Een moeilijke

Daffie
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Een moeilijke

#1 , 16 nov 2015 19:25

Wij hebben onderling een eot opgemaakt, waarbij weekend om en om en elke dinsdag en donderdagavond zoontje bij de papa is.

Nu is er ook id eot opgenomen dat als 1 vd ouders niet kunnen, zoonyje eerst naar de andere ouder gaat ipv naar grootouders e.d, vnl ik stuurde hierop aan omdat de papa veel in het buitenland zit enzo.

Nu heeft de papa reeds een lange mail gestuurd met dinsdag en dondavonden waarop hij er niet kan zijn voor zoontje owv buitenland, skieen, etentjes e.d
Op de meeste dagen kan ik, dus is zoontje extra bij mij

Nu komte het probleem, ex verwacht dan dat ik die dinsdag bv wissel tegen de woensdag of een andere dag, maat dat zie ik niet zitten. Ik heb ook verplichtingen en vind afspraak eot is afspraak.
Als ik eens een dagje niet kan, gaat zoontje uiteraard ook eerst naar de papa

Nu zit de papa te zeggen dat ik hel schuldgevoel geef en hem niets gun en hij zijn zoontje zo weinig ziet...
Maar ik,moet toch geen aanpassingen doen omdat ex voor zn werk ih buitenland zit op zijn avond?

Kan ik dat gedurende een langere tijd bijhouden, alle wissels die de papa vraagt om daarme het co ouderschap of toch de regeling te verminderen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wilfried1954
Contacteer: Website

#2 , 16 nov 2015 20:23

Ik begrijp de hulpvraag niet goed. Als je een EOT maakt door samen te onderhandelen is die toch steeds wijzigbaar door terug te onderhandelen? Als hij veel in het buitenland verblijft dan kunnen jullie toch gewoon wat wijzigingen aanbrengen? Als het de bedoeling is dat je naar de rechtbank gaat om je EOT te betwisten zal de rechter initieel rekening houden met wat je bent overeengekomen maar ook met een gewijzigde context.

Daffie
Topic Starter

#3 , 16 nov 2015 20:47

De bedoeling is om idd de regeling zo te houden, we hbbn al getekend bij de notaris. En de papa wil zijn twee dagen niet opgeven omdat hij er recht op heeft als papa en het ook zijn zoon is, is zijn logica.

Maar voel me er wat slecht bij dat hij de helft vd tijd die twee dagen niet kan waarmaken owv zijn werk en ik dan zoontje extra heb maar hij dan een andere dag in ruil wil die hem beter uitkomt, maar mij dan niet. Maar daar staat niets van in de eot dat ik dan terug moet wisselen

Reclame

Wilfried1954
Contacteer: Website

#4 , 17 nov 2015 10:25

De ouderschapsovereenkomst (verblijfsregeling en kostenregeling) is steeds wijzigbaar als er wijzigingen in de context zijn. Dus als hij voor zijn werk de helft van die dagen niet kan zouden jullie kunnen samenzitten en andere dagen overeenkomen. Als het voor te gaan eten is en voor te skiën, dan moet het voor hem een kwestie zijn waar hij prioriteit aan geeft.

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#5 , 17 nov 2015 10:42

Persoonlijk denk ik dat de beste benadering gewoon is een transparante regeling op papier te zetten waarin de tijdsverdeling en wie wat doet (tijdstip overhandiging, wie komt ophalen....) gedetailleerd omschreven is en zo weinig mogelijk uitzonderingen voorkomen en deze daarna te laten valideren zodat er geen discussie mogelijk is.

Daarna is het kwestie voor de partijen om zich daaraan te houden, anders komen er toch enkel frustraties van; iedereen vindt voor zichzelf wel een goede reden voor een 'uitzondering' of een bijzondere omstandigheid maar daar hoeft de andere partij nog niet mee akkoord te zijn.

Iets onverwachts kan voorkomen, maar per definitie moet dat zeldzaam zijn. Elke week een telefoontje dat het niet kan of iets later/vroeger zal zijn....dat werkt niet en zorgt enkel voor verzuring en partijen die zich ingraven op hun positie.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

k.b.

#6 , 17 nov 2015 10:52

Jullie kunnen daar dus toch gewoon best onderling iets in overeenkomen ...

Volgens mijn persoonlijke mening is de uitgewerkte regeling toch niet zo voor de hand liggend ... ik merk op dat het kind in de week ieder dag van ouder wisselt ...
En beiden lijken jullie een aantal "verplichtingen" te hebben ...
En als je dan wat verder leest dan heb ik sterk de indruk dat deze "verplichtigen" eigenlijk hobbies zijn ...
Ik vind ook nergens in je post de leeftijd van jullie kind terug ...

k.b.

Daffie
Topic Starter

#7 , 17 nov 2015 14:45

Zoontje is 3 jaar en heeft geen probleem met die regeling, of toch niet waar we van op de hoogte zijn of merkbaar.

De dinsdag, en donderdagavond bij de papa. Reden waarom die keuze:
De vrijdagavond kan papa nooit op tijd ad buitenschoolse opvang staan, ik kan zoontje stipt halen als school gedaan is.
Idem voor de woensdagmiddag, papa kan nooit thuis zijn dan, ik ben altiid vanaf 14u thuis
Maandag kan ik ook altijd ad schoolpoort staan.
Dond heb ik om de twee weken late shift tot 22u, dus dan bij de papa.

Ik werk in ploegen 1/2 weekends, dat weekend is zoontje bij de papa,,ik doe dat werk al 10 jaar dus in weekends kan ik nooit wisselen of eens uitzonderlijk voor familiefeest

De avonden dat zoontje niet bij mij is, de dinsdag en dond om de twee weken werk ik extra bij om rond te komen, daarmee bedoel ik idd die verantwoordelijkheid, vaak doe ik erna nog iets van sport in clubverband.
Dus zomaar een maand op voorhand, kan ik niet alles omgooien en minder gaan verdienen door een avond niet te knn werken.

duma

#8 , 23 nov 2015 17:11

Even ter zijde: Moest dit ooit naar een rechtbank gaan, zal de rechter weel eens lachen met het 'niet door andere opvangen'. De ene ouder heeft geen énkele zaak met hoe de andere ouder zijn opvang regelt.
En daar maken jullie ook de problemen? Waarom niet gewoon een regeling waar ieder zich aan houdt? Waarom moet er gewisseld worden?

Wisselen kan alleen maar als beiden ermee akkoord gaan en concreet: Neen, vader heeft géén recht op een andere dag als hij aan jou vraagt om jullie kind op te passen tijdens zijn tijd en jij daarmee akkoord gaat. Die dag is het ZIJN dag en beslist hij bijgevolg hoe de opvang verloopt. Vraagt hij dat aan jou, goed, vraagt hij dat niet aan jou, ook goed. Maar het is en het blijft opvang tijdens zijn tijd en dat geeft hem nooit recht op extra tijd met de zoon. Dan moet hij er maar zijn op de moment dat het wél zijn tijd is.

Terug naar “Echtscheiding”