Mag de politie om een IK vragen in je eigen tuin?

TamaraE
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Mag de politie om een IK vragen in je eigen tuin?

#1 , 07 aug 2016 23:42

Wij huren een gedeelte van een huis op een domein. Dat huis heeft een alarmsysteem. Mijn partner heeft enkele manipulaties uitgevoerd op het alarmpaneel, en kennelijk heeft de alarmcentrale de politie gewaarschuwd. Alhoewel, het alarm gedeactiveerd was en de centrale niet heeft gebeld om te verifiëren of er een probleem was (ze hebben 3 nummers van 3 personen). De politie arriveert met 3 busjes, omsingelen het huis en vragen mijn partner (van Afrikaanse afkomst) die met 3 vrienden op het terras zit) direct of hij daar woont, waarop hij bevestigend antwoordt. Ze vragen hem daarop om zijn identiteitskaart en beginnen de twee aanwezige auto's te verifiëren. Let wel dit vindt allemaal plaats op privéteterrein. Bij vertrek wordt er door de agenten nog even gedreigd dat mijn vriend een boete zal krijgen omdat ze voor niets zijn uitgerukt (natuurlijk geen "sorry voor de overlast").. Is dit allemaal legaal?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus

#2 , 07 aug 2016 23:51

Welke overlast?
Er was een alarm dus komt politie ter plaatse .
In principe moet de installatie aangesloten zijn op een beveiligingsfirma... indien niet is dat al een overtreding en kan (zal) u daarvoor van een boete krijgen. En politie is hier dus door de firma opgebeld.. vermoedelijk omdat ze geen contact kreeg met iemand die bij hen geregistreerd was.
Uiteraard zal de politie dan alle aanwezige personen en voertuigen controleren dat is perfect wettig een alarm wordt beschouwd als een oproep om hulp van de personen in huis.

katwezel

#3 , 08 aug 2016 07:42

Welkom in Belgie , ID verplicht en politie mag die altijd vragen

Reclame

LeenW

#4 , 08 aug 2016 09:39

Wij huren een gedeelte van een huis op een domein. Dat huis heeft een alarmsysteem. Mijn partner heeft enkele manipulaties uitgevoerd op het alarmpaneel, en kennelijk heeft de alarmcentrale de politie gewaarschuwd. Alhoewel, het alarm gedeactiveerd was en de centrale niet heeft gebeld om te verifiëren of er een probleem was (ze hebben 3 nummers van 3 personen). De politie arriveert met 3 busjes, omsingelen het huis en vragen mijn partner (van Afrikaanse afkomst) die met 3 vrienden op het terras zit) direct of hij daar woont, waarop hij bevestigend antwoordt. Ze vragen hem daarop om zijn identiteitskaart en beginnen de twee aanwezige auto's te verifiëren. Let wel dit vindt allemaal plaats op privéteterrein. Bij vertrek wordt er door de agenten nog even gedreigd dat mijn vriend een boete zal krijgen omdat ze voor niets zijn uitgerukt (natuurlijk geen "sorry voor de overlast").. Is dit allemaal legaal?
Waarom zou de politie zich moeten verontschuldigen voor een fout van uw man?

Gebruiker21

#5 , 08 aug 2016 09:49

ID kaart kunnen / mogen ze inderdaad gelijk waar, ook zonder reden, opvragen.

Of ze een boete kunnen uitschrijven wegens het onnodig uitrukken, daar heb ik geen idee van. Ik zou denken dat het de alarmcentrale is die de politie inschakelt, maar langs de andere kant hebben jullie wel een abonnement bij die alarmcentrale, en blijkbaar de oproepen van de alarmcentrale niet beantwoord (tenzij je kan bewijzen dat de alarmcentrale jullie niet heeft proberen bereiken). Maar zoals ik het hoor, heeft de politie enkel maar gedreigd met een boete, en er geen effectief uitgeschreven. No harm done, dus.

