Extra dossierkosten erfenis bovenop het ereloon notaris?

Peggyb9936
Topic Starter

Extra dossierkosten erfenis bovenop het ereloon notaris?

#1 , 22 mei 2013 22:01

Hallo,

De notaris rekent extra dossierkosten aan (600 euro) bovenop zijn ereloon voor het afhandelen van een erfenis? Is dat normaal? Nochtans had hij dit niet vermeld tijdens het info gesprek.

Bedankt,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 22 mei 2013 22:29

Ja, dat kan. Hij vraagt ook een aantal % van de nalatenschap.
De honoraria van de notarissen worden bepaald door een koninklijk besluit. Er zijn verschillende tarieven. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen:

•vaste kosten: bijv. voor de opmaak van een authentiek testament
•kosten die zich binnen een bepaalde vork situeren: bijvoorbeeld voor de opmaak of het wijzigen van een huwelijkscontract
•kosten die uitgedrukt worden in een degressief percentage.

Het honorarium van de notaris voor de aangifte van een nalatenschap situeert zich in deze laatste categorie. Het tarief wordt berekend op het bruto actief en volgens een degressief barema. In de rechte lijn is dit:

•1% als het bruto actief minder bedraagt dan euro 32.000, dus maximaal euro 320 voor deze schijf
•0,75% op het bruto actief van euro 32.000,01 tot euro 120.000, dus maximaal euro 660 voor deze schijf
•0,50% op het bruto actief van euro 120.000,01 tot euro 300.000, dus maximaal euro 900 voor deze schijf
•0,25% op het bruto actief van euro 300.000,01 tot euro 950.000, dus maximaal euro 1625 voor deze schijf
•0,15% op het bruto actief boven de euro 950.000.

Bovendien kunnen deze tarieven nog verhoogd worden wanneer de notaris specifieke opzoekingen heeft moeten doen.

wanton

#3 , 23 mei 2013 10:51

Ik vind dit alles een beetje overdreven. De kosten die worden aangerekend zijn bepaald door het bedrag , niet door de hoeveelheid werkt. En de notarissen willen een monopoly voor aangiftes van nalatenschap. Dus men mag het niet meer zelf doen. Ik heb ook al ervaren dat begrafenisondernemers , op voor de mensen moeilijke momenten , de familie direct doorverwijzen naar 'een' notaris. Is dat tegen een percentje?
Laatst gewijzigd door wanton op 24 mei 2013 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

k.b.

#4 , 23 mei 2013 11:22

. .
Laatst gewijzigd door k.b. op 27 mei 2014 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.

succes-sie

#5 , 23 mei 2013 11:28

@Wanton : men mag toch nog altijd zelf de aangifte nalatenschap opstellen en indienen?

k.b.

#6 , 23 mei 2013 11:41

. .
Laatst gewijzigd door k.b. op 27 mei 2014 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.

k.b.

#7 , 23 mei 2013 11:42

@Wanton : men mag toch nog altijd zelf de aangifte nalatenschap opstellen en indienen?
ja natuurlijk ...

k.b.

ra54

#8 , 24 mei 2013 09:38

Indeed ... het levenseinde gaat voor velen gepaard met graaipraktijken van welgeklede heren en dames ...

Als ik afrekeningen van begrafenisondernemers zie dan krijg ik soms toch plaatsvervangende schaamte ...

Ik denk dan wel breder en aan allerlei ambten die zich hier mogelijks aan bezondigen.
Begrafenisondernemers , notarissen , advocaten , ... ja zelfs de SSR regeling kan aanzizn worden als "dergelijk gedrag" ...

k.b.
Volledig mee eens, reeds aan den lijve (geldbeugel) ondervonden.

Ja, vrije beroepen, er zitten veel graaiers tussen, en dan zwijgen we nog van rekeningen die het daglicht niet zien.
En natuurlijk zijn er eerlijke mensen bij, maar dat weet je niet altijd tijdig;
je verkeert immers in een situatie waarbij je geen tijd hebt om "marktonderzoek te doen".

Spijtig dat er geprofiteerd word van de miserie van de mensen.

ra54

basejumper

#9 , 26 mei 2013 19:51

Aangifte van nalatenschap via bankier... Ik heb er in het verleden honderden gedaan. Alleen wordt dat de afgelopen jaren niet meet getolereerd en is de juridisering van de maatschappij zo ver doorgeslagen dat een vriendendienst je vroeg of laat een proces oplevert. Vakbonden zou ik al helemaal niet voor kiezen. Of denk je dat die mensen de fiscale competentie hebben om dat degelijk te doen? Nieuw samengestelde gezinnen maken de situatie er al evenmin makkelijk op. En inderdaad zal een "makkelijk" dossier teveekl betalen en een "moeilijk" eigenlijk te weinig
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

MACLA

#10 , 23 jan 2014 20:09

Ja, spijtig genoeg komt het nog teveel voor in dat wereldje :( … Ze splitsen hun kosten: in barema’s en in dossierkosten.

