Beste,
Ik had toch eens een vraag i.v.m. mijn verbrekingsvergoeding indien ik binnen de 3 jaar mijn contract opzeg.
Ik kom overal tegen dat indien je in je eerste jaar, 3 maanden, tweede jaar 2 maanden en derde jaar 1 maand huur verschuldigd bent.
In mijn huurcontract hebben ze echter een andere wetgeving geplaatst waarbij staat dat als ik in mijn eerste 3 jaar opzeg ik 3 maanden huur verschuldigd ben. Indien we zelf een huurder vinden zijn we enkel dossierskosten verschuldigd van 250€, indien we niemand vinden is het dus die 3 maanden huur (685€ huur, 40€ lasten per maand). Wat ze bovendien nog gedaan hebben is de prijs opgeslagen met 40€ voor de toekomstige nieuwe huurder, wat het al zeer moeilijk maakt om nog iemand te vinden.
De wetgeving in de huurtcontract: " in geval van ontbinding van de overeenkomst door de schuld van de huurder, zoals onder meer de voortijdige opzeg door de huurder, stellen de partijen zoals voorzien in artikel 1760 B.W., de vergoeding voor ontbinding van de overeenkomst ten laste van de huurder forfaitair vast op 3 maanden huur, onverminderd alle lasten, kosten en onkosten die voorvloeien uit de verbreking. Partijen komen overeen dat een opzeg van 3 maanden tevens zal gerespecteerd worden. "
Is dit effectief wettelijk op deze manier? Kan ik behalve een huurder vinden er nog van tussen?
Mvg,
V.