Schimmelwoonst zwangerschapscomplicaties

Blaatpraat
Topic Starter

Schimmelwoonst zwangerschapscomplicaties

#1 , 25 jan 2016 16:20

Ik post dit hier, omdat ik niet meteen kan bepalen of dit beter bij Huren aldan bij een van de medische categorieën behoort.

Na het volgen van dit topic (en 1 post van mijzelf), heb ik besloten om zelf een topic aan te maken:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 38&t=69540

Tot eind augustus huurden mijn vrouw en ik een woonst.
Deze woonst zat vol van de schimmel.
Deze schimmel is er gekomen door nalatigheid van de eigenaar, en het proberen te behandelen was voor ons dweilen met de kraan open (omdat de oorzaak niet aangepakt werd).
We hebben nadien een rechtszaak gehad tegenover de eigenaar, en op dit punt hebben we gelijk gekregen (de oorzaak van dit probleem + de gevolgen: de schimmel zijn integraal de fout van de eigenaar).

Nu zit er al tijden een vraag in m'n hoofd, en dankzij dat topic zal ik er toch verder mee gaan.
Dit jaar is mijn vrouw zwanger geweest.
Op het einde van de zwangerschap zijn er veel complicaties geweest, en deze zullen als gevolg hebben dat mijn zoon voor de rest van z'n leven gehandicapt zal zijn (helaas).
Nu heb ik een vermoeden dan deze complicaties te linken zijn aan de schimmel.
Wij moesten ons iedere dag wassen in een beschimmelde badkamer, met GEEN mogelijkheid tot verluchten (ik ga er niet dieper op in, daar dit al voor de rechtbank gewonnen is).

Is er een mogelijkheid om te laten onderzoeken of deze complicaties iets te maken zouden hebben met de beschimmelde woonst?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jan 2016 16:46

Dat kan, maar je zal je blauw betalen aan expertises en onderzoeken, die je uiteraard kan terug vorderen op voorwaarde dat jullie gelijk krijgen.

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#3 , 25 jan 2016 18:02

Blaatpraat, het spijt me erg dat zoiets je overkomen is. Ik zou adviseren om, voordat je een procedure start eens te trachten een afspraak te maken met een mycoloog aan een universiteit om te kijken of de soorten schimmels die daar kunnen voorkomen effectief schadelijk kunnen zijn. Sommige zijn schadelijk bij inademing van de sporen, vooral bij personen met verzwakte immuniteit. Sommige produceren toxines die kankerverwekkend zijn indien je ze binnenkrijgt, vb aflatoxine. Feit is, zoals mava aanhaalt, dat het een moeilijke zaak zal worden om -gesteld dat de handicap in theorie in verband kan worden gebracht met een schimmel- eea concreet aan te tonen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Franciscus

#4 , 25 jan 2016 21:49

Kunnen er nog stalen genomen worden?
Ik herinner me een case waar de dienst woningtoezicht gemeente controle ging doen en een zwangere medewerkster direct werd buiten gestuurd uit het huis en een deskundige werd opgevorderd om de schimmels in het pand te bekijken.
Andere medewerkers mochten daarna binnen maar dame uit voorzorg toch maar niet.

KJ86

#5 , 25 jan 2016 22:19

Ik vind het oprecht erg dat uw kindje geboren is met een handicap.
Hetgeen dat je hieronder gaat lezen zal misschien cru overkomen maar ik weet niet hoe ik het anders kan formulieren.
De schuld afschuiven op de verhuurder is te eenvoudig. De verhuurder was in fout door geen verluchting te voorzien in de badkamer maar de keuze om een badkamer met schimmel te gebruiken lag bij uw vrouw. Schimmel kan eenvoudigweg verwijderd worden op allerlei manieren.
De schimmel zal terugkomen door condensatie maar als je schimmeldodend product gebruikt, duurt het weken vooraleer de omstandigheden terug gunstig genoeg zijn. Mits periodiek onderhoud met de juiste producten kunnen zelf de meest vochtige ruimtes schimmelvrij gehouden worden.

Het ontbreken van een verluchting in een badkamer is nog niet eens een ernstige inbreuk op de vlaamse wooncode.

Franciscus

#6 , 25 jan 2016 22:25

Of het te eenvoudig is weet ik niet.
In elk geval moet er een bewijs zijn een causaal verband tussen oorzaak feit en gevolg. Wat effectief niet gemakkelijk zal zijn.

Terug naar “Huren”