Echtscheiding, woning naar ex, hoe vergoeden voor reeds afbetaalde lening?

marc86
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Echtscheiding, woning naar ex, hoe vergoeden voor reeds afbetaalde lening?

#1 , 19 mar 2016 20:09

Beste,

Ik ben getrouwd (wettelijk stelsel) en nu zijn we feitelijk gescheiden (sinds 1 April 2015) en zouden graag alles in orde brengen. Ik kom nog goed overeen met men ex.
We hebben samen een woning (die nu gebouwd wordt), waarvoor we een lening hebben aangegaan eind 2012.
Nu wil men ex het huis overnemen, aangezien dit momenteel financieel niet gaat, ben ik akkoord nog 2 jaar de helft van de lening mee af te betalen (tot 1 April 2018).

Nu proberen we op papier te zetten welk bedrag ze mij binnen 2 jaar schuldig is voor de uitkoop.
Ik had oorspronkelijk 25.000 euro eigen inbreng en we hebben de lening steeds samen afbetaald (of toch ongeveer, ik verdien een heel stuk meer, maar alles is 50/50 dus maakt niet uit).
Zij stelt voor dat ze mijn start kapitaal + 1/2 van de lening voor de 3 jaar (1 april 2015 tot 2018) dat we uit elkaar zijn terug betaald, +- 25.000 euro.
Nu vroeg ik me af of ik ook geen recht heb op 1/2 van de afbetaalde lening alvorens we feitelijk gescheiden waren, dus vanaf de start van de afbetaling, wat nog eens +- 20.000 euro..

Ook was ik aan het denken als ik dit geld terug krijg, het voor mij een verlies-operatie is (inflatie), dus dacht ik het verschuldigde bedrag x de gemiddelde inflatie te doen?

Graag advies wat men rechten zijn of wat er gebruikelijk is in deze situatie.

Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
marc86
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 apr 2016 18:14

Hye,

niemand input of ervaring in deze situatie?

Ik kom goed overeen met mijn ex maar vraag me af op wat zij en ik recht hebben of wat gebruikelijk is in deze situaties.

Bedankt alvast

Mariette

#3 , 05 apr 2016 19:06

Als U die lening mee heeft afbetaald heeft U natuurlijk recht op minstens de helft van de lening + startkapitaal + 1/2 tweede lening.

Reclame

Sirkii

#4 , 05 apr 2016 21:36

Je was gertrouwd volgens het wettelijk stelsel. Da s scheiding van goederen doch gemeenschap van aanwinst. In mensentaal: wat jij bewijsbaar bezat voor je trouwde (en erfenissen) is van jou. Alles wat je verdiende tijdens het huwelijk is gemeenschappelijk.

Kan je bewijzen dat die 25.000€ van u was op uw trouwdag (en je partner bv niets had ? Indien affirmatief druk je die 25.000€ uitvals een percentage van de totale bouwkost (incluis aktekosten etc etc).

Vervolgens bepaal je de verkoopwaarde en trek je daar het openstaande leningskapitaal op datum van de akte van af (=saldo) Het berekende percentage van de verkoopwaarde (dat ws lager zal zijn dan 25.000€) moet je ex betalen indien het saldo groter is. Voorts nog de helft van wat daarna overblijft.

Voorbeeld: kostprijs huis (incluis alle akte- en andere kosten) : 250.000€. Jouw inbreng is dus 10%. Als de geschatte verkoopwaarde 230.000€ is krijg je 23.000€ terug mits het openstaande leningskapitaal hoogstens 207.000€ is.

Als je nog x jaar mee de lening helpt afbetalen akteer je dat als een lening met x% interest waarvan het leningsbedrag maand-na-maand groeit. Deze lening start bij verlijden van de akte. Tot dan betaalde je elk de helft van de lening.

Hoe zal je ex na 2 jaar in staat zijn de volledige lening te betalen bovenop de terugbetalingen van wat jij je ex geleend hebt ? Als de bank niet akkoord is dat uw ex de lening volledig overneemt dan is het einde verhaal en wordt het verkopen.

Als je r mee doorgaat dan boek je best een paar uur bemiddeling om de detailberekening te krijgen omdat ook rekening gehouden wordt met meeneembaarheid van registratie etc.

Terug naar “Echtscheiding”