Heb er zelf ook eventjes gewerkt en (ondermeer) daarom ben ik het daar ook afgetrapt ... het is bij momenten gewoon degoutant. (mja, mss moest ik dan ook nooit in een notariaat gaan werken. Trouwens in elke sectie van het notariaat heb je eigenlijk - onrechtvaardige - barema's en dossierkosten). Ik heb dat dan ook eens op de man gevraagd, waarom dat onderscheid eigenlijk: de notaris vertelde mij dat erelonen er zijn voor het “intellectueel werk” en dossierkosten voor het “materieel werk” … Tot op de dag van vandaag vraag ik mij nog altijd af waarom een gewone “eenvoudige” nalatenschap iets van 2000 EUR kost … (natuurlijk, nu zijn notarissen ook onderworpen aan BTW, dus dat dikt de prijs wel, maar toch) ...

Een aangifte kan je zeker ZELF doen, en ik zou het je zelfs aanraden te doen als je het zelf kan. De fiscus geeft hieromtrent zelf ook veel informatie en zelf kan je je ook wenden naar het dichtstbijzijnde registratiekantoor ;-) (surf naar: http://ccff02.minfin.fgov.be/annucomp/welcomeMenu2.do" onclick="window.open(this.href);return false; waar je een hele adreslijst kan vinden). Mbt de aangifte zelf: surf naar: http://financien.belgium.be/nl/particul ... atenschap/" onclick="window.open(this.href);return false; en daar zie je allerhande links, alsook een formulier aangifte van nalatenschap met leidraad ... Ik kreeg mensen over de vloer die zeiden "dat ze het achteraf ook konden" ... Kwestie van die mensen dan témeer een goede service te bieden, zodat ze “er toch ook iets aan hadden” … Ik kreeg ook mensen over de vloer die zich niet in die wespennest wouden nestelen: de echte nalatenschapsdossiers, de moeilijkere, met moeilijk te vinden erfgenamen, moeilijke juridische constructies zoals verkopen en schenkingen in de laatste 3 jaar en lijfrentes, onroerend goed in het buitenland, moeilijke verdelingen en vereffeningen (soms ruzies in families), die laat je het best via een notaris doen. Natuurlijk zal de notaris in kwestie dat ook vertalen in nog méér dossierkosten vrees ik ...

Banken geven soms ook al goed advies heb ik gemerkt, maar het blijft globaal of ze zeggen "dat je daarvoor naar een - bevriende? - notaris moet gaan". Bij advocaten kan je ook langsgaan, maar da's misschien ook voor de portefeuille geen goed idee ;-) Sommige mensen nemen ook enkel een notaris ter hande om een akte van erfopvolging te maken. Dit is inderdaad zeer nuttig, 1) zeker in het licht van de momenteel nieuwe “hervorming” van het erfrecht, 2) omdat enkel deze akte van erfopvolging (want het is een akte) moet geregistreerd worden. Want besef goed: een aangifte is geen akte, en moet dus in principe niet via een notaris gaan; 3) en last but not least: ze pennen de bewoordingen over in hun aangifte, en zo weten ze zeker dat dit juist is … ;-) ;-) … Ik principe kan je alles zelf doen, als je de aktes/documenten goed bijhoudt: de juiste benaming bvb. van het onroerend goed in het actief kan je afleiden als je de aankoopakte nog hebt, de waarde van het geld op datum overlijden krijg je normaal gezien ook van de bank alsook de bedragen van de ev. levensverzekeringen, de facturen die je in mindering kan brengen heb je zelf nog …

Het is waar (en zo heb ik het ook ervaren toen ik nalatenschappen deed): notarissen zijn niet happig op successiedossiers; althans de mijne was zo :? Ik heb altijd het gevoel gehad dat de notaris dit zelfs minderwaardig vond :shock: - sommige collega's soms ook - hoewel dit allesbehalve zo is !!! ... Je moet veel contacten leggen met allerlei instanties om informatie te winnen en da’s zeker niet altijd evident, er is ook veel wijzigende wetgeving dat je moet bijhouden en nalezen, je moet rustig en empathisch met mensen kunnen omgaan en duidelijk zijn in je uitleg, .... Niet evident, zeker niet als het om verschillende dossiers gaat tegelijk ... Los van het juridische, mss nog een praktische brochure (van het notariaat zelf komende !!!): http://www.notaris.be/admin/files/asset ... rlijdt.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;.
... De brochure raadt een notaris aan, en kan ook moeilijk anders ;-), maar het moet dus niet he ...

Groeten

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”