Onlangs kregen buren van mij iemand van het milieu (ik vermoed een milieuinspecteur) aan de deur wegens een klacht tegen geluidsoverlast. Mijn buur heeft in het verleden beroepshalve een kleine schrijwerkerij gehad. Hij is nu op pensioen. Hout is wel zijn hobby gebleven en soms (2 a 3 keer per maand?) zet hij nog eens even een machine op. Wat ik mij dan al afvraag is of je de milieuinspectie kan sturen naar een hobbyist die af en toe met zijn hobby bezig is, want dan kan je ook gaan klagen enkele huizen verderop. Deze mensen bouwen zelf hun huis en dit gaat in het weekend gepaard met lawaai. Maar dit terzijde. Ik heb daar trouwens geen probleem mee.
Er werd gevraagd aan die inspecteur wie de klacht neergelegd had, maar dit wou of kon men niet zeggen (er is wel een sterk vermoeden dat dit dezelfde buur is die al jaren bezig is met klagen over andere buren terwijl er over hem ook wel wat te zeggen valt en die de laatste tijd wat vreemd doet).
Mijn vraag is: Kan men zomaar weigeren om de naam van de klager vrij te geven want tenslotte maakt mijn buur zich wel wat ongerust dat hij het enige waar hij zich nog mee kon bezighouden zou kunnen verliezen. Ik persoonlijk vind wel dat de naam van wie zoiets doet bekend mag gemaakt worden. Maar is de wet ook zo?