Vakantiesaldo controleren en andere vragen

Holst
Topic Starter

Vakantiesaldo controleren en andere vragen

#1 , 18 sep 2016 23:37

1) Nadat onze werkgever vorige maand doorgaf hoeveel verlof wij nog hebben staan, hebben we dit nagerekend adh van de loonfishes en gevraagd of hij dit kon laten controleren door het sociaal secretariaat daar wij het hiermee niet eens zijn. Vervolgens blijft het stil op dit vlak. Is er een instantie waar men als werknemer zelf het vakantiesaldo kan laten controleren of heeft men het recht om de berekeningswijze hiervan op te vragen bij werkgever/sociaal bureau?

[rest van de vragen verwijderd op vraag van lid]

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 sep 2016 07:29

1/Als je werkgever bij een sociaal bureel is aangesloten dan staan je genomen verlof dagen toch op je loon brief.

2/ denk niet dat dit in de wet staat.

3/vanaf de indienstneming
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Holst
Topic Starter

#3 , 19 sep 2016 13:59

Bedankt, de opgenomen verlofdagen staan idd op de loonbrieven, maar als we deze vervolgens verrekenen met het aantal toegekende vakantiedagen (via http://www.socialsecurity.be ) komen wij tot een ander resultaat dan wat onze werkgever ons doorgeeft.
Vandaar de vraag hoe we hier uitsluitsel over kunnen bekomen. Of is het best dat we zelf contact opnemen met het sociaal bureau hiervoor als onze werkgever geen duidelijkheid verschaft.

Heb de andere vragen laten verwijderen omdat het al te herkenbaar werd, excuses hiervoor, misschien te voorbarig.
Betreft die derde vraag. Tot wie kunnen wij ons best wenden om ervoor te zorgen dat de feestdagen op een incativiteitsdag worden toegekend? Ook op dit vlak blijft het stil bij de werkgever.

Reclame

denlowie

#4 , 19 sep 2016 14:54

Wat je verlof betreft je heeft recht op 4 weken vakantie dit is 20 dagen als je in de 5 dagenweek werkt en 24 dagen als je in de 6 dagenweek werkt, ik denk dat daar het probleem ligt.

Voor het niet toekennen wettelijke feestdag moet je bij je vakbond zijn of anders contact nemen met de sociale inspectie, het is hun taak om te controleren of de sociale wetten correct word toegepast.

Holst
Topic Starter

#5 , 19 sep 2016 15:44

Verlof wordt hier gerekend in uren en staan ook zo op fiches, dus vijf-of zesdagen week maakt op dit vlak geen verschil. Ik ga niet uit van opzettelijk bedrog, maar zou toch graag weten hoe het komt dat we tot een verschillend resultaat komen.

Ga nogmaals aan werkgever vragen om hierover duidelijkheid te verschaffen en anders zal ik inderdaad eens bij de vakbond langsgaan om te zien wat zij kunnen doen.
Inschakelen sociale inspectie bij kleine zelfstandige, denk dat ik dan evengoed elders solliciteer.

denlowie

#6 , 19 sep 2016 15:55

Verlof wordt hier gerekend in uren en staan ook zo op fiches, dus vijf-of zesdagen week maakt op dit vlak geen verschil.
Ik veronderstel dat je 5 dagen werkt in de zelfstandige klein handel 38 u week dit is per dag 7.6 uur of 152 uren vakantie !

Weet toch niet waarom jullie niet per dag of per week jullie vakantie nemen ????

de reden

#7 , 19 sep 2016 17:25

Betreft die derde vraag. Tot wie kunnen wij ons best wenden om ervoor te zorgen dat de feestdagen op een incativiteitsdag worden toegekend? Ook op dit vlak blijft het stil bij de werkgever.
als je op een feestdag werkt heb je recht op een dag betaalde inhaalrust te nemen binnen de 6 weken.
is er niks overeengekomen over vervangingsdagen is het de eerst volgende activiteitsdag

Afdeling 2. _ Vervanging van de feestdagen welke met een zondag of een gewone inactiviteitsdag samenvallen.

Art. 6. Wanneer een feestdag met een zondag of een gewone inactiviteitsdag samenvalt, wordt hij door een gewone activiteitsdag vervangen.