Dat ze zich moeten verontschuldigen voor "overlast" vind ik er ook wel wat over. Het zijn jullie (of de alarmcentrale) uiteindelijk die de politie voor niets hebben laten opdraven. Zij hebben de meeste overlast ondervonden, en blijkbaar hun job wel naar behoren gedaan door iedereen ter plaatse te controleren. Als mijn alarm af zou gaan, en de oproepen van de alarmcentrale worden niet beantwoord, zou ik uiterst tevreden zijn moest de politie exact handelen zoals ze bij jullie gedaan hebben. Een pluim voor jullie politiekorps, zou ik zeggen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jef007

#6 , 08 aug 2016 10:44

in wat voor wereld leven wij???
een alarm gaat af, de politie komt en snel en met voldoende manschappen en meneer van Afrikaanse origine is boos op de politie!!!!!!
wat was uw partner aan het doen aan het alarmpaneel? trachten in het andere deel van het huis te geraken wat u niet huurt??
dikke pluim voor de politie is deze voor hun moeilijke tijden

Maxime03

#7 , 08 aug 2016 12:10

Keer even De situatie om. Uw alarm gaat af, de politie komt ter plaatsen en bemerkt dat er iemand aanwezig is. Ze vertrekken terug en er is niets aan de hand. U komt later thuis en bemerkt dat uw huis overhoop is gehaald en uw waardevolle voorwerpen weg zijn! Wat heeft u het liefste?

Puik werk van de poitiediensten me dunkt.

Franciscus

#8 , 08 aug 2016 12:25

Politie moet wel een reden hebben maar hoeft die niet aan de betrokkene te melden. Ze moeten wel voldoen aan de wet politieambt maar dat hebben ze dus gedaan. De verantwoording moet wel worden afgelegd aan hun overheid.
In dit geval is het duidelijk de reden is de alarmoproep en dat is zelfs wettelijk voorzien.
Politie mag binnendringen in elk pand waar er alarm is afgegaan en daar iedereen identificeren.

De boete zal een vergoeding wegens nutteloze tussenkomst zijn in nogal wat gemeenten wordt daar inderdaad en som voor gevraagd door de desbetreffende gemeente.

Gebruiker21

#9 , 08 aug 2016 12:47

De boete zal een vergoeding wegens nutteloze tussenkomst zijn in nogal wat gemeenten wordt daar inderdaad en som voor gevraagd door de desbetreffende gemeente.
Gaat die boete dan naar de topic starter? Want in principe is het de alarmcentrale die de politie ingeschakeld heeft. De TS heeft niet rechstreeks beroep gedaan op de politie. Stel dat de TS kan bewijzen dat de alarmcentrale de procedure niet gevolgd heeft om eerst de contactpersonen te proberen bereiken, maar onmoddellijk de politie ingeschakeld heeft, wie is dan verantwoordelijk?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken

#10 , 08 aug 2016 12:56

Zonder huiszoekingsbevel mag de politie niet zomaar binnenkomen, en onderzoekdaden stellen in u eigen woning.
mijn partner (van Afrikaanse afkomst) die met 3 vrienden op het terras zit) direct of hij daar woont, waarop hij bevestigend antwoordt. Ze vragen hem daarop om zijn identiteitskaart en beginnen de twee aanwezige auto's te verifiëren.
Dat is hun plicht om deze daad te stellen na een alarm. Voor welke rede is er aan het alarmpaneel geprutst. Ik veronderstel dat het een appartementsblok is, dus hebben ze op u privé niet geweest.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus

#11 , 08 aug 2016 13:13

Politie heeft hiervoor geen bevelschrift nodig wordt beschouwd als hulpgeroep van binnenuit en is een gelijkstelling met bewoner die hulp vraagt.
(Als gevolg van de heterdaad procedures kan politie o.a. wegens 'volgingsrecht' ook 's nachts ergens binnen gaan.
http://www.lokalepolitie.be/5417/nieuws ... -eigenlijk

Hier een discussie over ook zo'n zaak over wat mag of niet.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 7&start=15

Terug naar “Andere”