Probleem met aanleveren verantwoordingsstukken

dvaerden
Topic Starter

Probleem met aanleveren verantwoordingsstukken

#1 , 18 sep 2016 20:45

Mijn ex en ik zijn uit elkaar sinds eind 2014 en in januari 2015 officieel op andere adressen gaan wonen. Ik betaalde tot voor kort alimentatie voor onze twee kinderen. Alles is onderling overeen gekomen (en op papier gezet), maar er was ons verteld dat dit fiscaal geen probleem zou mogen zijn. Ik heb die alimentatie dus ook op mijn aangifte vermeld.

Nu kreeg ik enkele dagen geleden een "vraag om inlichtingen" in de bus met de vraag voor wat extra gegevens en om de verantwoordingsstukken te bezorgen. Nu kan ik maar betalingen terugvinden vanaf 02/2015 waardoor aangegeven bedrag hoger is dan wat ik kan bewijzen. Na verder graven heb ik ook de "definitieve" overeenkomst gevonden waar op stond betaling vanaf 02/2015 ipv de eerste waar ik me op gebaseerd had en stond 01/2015.

Kort samengevat ben ik dus vermoedelijk zelf onbedoeld in de fout gegaan. Ik ga ook niet proberen te ontkennen dat ik een fout gemaakt heb, maar wat voor gevolgen kan dit hebben? En kan ik dit ook gewoon zo in mijn antwoord aan de FOD financiën vermelden dat ik nu zelf ontdekt heb dat ik een fout gemaakt heb bij mijn aangifte?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
polk

#2 , 18 sep 2016 21:25

Wat je best doet is de verantwoordingsstukken bezorgen en je ineens akkoord verklaren dat de aangifte overeenkomstig de stukken aangepast mag worden (code X: bedrag Y ipv Z). Tevens vraag je om geen belastingverhoging toe te passen omdat je ter goeder trouw handelde en het om eerste overtreding (?) zonder kwaad opzet ging.

Je krijgt dan een tijdje later een supplementair aanslagbiljet dat het eerste aanslagbiljet corrigeert.

Billybob

#3 , 18 sep 2016 22:04

Waarschijnlijk is er nog geen eerste aanslag gevestigd en heeft hij nu ook geen bericht van wijziging ontvangen, maar een gewone vraag om inlichtingen.

En waarschijnlijk hebben ze het volgende gevraagd: vonnis + betalingsbewijzen.

Gewoon opsturen dus, betalingsbewijzen wat ge werkelijk betaald hebt in 2015 mee opsturen en gelijk Polk zegt: een hele korte verklaring dat ge u vergist hebt en dat code 1390 zoveel moet worden ipv zoveel.

Dan wordt dat meestal zonder BVW opgelost en wordt de berekening opgemaakt op basis van de werkelijke betalingen.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”