Art. 9. Wanneer de vervangingsdag niet overeenkomstig het bepaalde in deze afdeling werd vastgesteld, wordt de feestdag vervangen door de eerste gewone activiteitsdag die in de onderneming op die feestdag volgt.

Afdeling 4. _ Inhaalrust.

Art. 11. Wanneer een werknemer tijdens een feestdag werd tewerkgesteld, heeft hij recht op een inhaalrust.
De inhaalrust bedraagt een volle dag, indien de arbeid langer dan vier uren heeft geduurd en ten minste een halve dag indien hij niet langer dan vier uren heeft geduurd; in dit laatste geval moet de inhaalrust worden verleend vóór of na 13 uur en op die dag mag niet langer dan vijf uur arbeid worden verricht.
De Koning kan een andere regeling voor inhaalrust dan die bepaald in het tweede lid voorschrijven. Hij mag evenwel de daarin voorziene duur van de inhaalrust niet wijzigen, tenzij om deze vast te stellen op de werkelijke duur van de verrichte arbeid.
De inhaalrust dient op de arbeidsduur aangerekend te worden en mag niet met deze, toegekend op grond van hoofdstuk III van de arbeidswet van 16 maart 1971, samenvallen.
Deze rust wordt toegekend binnen de zes weken welke op de feestdag volgen.
In het geval waarin de inhaalrust niet tijdens bovenvermelde periode kan verleend worden, hetzij ingevolge de schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst, zo het de bij artikel 1, eerste lid, bedoelde werknemers betreft, hetzij ingevolge de tijdelijke gevolgen van een geval van overmacht, zo het de bij artikel 1, tweede lid, 1°, bedoelde werknemers betreft, wordt zij toegekend binnen de zes weken welke respectievelijk op de verdwijning van de schorsingsoorzaken of op het einde van de tijdelijke gevolgen van het geval van overmacht volgen.
Indien een opzeggingstermijn tijdens de voormelde periodes loopt, moet de inhaalrust worden toegekend vóór het verstrijken van die termijn.

Art. 14. § 1. De werknemer heeft recht op loon voor elke feestdag of vervangingsdag, tijdens welke hij niet werd tewerkgesteld, evenals voor elke inhaalrustdag.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Holst
Topic Starter

#8 , 20 sep 2016 16:01

@Denlowie: idd 152 uur verlof. Op loonfiches staat maandelijks het aantal opgenomen uren verlof. Werkgever zegt dat er X uren overblijven en als ik het verschil maak tussen loonfiches en totaal kom ik aan Y. Begin augustus gevraagd om dit te controleren bij het sociaal secretariaat, niets meer van gehoord. Gisteren nogmaals gevraagd, wacht reactie af.

@De reden: bedankt voor de info, ga mijn collega aanmanen die vervangingsdagen op te eisen. Als hierbij dezelfde termijn geld als voor de inhaalrust, heeft hij enkel nog recht op halfoogst (15/08).

Nogmaals bedankt, ga er proberen voor te zorgen dat mijn werkgever zijn gegevens op papier zet en vervolgens neem ik het zaakje mee naar de vakbond. Alles is te controleren via de papieren, dus uiteindelijk kan er weinig twijfel over bestaan.

de reden

#9 , 20 sep 2016 17:43

@De reden: bedankt voor de info, ga mijn collega aanmanen die vervangingsdagen op te eisen. Als hierbij dezelfde termijn geld als voor de inhaalrust, heeft hij enkel nog recht op halfoogst (15/08).
je kan enkel de inhaalrust verliezen als je deze niet binnen de 6 weken opneemt, geen feestdagloon
als men het feestdagloon van 21 juli nog niet betaald heeft kan je zich nog altijd beroepen op art 15 arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978

Art. 15. De rechtsvorderingen die uit de overeenkomst ontstaan, verjaren één jaar na het eindigen van deze overeenkomst of vijf jaar na het feit waaruit de vordering is ontstaan, zonder dat deze termijn één jaar na het eindigen van deze overeenkomst mag overschrijden.

past wel wat op, want bij veel firma's waar ze het niet nauw nemen met de rechten van de werknemers gooien ze de klokkeluiders buiten
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Andere”