Boekhouder zonder erkenning

Evertien
Topic Starter

Boekhouder zonder erkenning

#1 , 16 nov 2015 15:55

Ik probeer het zo kort als mogelijk te houden, maar het gaat als volgt.

10j lang heb ik een boekhoudster gehad die op zelfstandige basis mijn boekhouding van mijn bvba deed.
Deze taak voerde ze uit op een wat groter accountantskantoor waar als nodig zij de hulp vroeg aan derden, ook werd de jaarrekeningen verstuurd en aangerekend door het hoofdbedrijf en aan mijn zaak gefactureerd.

Alles liep goed tot ik in 2010 een controle kreeg van zowel btw als belastingen voor mijn vennootschap. er werd een omzetverhoging gedaan met alle boetes en extra btw en belastingen.

Daar zij ook mijn personenbelastingen opstelde ( reeds jaren ) ben ik ook in 2013 en 2014 zwaar aangepakt door de belastingen met de nodige kosten en boetes.

Nu heb ik weer een controle gekregen op mijn vennootschap over 2012 en 2013 waarvan men wat fouten in de aangiftes vindt, ondertussen ben ik geen klant meer bij haar maar wel bij het hoofdkantoor waar zij op zelfstandige basis werkt.

Nu is er weer een boete voor het fout ingeven van allerlei die ik haar onder de neus smeer en die wil ze zeker niet betalen.

Ik heb ondertussen nagetrokken of ze is geregistreerd als fiscalist/boekhoudster bij het BIBF maar niets wijst erop dat ze een erkenning heeft?

Wat kan ik hiermee?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 nov 2015 16:01

Ik heb ondertussen nagetrokken of ze is geregistreerd als fiscalist/boekhoudster bij het BIBF maar niets wijst erop dat ze een erkenning heeft?

Wat kan ik hiermee?
Heb je eens gekeken of ze erkend is bij de iab, Instituut van de Accountants en Belastingconsulenten
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW

#3 , 16 nov 2015 17:12

Maar uiteindelijk blijf je wel zelf verantwoordelijk voor een goede boekhouding.

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 16 nov 2015 17:24

Maar uiteindelijk blijf je wel zelf verantwoordelijk voor een goede boekhouding.
De boekhouder kan ook maar werken met wat je hem geeft.
Hij werkt niet met een glazen bol.
rubbish in = rubbish out
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Evertien
Topic Starter

#5 , 19 nov 2015 20:30

Dank voor de reacties maar dit zijn niet echt antwoorden op mijn vraag.

Mijn voormalige boekhoudster heeft dan wel een vennootschap waar zij haar activiteiten in uitoefent maar heeft geen licentie voor boekhouding dit heb ik nagetrokken bij het BIBF en het IAB

Zij geeft zich wel uit als ' boekhoudster ' en factureert daar ook naar, enkel de jaarrekeningen werden door het hoofdkantoor nagekeken en neergelegd.

Nu mijn vraag is of iemand zonder wettelijke licentie zomaar aan boekhouden mag doen? zo kan iedere pasteibakker gaan boekhouder worden

Ik laat hier enkele links http://www.bibf.be/Index.asp?Idx=1719

en http://www.bibf.be/uploads/documents/Ar ... 13_web.pdf

denlowie
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 nov 2015 20:49

Nu mijn vraag is of iemand zonder wettelijke licentie zomaar aan boekhouden mag doen? zo kan iedere pasteibakker gaan boekhouder worden
Als deze onder de controle werkt van een erkende boekhouder(of vennootschap) kan dit perfect, in de meeste boekhoudkantoren werken mensen die niet erkend zijn, als de patroon maar erkend is !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Handelspraktijken”