rechtbanken van eerste aanleg als een inbreuk op privacy en het EVRM werd veroordeeld.

Huisdieren zonder meer verbieden in een clausule in een huurcontract is de slechtst mogelijke benadering die men voor dit probleem kan hanteren..

Turaki

#14 , 14 aug 2015 09:49

Als eigenaar ...
Dit verduidelijkt al veel.
... begin ik een overeenkomst met een nieuwe huurder altijd met een kortlopend contract (1 jaar) en verzamel ik voorafgaandelijk zoveel mogelijk (legaal verworven) info van de kandidaat-huurder.
In dergelijke situaties (dus verhuurders die starten met een contract van 1 jaar) zou ik de huurder aanraden om een jaar op de tanden te bijten (dus tot het contract overgaat naar 9 jaar), en dan pas een huisdier in huis halen.
Lieden die er geen probleem mee hebben om mijn eigendom te bezwaren met het houden van katten, honden en andere in appartementen niet thuis horende dieren, worden zodoende meestal op voorhand uitgesloten.
Verhuurders die er geen probleem mee hebben om eisen op te leggen die niet mogen, verdienen niet beter dan op dergelijke wijze behandeld te worden.

Ik kan u volgen als er sprake is van een een grote hond op een klein appartement (valt in mijn ogen onder dierenmishandeling), of achteraf als blijkt dat het dier overlast veroorzaakt (slecht opgevoed en geluidsoverlast, slecht onderhoud en geuroverlast, ...), maar een absoluut verbod? Dat kan u nooit afdwingen.

Turaki

#15 , 14 aug 2015 09:51

Jurisprudentie ivm het houden van huisdieren is 1 zaak ...
Het bewust negeren van de terechte verzuchtingen van een eigenaar. is provocerend en zal hun relatie niet ten goede komen.
Het bewust negeren van de wetgeving en rechten van een huurder is ook provocerend en zal evengoed de relatie niet ten goede komen. Een huurder die weet wat zijn rechten zijn, gaat u niet tegenhouden.

Terug naar “Huren”