Huurders gaan uit elkaar

LBaetens
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurders gaan uit elkaar

#1 , 25 jul 2017 09:56

Hallo

Mijn vriend en ik hebben onlangs beslist om als koppel uit elkaar te gaan. Wij zijn feitelijk samenwonend.
Samen huren wij een woning en onze beide namen staan op het huurcontract.
Ons huurcontract is opgesteld geweest, samen met de verhuurder, maar het is niet geregistreerd.

Ik wil dus graag weten (want ik heb al wat opgezocht maar het is niet altijd even duidelijk) wat de beste manier is om met de verhuurder af te spreken dat mijn vriend graag in de woning wil blijven en dat ik zal verhuizen. De bedoeling is uiteraard dat het contract dan volledig op naam van mijn vriend komt te staan.

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 25 jul 2017 10:01

Is jullie huurcontract geregistreerd? Hoe lang huurt u al? Is het een huurcontract voor maximum 3 jaar, of een gewoon 9-jaarscontract?

sloeberken

#3 , 25 jul 2017 10:34

Enkel een 9 jarig huurcontract kan je opzeggen zonder opzegtermijn en zonder schadevergoeding, als het niet geregistreerd is.
U vraag kan enkel met toestemming van de verhuurder.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

LBaetens
Topic Starter

#4 , 25 jul 2017 12:15

Het is een contract van 9 jaar en niet geregistreerd.

Franciscus

#5 , 25 jul 2017 14:13

Dan moeten zoals gezegd alle partijen akkoord gaan ...dus de verhuurder moet akkoord gaan u te schrappen van het contract en de waarborg.

Gebruiker21

#6 , 25 jul 2017 15:17

Dan moeten zoals gezegd alle partijen akkoord gaan ...dus de verhuurder moet akkoord gaan u te schrappen van het contract en de waarborg.
Langs de andere kant: aangezien het contract niet gergistreerd is, kunnen jullie sowieso opzeggen zonder opzegperiode of opzegvergoeding. Uw verhuurder heeft dus twee keuzes:
1. Hij gaat akkoord dat uw voormalige vriend daar alleen blijft wonen en past het contract in die zin aan.
2. Hij gaat hier niet mee akkoord, waarna jullie het contract gewoon stopzetten en uw verhuurder geen huurders meer heeft. Jullie zullen in dat geval dan wel beiden een nieuwe woonst moeten zoeken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bosprocureur

#7 , 25 jul 2017 16:42

In elk geval moet u dan vermijden dat de verhuurder zich kan voorhaasten met die registratie. Is het een voor jullie een optie om de huur nu pro forma op te zeggen? Die opzeg kan dan nog ingetrokken worden worden bij akkoord met de verhuurder.

Tweede optie zou -- als hij dat financieel aankan -- zijn dat uw partner u ontslaat van uw verplichtingen, en het contract de facto alleen verderzet, tenminste tot aan de eerste driejaarse vervaldag. Let wel, dit is dan zeker niet aan de verhuurder tegenstelbaar ! U blijft nog in zekere mate gebonden.

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#8 , 26 jul 2017 09:11

Ik denk dat het in ieders -en vooral dat van uw partner en de verhuurder- belang is om onderling tot een akkoord te komen. Indien een situatie mocht ontstaan waarin u opzeg geeft, uw ex absoluut wil blijven wonen maar de verhuurder daarmee niet akkoord is (in de hypothese dat hoofdelijkheid en ondeelbaarheid werden bedongen) dan kan dat interessant leesvoer opleveren voor juristen, minder voor de betrokkenen.

Indien het inkomen van uw ex voldoende hoog en de verstandhouding goed is zou de verhuurder in principe geen problemen mogen hebben met een aanpassing. Let wel, de opmerking over de registratie in de post hierboven is pertinent, u zal dus dienen te bepalen welke strategie de beste is. Indien u enkel naar zichzelf kijkt: prompt aangetekend opzeggen en uw vriend en de verhuurder hun eigen boontjes laten doppen.

Ik ben persoonlijk geen voorstander van 'oplossingen' die erop neerkomen op de overeenkomst te blijven staan als huurder maar door een akkoord tussen u en uw ex te verklaren dat hij al de kosten zal dragen. Daar komen geregeld zware problemen van, niemand weet wat de toekomst brengt.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Huren”