Dit jaar zijn mijn man en ik getrouwd. Hij is zelfstandige, ik ben bediende. Hij heeft 2 zoontjes die volgens de EOT in co-ouderschap een week bij ons blijven en een week bij hun moeder.
Het kindergeld wordt gestort op een aparte kindrekening. Hiervan worden kosten voor de kinderen betaald (met uitzondering van kledij, speelgoed, die betaalt ieder voor zich). Hun moeder heeft voor zover we weten geen nieuwe partner. Zij werkt voltijds als bediende met een gemiddeld loon maar heeft een zeer welgestelde familie.
Mijn man is er nu achter gekomen dat hij geen fiscaal co-ouderschap kan inbrengen aan gezien zijn ex de kinderen volledig fiscaal ten laste van haar inbrengt. Ze zijn bij haar ingeschreven. Hij wil dat nu wijzigen en nu begint zij te dreigen dat ze alimentatie zal eisen en de hele EOT in twijfel wil trekken. Nettoinkomen van mijn man als zelfstandige komt neer op ongeveer 16.000 euro per jaar. Zijn ex houdt als bediende meer netto over. Maar als je mijn inkomen erbij telt, hebben wij uiteraard een groter netto.
Kan iemand me zeggen of mijn inkomen mee in rekening wordt gebracht als zij alimentatie eist? En kan zij dat zomaar eisen als verder alle kosten gelijk verdeeld worden? En heeft fiscaal co-ouderschap voordelen of nadelen voor ons?