Ja, spijtig genoeg komt het nog teveel voor in dat wereldje

… Ze splitsen hun kosten: in barema’s en in dossierkosten.
Heb er zelf ook eventjes gewerkt en (ondermeer) daarom ben ik het daar ook afgetrapt ... het is bij momenten gewoon degoutant. (mja, mss moest ik dan ook nooit in een notariaat gaan werken. Trouwens in elke sectie van het notariaat heb je eigenlijk - onrechtvaardige - barema's en dossierkosten). Ik heb dat dan ook eens op de man gevraagd, waarom dat onderscheid eigenlijk: de notaris vertelde mij dat erelonen er zijn voor het “intellectueel werk” en dossierkosten voor het “materieel werk” … Tot op de dag van vandaag vraag ik mij nog altijd af waarom een gewone “eenvoudige” nalatenschap iets van 2000 EUR kost … (natuurlijk, nu zijn notarissen ook onderworpen aan BTW, dus dat dikt de prijs wel, maar toch) ...
Een aangifte kan je zeker ZELF doen, en ik zou het je zelfs aanraden te doen als je het zelf kan. De fiscus geeft hieromtrent zelf ook veel informatie en zelf kan je je ook wenden naar het dichtstbijzijnde registratiekantoor

(surf naar:
http://ccff02.minfin.fgov.be/annucomp/welcomeMenu2.do" onclick="window.open(this.href);return false; waar je een hele adreslijst kan vinden). Mbt de aangifte zelf: surf naar:
http://financien.belgium.be/nl/particul ... atenschap/" onclick="window.open(this.href);return false; en daar zie je allerhande links, alsook een formulier aangifte van nalatenschap met leidraad ... Ik kreeg mensen over de vloer die zeiden "dat ze het achteraf ook konden" ... Kwestie van die mensen dan témeer een goede service te bieden, zodat ze “er toch ook iets aan hadden” … Ik kreeg ook mensen over de vloer die zich niet in die wespennest wouden nestelen: de echte nalatenschapsdossiers, de moeilijkere, met moeilijk te vinden erfgenamen, moeilijke juridische constructies zoals verkopen en schenkingen in de laatste 3 jaar en lijfrentes, onroerend goed in het buitenland, moeilijke verdelingen en vereffeningen (soms ruzies in families), die laat je het best via een notaris doen. Natuurlijk zal de notaris in kwestie dat ook vertalen in nog méér dossierkosten vrees ik ...
Banken geven soms ook al goed advies heb ik gemerkt, maar het blijft globaal of ze zeggen "dat je daarvoor naar een - bevriende? - notaris moet gaan". Bij advocaten kan je ook langsgaan, maar da's misschien ook voor de portefeuille geen goed idee

Sommige mensen nemen ook enkel een notaris ter hande om een akte van erfopvolging te maken. Dit is inderdaad zeer nuttig, 1) zeker in het licht van de momenteel nieuwe “hervorming” van het erfrecht, 2) omdat enkel deze akte van erfopvolging (want het is een akte) moet geregistreerd worden. Want besef goed: een aangifte is geen akte, en moet dus in principe niet via een notaris gaan; 3) en last but not least: ze pennen de bewoordingen over in hun aangifte, en zo weten ze zeker dat dit juist is …

… Ik principe kan je alles zelf doen, als je de aktes/documenten goed bijhoudt: de juiste benaming bvb. van het onroerend goed in het actief kan je afleiden als je de aankoopakte nog hebt, de waarde van het geld op datum overlijden krijg je normaal gezien ook van de bank alsook de bedragen van de ev. levensverzekeringen, de facturen die je in mindering kan brengen heb je zelf nog …
Het is waar (en zo heb ik het ook ervaren toen ik nalatenschappen deed): notarissen zijn niet happig op successiedossiers; althans de mijne was zo

Ik heb altijd het gevoel gehad dat de notaris dit zelfs minderwaardig vond

- sommige collega's soms ook - hoewel dit allesbehalve zo is !!! ... Je moet veel contacten leggen met allerlei instanties om informatie te winnen en da’s zeker niet altijd evident, er is ook veel wijzigende wetgeving dat je moet bijhouden en nalezen, je moet rustig en empathisch met mensen kunnen omgaan en duidelijk zijn in je uitleg, .... Niet evident, zeker niet als het om verschillende dossiers gaat tegelijk ... Los van het juridische, mss nog een praktische brochure (van het notariaat zelf komende !!!):
http://www.notaris.be/admin/files/asset ... rlijdt.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;.
... De brochure raadt een notaris aan, en kan ook moeilijk anders

, maar het moet dus niet he ...
Groeten